[sgmb id=”1″],,U had om één uur een band besteld?’’, klinkt het door platenzaak Sounds aan de Grote Houtstraat. Het is de stem van Grey Lotus-gitarist Daan Arisz. Ook andere leden van het ensemble Grey Lotus wandelen binnen en stellen in mum van tijd de spullen op. Het is Record Store Day en dus is er een instore bij Sounds ter ere van het verschijnen van het akoestische live-album Acacia.
Een handvol sfeervolle, langzame nummers klinkt door de ruimte. Het publiek luistert aandachtig. ,,Has the mindfuck made you lose control’, zingt Joost Verhagen. Een intrigerende regel, die gaat over Syd Barrett (1946-2006), de zeer bijzondere gitarist/componist die in 1965 de naam The Pink Floyd Sound (later Pink Floyd) bedacht voor de band waar hij op dat moment deel van uitmaakte.
Grey Lotus speelt in een bescheiden bezetting, met Daan Arisz op gitaar, terwijl de vocalen van Judith Wesselius gloedvol kleuren bij die van Verhagen. Maar er is nog een ander aspect, dat zijn de klavierpartijen van Niels van der Weiden. De noten op de toetsen klinken in een ‘uiterst verzorgde stijl’, bewoordingen die ik niet van mezelf heb, maar uit een juryrapport met betrekking tot de Haarlemse auteur L.H. Wiener, die voor zijn roman ‘Nestor’ uit 2003 de Bordewijkprijs ontving.
Acacia is gestoken in een fraaie, in spaarzame kleuren getekende hoes. Acacia kan verwijzen naar een (peuldragende) boom, een meisjesnaam (‘doornig, argeloos’) of naar een ‘bundeltje of zakje met aarde gevuld’, dat in de rechterhand werd gedragen door Konstantinopolitaanse keizers, als herinnering aan het feit dat zij eens tot ‘stof en asch’ zouden weerkeren.
Het is wederom een plaat voor fijnproevers. In afwachtig van het komende studio-album lijkt Acacia een tussendoortje, maar de composities liggen dermate fijn in het oor dat het gerust als een volwaardige plaat mag worden beschouwd. Persoonlijke favorieten zijn voor mij het openingsnummer ‘Fear’, de reeds genoemde ‘Song for Syd Barrett’, ‘I break the waves’ en ‘The king’. Dat laatstgenoemde lied bevat weer van die intrigerende regels: ‘The king will never die. Until he does’.
Mooi om te zien hoe al die vinyl-liefhebbers stuk voor stuk de met dikke viltstift geschreven handtekeningen bemachtigen van Joost, Daan, Judith en Niels, op de hoes van de plaat. En dan wacht het volgende instore-optreden alweer. In Heemskerk.
PAUL LIPS
‘Acacia’ is verschenen bij Miller Records in een gelimiteerde vinyl-oplage van 300 exemplaren.
0 reacties