ALAIN TIMMERS OVER ZANGERES/PIANISTE JENNIFER TERRAN

Jennifer Terran

Jennifer Terran

Ik werd geattendeerd op een concert in het Noord-Hollands Archief op zaterdag 16 april.
Jennifer Terran is haar naam. Ze is een Amerikaanse singer/songwriter. Via een streamdienst beluisterde ik haar muziek. Fraaie dromerige liedjes en een hemelse stem.
Eén van de platenhoezen sprong in het oog. De cover van het album ‘The Musician’ uit 2001. De zangeres zit onderuitgezakt achter een piano. Naakt.

Francesca Woodman, Self-Deceit # 1, 1978 © Betty and George Woodman

Francesca Woodman, Self-Deceit # 1, 1978
© Betty and George Woodman

 

Dat deed me denken aan Francesca Woodman, de uit Denver afkomstige fotografe (1958-1981) die zoveel bijzondere foto’s achterliet. Woodman fotografeerde zichzelf met grote regelmaat, al dan niet in ontklede staat. Daar is niets pornografisch aan.
Ze verdiepte zich in het maken van zwart-witfoto’s en belandde in Rome, waar ze mocht studeren aan Palazzo Cenci. Tijdens die periode in 1977/78 was Woodman veelvuldig te vinden in een boekwinkel annex galerie, waar ze zich verdiepte in het surrealisme en futurisme. Ook was ze geïnteresseerd in het verval van het oude Rome.
Interesse in verval. Je ziet het terug op haar foto’s, niet zelden genomen in verlaten ruimtes met afgebrokkelde muren en loshangende deuren. Het Amsterdamse fotografiemuseum Foam had onlangs een tentoonstelling met het werk van Francesca Woodman. Titel: ‘On Being An Angel’.

Terug naar Jennifer Terran. Ze is de dochter van Terry Terran, een succesvol studio- en sessiemuzikant in Los Angeles die zo’n beetje met alle groten der aarde heeft gespeeld. Moeder Adel was danseres en zangeres. Zij overleed toen Jennifer dertien jaar oud was. Terran kreeg een Mormoons-gelovige opvoeding.
,,Maar dat geloof heeft ze op haar vijftiende afgezworen’’, zegt Haarlemmer Alain Timmers, die Jennifer Terran heeft geboekt voor het concert op zaterdag 16 april in het Noord-Hollands Archief aan de Jansstraat. Hij stuitte op de zangeres via Facebook en beluisterde haar muziek. ,,Je weet hoe het gaat, ik vind zo’n pagina leuk, en vervolgens heb ik haar een vriendschapsverzoek gestuurd. Ik kwam tot de ontdekking dat ze wel in Nederland heeft opgetreden, maar dat was alweer een paar jaar geleden. Ze is ook nog bij Vrije Geluiden van de VPRO geweest. Het is hele bijzondere muziek, dromerig, mysterieus. Echt muziek waar je in een bepaalde stemming voor moet zijn.’’

Timmers vernam dat Terran deze lente een toertje zou doen in Europa. ,,Ik zag dat dat niet al te grote zalen waren, dus heb contact gelegd om te kijken of het ook mogelijk zou zijn om haar in Haarlem te laten optreden. De Janskerk leek mij een goede plek, een zaal met een mooie akoestiek. En een intieme sfeer, dat is een voorwaarde voor haar.’’

Alain Timmers is naast ondernemer ook muzikant, en speelt basgitaar in het Ampzing Genootschap. ,,De avond is een ontmoeting tussen Jennifer Terran en het Ampzing Genootschap. Maar omdat zij van die bijzondere en dromerige liedjes brengt, hebben wij ons repertoire voor die avond zorgvuldig gekozen. We brengen onze wat onbekendere werken in een kort voorprogramma. Een andere kant van het Ampzing Genootschap, waarbij violist/gitarist en zanger Fons Stam een belangrijke rol speelt.’’

Het gaat om liedjes als ‘27’, over de jonggestorven ‘club van 27’ (Kurt, Janis, Jim, Jimi, Amy) en ‘De Solipsist’, ook wel bekend als ‘De dichter en de stad’.
Timmers: ,,Voor ons als band een spannende avond, omdat wij als Ampzing vooral bekend zijn van feestelijke gelegenheden. Wie weet doen we aan het eind van de avond nog iets samen met Jennifer. Ik vind het al heel erg leuk dat ik haar nu eens persoonlijk de hand kan schudden.’’

PAUL LIPS

‘Ampzing ontmoet Jennifer Terran’, zaterdag 16 april, Noord-Hollands Archief (Janskerk) , Jansstraat 40,Haarlem. Open 20.00 uur. Toegang € 9.95
Kaartverkoop: alain@timmers.nl

 

 

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *