‘All Gold And Promises’, een gloedvolle uitgave van ZAT

Het album ‘All Gold And Promises’ van de Haarlemse formatie ZAT behelst niet alleen eigenzinnige rockmuziek, maar oogt als een totaalkunstwerk. Maar liefst veertien illustratoren verleenden medewerking aan dit bijzondere project.


door Paul Lips

ZAT (foto: Eric Keyzer)


Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de muziek van ZAT zal niet aan iedereen besteed zijn. Daarvoor zijn de composities – hoe doordacht ook – te grillig. Toch is de energie van de live-optredens mooi op deze plaat gevangen, verdiensten van producers Niek de Wit en Caspar Spilker. ZAT is een puike liveband (eighties-rock noemen ze het zelf) en stond enkele jaren terug niet toevallig in het voorprogramma van The Godfathers in het Patronaat. Dat het lastig is te begrijpen waar zanger Chielie zoal over zingt, wordt met deze uitgave mooi ondervangen, doordat de teksten zijn afgedrukt en daar ook nog eens apart een heldere uitleg bij wordt gegeven. ‘All Gold And Promises’ is duidelijk een ‘groeiplaat’ (excusez le mot). Meerdere malen beluisteren is het devies. Daarnaast is de verschijning van de gehele uitgave dusdanig vertraagd dat een uurtje minder of meer de tijd nemen niet uitmaakt.


Interessant om te lezen is hoe de band ZAT is ontstaan. De aarzeling bij sommige muzikanten werd weggenomen doordat bassist Kees Weidema als een spil fungeerde. Het feit dat Weidema ooit bij de wellicht ondergewaarde groep Passion Office speelde gaf de doorslag. ,,Daar zou ik nog wel eens mee in een band willen zitten”, was de gedachte van Chielie toen hij Weidema met Passion Office zag optreden op het inmiddels ter ziele gegane festival Beeckestijn Pop. ZAT bestaat in de huidige bezetting uit Chielie (zang, teksten), Bas van der Steeg (gitaar, zang), Kees Weidema (basgitaar) en Mike Veldkamp (drums).


Chielie is naast podiumpersoonlijkheid de onvermoeibare ambassadeur van popmuziek in Haarlem en omstreken. De man achter het team van de Haarlemse PopScene On Tour, waar in samenwerking met cafés optreedmogelijkheden worden geboden voor al dan niet beginnende bands. En dat werkt in principe als een tierelier. Ontelbare acts hebben zich de afgelopen jaren middels deze formule in de kijker weten te spelen. Helaas is dit mooie concept vanwege de recente coronacrisis tijdelijk gestaakt, maar ongetwijfeld vindt de HPSOT manieren om ook in de toekomst lokale acts te blijven presenteren. Zaterdag 20 en 27 juni presenteert de HPSOT zich overigens met een ‘Haarlemse PopScene Off Tour – Coronadrive‘, waarbij 18 bands optreden vanuit het Patronaat, als een alternatief voor het jaarlijkse seizoens-slotfeest.


Bladerend in het imposante boekwerk leer je als lezer dat de eveneens onvermoeibare Eric J. Coolen doorgaans als vaste bandtekenaar voor ZAT fungeert. Toen het idee voor de luxe uitgave ontstond bleek dat Eric op te veel terreinen actief is om het boek in z’n totaliteit vorm te geven. ,,Waarom maak je er geen project van met meerdere tekenaars?” was vervolgens zijn suggestie. Zo is geschied. Naast Eric hebben dertien illustratoren elk twee nummers van het album voor hun rekening genomen. Coolen zelf tekende het omslag, met daarin verwerkt het hek van het paleis van Versailles en het hoofd van De Zonnekoning).


In het album zijn meer verwijzingen naar de geschiedenis te zien. Het klassieke werk ‘De grote golf van Kanagawa’ van Katsushika Hokusai (1830-1831) is door illustrator Ron Bel vervormd tot een hedendaags tafereel, waar bootvluchtelingen overgeleverd zijn aan twee enorme golven die ogen als sinistere klauwen. ‘Needs must when the devil drives’ is het nummer dat de inspiratie voor Bel’s kunstwerk bood. Een lied waarin wordt gepleit voor een barmhartige houding ten opzichte van bootvluchtelingen, die niet voor hun lol het eigen land verlaten om in een gammel bootje een veilig heenkomen te zoeken.

https://www.youtube.com/watch?v=xzY5Gdto8V4


Naast maatschappelijke thema’s in de teksten (o.a. hooliganisme, mensenrechten, of ‘water als handelswaar voor een multinational’) is er ook het lied ‘You Being You’, een van mijn favorieten. Over teleurstelling in de liefde, is de eenregelige uitleg van Chielie. Tekenares Shirley Warlich verbeeldde bij dit nummer een jongedame met twee rode hoorntjes. Met op de achtergrond een lege vogelkooi, als onderdeel van het bloemetjesbehang.


Haarlemmers die het album hebben gekocht of cadeau gekregen zijn opgetogen over de uitgave. Erik ‘Bone’ Bone (bekend van o.a. Gotcha!) schrijft: ‘…Wat een mooi en zorgvuldig uitgewerkt concept, idee, album met al die prachtige plaatjes, info… en de muziek en zang is ook nog eens rete okee’.
Moussa Aynan, raadslid voor Jouw Haarlem: ‘…Denk nooit dat je de wereld niet kunt veranderen. Iedereen kan dat. Al is het op de eigen kleine millimeter. Met heel kleine acties’.
Prachtig citaat uit het eveneens prachtige boek van ZAT’.


Een gouden citaat. Geen loze belofte. Tot slot van dit relaas noem ik graag nog de namen van de illustratoren die ‘All Gold And Promises’ door hun bijdragen tot een gloedvol project hebben gemaakt: Eric J. Coolen, Ron Bel, Daan Berkhof, Meike Brandsma, Pieter Geenen, Geert Gratama, Ingrid Joustra, Willemijn de Lint, Luuk Poorthuis, Schwantz, Richard Tolmeijer, Hakim Traïdia, Joris Visser en Shirley Warlich.

http://www.zat.nu/sounds/

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *