Esther Brasser is directeur van Haarlem Marketing, een organisatie die sinds 2009 bestaat en voortkwam uit een fusie tussen Haarlem Promotie en de VVV Zuid-Kennemerland.
Op het moment van spreken is ze net terug uit Groningen, waar citymarketing-directeuren met elkaar in gesprek gingen tijdens een forum en ideeën hebben uitgewisseld. ,,Heel inspirerend om elkaars ervaringen te delen en te horen hoe anderen het aanpakken in hún gemeente’’, zegt ze er over. ,,Het is ook goed om zo nu en dan even met afstand naar Haarlem te kijken. Voor dat je het weet zit je onder een kaasstolp in je eigen stad.’’
Op de website valt te lezen waar de organisatie zich zoals mee bezighoudt. Met haar activiteiten draagt Haarlem Marketing bij aan de versterking van de stedelijke kwaliteiten op het gebied van kunst, cultuur, economie, winkelen, horeca, sport, toerisme en recreatie. Dit alles aan de hand van de geformuleerde kernwaarden ‘kwaliteit, oorspronkelijkheid en menselijke maat’.
Het opzetten van promotiecampagnes, het verzorgen van persbezoeken en het ondersteunen van Haarlemse initiatieven zijn daarbij belangrijke elementen. Niet voor niets werd de oprichting van het fenomeen ‘Gitaarlem’ (ter ondersteuning van Serious Request en het Glazen Huis) van de broers Daan en Joost Speelman van harte omarmd door Haarlem Marketing. Voordat het Glazen Huis in december op de Grote Markt zal verrijzen is de afdeling Haarlem Marketing koortsachtig aan het werk om alle bijbehorende zaken in goede banen te leiden.
Brasser: ,,Dat is natuurlijk geweldig voor de stad Haarlem, dat dat Glazen Huis op de Grote Markt komt te staan. Maar ik herinner me dat Giel Beelen aanvankelijk best sceptisch was over de komst van het Glazen Huis naar zijn eigen stad. Hij dacht dat het misschien wel helemaal niks zou worden. Immers, Haarlemmers kunnen zeer kritisch naar activiteiten binnen de eigen gemeente kijken. Om maar even in de terminologie van HHildebrand te blijven: Haarlemmers kunnen ‘nurks’ zijn.’’
Na een aantal omzwervingen woont ze nu met veel plezier in de Koninginnebuurt. ‘Net ietsje stadser dan Bosch en Vaart’, zegt ze er over. Haar middelbare schooltijd speelde zich af op College Hageveld in Heemstede. ‘Een onwijs leuke school’. Toch besloot ze op haar zeventiende Haarlem te verruilen voor Amsterdam, om daar economie te gaan studeren. Zaken als vraag en aanbod, overvloed en schaarste hadden haar interesse. Tijdens het rectorschap van de studentenvereniging stak ze veel op over communicatie en organisatie.
Ze woonde in Kuala Lumpur en Londen alvorens ze aan de slag ging als directeur Haarlem Marketing. ,,Het was prettig om weer terug te komen en te zien hoe Haarlem in positieve zin was veranderd in al die jaren. Haarlem voelt als een oud leren jack. Ik voel me hier als een vis in het water. Het is heerlijk om leiding te geven aan een gemotiveerd team waarin ieder bezig is in zijn of haar discipline. Het is natuurlijk ook heel gevarieerd werk, je hebt te maken met burgemeester en wethouders, met de gemeenteraad, de provincie en allerlei bedrijven en instellingen. Uiteraard doen wij als Haarlem Marketing er alles aan om het merk Haarlem te versterken en te promoten. Mensen bij elkaar brengen die iets moois neerzetten, daar kan ik intens van genieten.’’
Ze heeft nog wel één punt van orde, en wijst op de banieren met (het Haarlem –logo) het Haarlem Beeldmerk bij het toeristen informatie kantoor van de VVV, die ook onderdeel is van Haarlem Marketing. ,,Kijk, dat beeldmerk zou je bij evenementen gewoon overal terug moeten zien. In Amsterdam gebeurt dat met het logo ‘I Amsterdam’, dat je op heel veel plekken tegenkomt en dat bij evenementen als centraal beeldmerk wordt gebruikt. Wij streven er naar dat dit in Haarlem ook gebeurt.’’
INTERVIEW: PAUL LIPS
FOTOGRAFIE: REMCO VAN DER KRUIS
(Dit artikel verscheen eerder in wijkkrant De Willemien van de Koninginnebuurt te Haarlem)
0 reacties