Kunstlijn Haarlem is een geweldig evenement dat – indien mogelijk – jaarlijks wordt gehouden. Een prachtige kans om via deze atelierroute kennis te maken met het werk van én met de kunstenaars zelf. In 2020 moest de manifestatie vanwege de pandemie worden afgelast. Maar er was wél een klas met afgestudeerden van de Kunstacademie Haarlem die graag het werk had willen tonen. Zij hebben alsnog dit Kunstlijn-weekeinde de kans. Kunstminnenden kunnen ook vandaag nog terecht aan de Kleine Houtweg om het eindexamenwerk te gaan zien van Aad Rotte, Flip Boeree, Harma de Pont, Mila Joling, Monique van Urk, Petra Ipenburg, Soonhwa Kang, Tony Rootlieb en Yvonne Haven.
door Paul Lips
Je moet het niet laten gebeuren, maar soms kun je wel eens licht sikkeneurig worden vanwege het feit dat niet alle bezoeken in één weekeinde te behappen zijn. Daarom is het prettig als je de kans krijgt om vlak voor het gereedkomen van een expositie te kunnen komen kijken. Persoonlijk vind ik dat soms mooier, die momenten dat een kunstenaar nog bezig is het werk op te hangen of te installeren. Nog even snel wat verandert aan de opstelling van een object. Kijkt of het schilderij wel recht hangt. Zoals Aad Rotte en Kunstacademie-directeur Pieter Berkhout nog even controleren of het hang- en sluitwerk wel klopt. Het is al met al hard werken om het voor elkaar te krijgen.
Neem studiebegeleider Margreet Bouwman, die de sokkel met een werk van Mila Joling nét even verplaatst, zodat het mooier in de ruimte komt te staan, naast een pilaar. “De manier van plaatsen en ophangen is belangrijk. Bij sommige tentoonstellingen wordt het werk kaarsrecht naast elkaar gehangen, dat maakt het minder levendig. Mijn idee is: laat er juist wat ruimte tussen,”
Yvonne Haven maakt schilderijen en ruimtelijk werk. De schilderijen zijn abstract, met donkere vormen op een lichte achtergrond. Yvonne: “Ik gebruik meestal een ondergrond van wat al voorhanden is, zoals behangpapier of karton. Soms schilder ik met acryl. Maar ik probeer ook eigen inkten te maken, van bijvoorbeeld bramen. Voor het eindexamen heb ik een installatie gemaakt onder de titel ‘Lost and Found‘. De basis is een keukentrap, met daarop een fles en wat glazen die je wel in de kast hebt staan maar nooit gebruikt. En nog wat gebruikte en gevonden materialen. Bij deze installatie stroomt water naar beneden. De bedoeling is dat het echt een beleving is en dat je er wat langer naar kijkt dan de 5 tot 15 seconden die je gemiddeld uittrekt voor het kijken naar een schilderij.”
Mila Joling werkt met fotografie, maar maakt ook driedimensionale objecten. “Ik laat me inspireren door de natuur, maar soms ook door maatschappelijke onderwerpen. Ik maak driedimensionale bouwsels, maar kom uiteindelijk toch vaak weer uit bij fotografie. Ik ben niet zo’n technische fotograaf. Ik hou van structuren. Ritmes. Minimale veranderingen. Ik heb een werk opgebouwd uit 3200 foto’s. Ik fotografeer heel veel en gebruik daar soms details van. Voor mijn objecten ga ik pas materialen uitzoeken wanneer ik ze nodig heb. Ik gebruik karton, buizen, lood, of oude verpakkingsmaterialen. Daarmee maak ik mijn minimale patronen.”
Soonhwa Kang is geboren in Japan uit Koreaans-Japanse ouders en heeft een Koreaanse naam en paspoort. “Mijn ouders wilden dat ik mij Koreaans ontwikkelde, dus in Japan voelde ik me een vreemdeling. De liefde bracht me naar Nederland, maar ook hier voel ik me ontheemd. Dat is het thema van mijn werk: het ontheemd voelen. In-between cultures. Ik werk met inkt en aquarel op papier en maak ook keramiek. Aanvankelijk met zeer donkere kleuren, maar de laatste periode laat ik meer licht toe in mijn werk. Elementen als bloemen, vogels en gezichten van dierbaren kun je er ook in vinden.”
‘De klas van 2020’ met werk van Aad Rotte, Flip Boeree, Harma de Pont, Mila Joling, Monique van Urk, Petra Ipenburg, Soonhwa Kang, Tony Rootlieb en Yvonne Haven is vandaag nog te zien tijdens de Kunstlijn, zondag 7 november tot 17.00 uur aan de Kleine Houtweg 47, Haarlem
0 reacties