,,Je zou kunnen zeggen dat de vlam in de pan is geslagen’’, lacht Rob Koese van Candlelight in de Haarlemse Kleine Houtstraat, de winkel voor ambachtelijke kaarsen en Kerst- en Sinterklaasartikelen. ,,Sinds we de afgelopen week op televisie waren te zien bij het programma ‘Werk aan de winkel’ zijn er duizenden reacties gekomen op de sociale media. Maar er kwamen ook veel bezoekers naar de winkel.’’
Volgens een aantal Haarlemmers is Candlelight een van de grappigste winkels van de stad. Het hele jaar door kun je er artikelen kopen die je normaalgesproken pas rond november/december aanschaft: van Sinterklaas en Zwarte Piet-popjes tot Kerstmannen, kerstversiering en andere snuisterijen. Haarlemmers Rob en Bianca Koese runnen de winkel, maar in het zomerseizoen is het lastig om voldoende omzet te draaien. Het team van ‘Werk aan de winkel’ besloot een helpende hand te bieden. Presentatrice Olcay Gulsen en reclameman Frank de Ruwe kwamen langs en baanden zich een weg door de overvolle ruimte.
,,Zij geven advies, maar dat advies in niet bindend’’, legt Rob Koese uit. ,,Natuurlijk bepalen wij zelf wat we verkopen bij Candlelight. Daarnaast hebben we onze InterCandle webwinkel voor bestellingen via internet.’’
Frank de Ruwe adviseerde om de kaarsenmakerij vóór in de winkel te plaatsen. Daarnaast zou het ambachtelijke aspect meer benadrukt kunnen worden in de naam van de winkel. Dat is inmiddels gebeurd. Winkelend publiek kan vanaf de straat waarnemen hoe Rob Koese bezig is met het vervaardigen van kaarsen in alle kleuren en alle soorten en maten.
Bij de vraag waaróm hij toch het hele jaar door met Kerst en Sinterklaas bezig is haalt hij een oude zwart-witfoto tevoorschijn. ,,Kijk, het is dus eigenlijk de schuld van mijn ouders. Hier zie je mij bij een enorme kerstboom in de huiskamer van het ouderlijk huis aan de Hagestraat. Die kerstboom werd dan pas op kerstavond opgezet. Dat was de traditie in die tijd.’’
Hij kwam op het idee toen hij een reis maakte door Canada, waar hij winkels zag die het hele jaar door kerstspulletjes verkopen. ,,Ik doen het inmiddels al vijfentwintig jaar en vind het gewoon leúk. Ik heb er geen diepere verklaring voor. Ik doe het voor de fun.’’
Rob Koese werkte eerder in het grafische vak als reproductiefotograaf en drukker. Bij het bedrijf waar drukwerk werd vervaardigd voor Gildewerk B.V., groothandel in kaarsen. De interesse was gewekt.
Koese weet ook wel dat trends en verkopen in golfbewegingen gaan en komen. ,,Maar iedereen houdt er wel van om een sfeertje te scheppen met een paar kaarsen of een paar theelichtjes. Glaasje wijn er bij en je hebt gezelligheid in huis. We verkopen trouwens ook druipkaarsen. Die horen in zo’n klassieke Chianti-fles. Die wijn is overigens niet te zuipen, haha.’’
De vermaarde sneeuwpop staat inmiddels niet meer voor de winkel, maar in de etalage is er wel een gigantische eland te zien, alsook een stel vrolijke tuinkabouters. Na het afgelopen weekeinde met veel klandizie zullen Rob en Bianca onverstoorbaar verder gaan met het vervaardigen van mooie kaarsen en de verkoop van de artikelen. De zomer ziet hij optimistisch tegemoet. Koese valt sowieso te omschrijven als een onvermoeibare optimist.
,,Ja, ik maak me niet zo snel druk. Als het wat minder gaat dan denk ik bij mezelf: dan eten we maar eens géén biefstuk. En als het in december beter gaat, dan eten we in die periode twéé keer biefstuk. Vooralsnog ben ik blij met dat beetje extra aandacht voor Candelight.’’
PAUL LIPS
www.intercandle.nl
http://www.npo.nl/werk-aan-de-winkel/14-05-2015/BNN_101373730
0 reacties