Artpop waar je ‘yes’ tegen zegt

Ik wandelde The Irrational Library Shop aan de Doelstraat in De Vijfhoek binnen. De band was zojuist begonnen aan het eerste nummer. Yes Miss;No Miss heet de nieuwe formatie rond zangeres Madelief van de Beek. Het was goed druk in de winkel, want veel Haarlemmers hadden wel zin om even onderdeel te zijn van de ‘introduction tour’, die voorafgaand aan de voorronde van de Rob Acada Award wordt gehouden.

‘Op een dag gingen ze jammen en toen gebeurde het. Er ontstond iets nieuws, iets moois, iets dansbaars en tegelijkertijd mystieks. Alsof even alles klopte in de kosmos’ staat er te lezen op de Facebookpagina van Yes Miss;No Miss.
Enige tijd terug had Madeliefs moeder Marjolein me al een track laten horen, opgenomen in de huisstudio op zolder. Niet dat ik wekelijks bij de familie Van de Beek over de vloer kom, maar de verslaggever was daar om te spreken over ‘Het Huishouden Van Een ‘Ontaarde’ Moeder’, het grappige boek dat Marjolein Hurkmans schreef over het reilen en zeilen van haar gezin, en dat je tijdens het lezen soms hardop doet grinniken.

Terug naar The Irrational Library. ‘Artpop’ noemen de dame en heren van Yes Miss;No Miss hun muziek. Er zit soul in, jazz, en vooral veel subtiliteit. Reijer Wildeman achter de contrabas. Mooi zijn de momenten dat de instrumenten bijna zwijgen, om vervolgens weer op te stijgen en een prachtige saxofoonsolo van Willem Abelen klinkt.

Semi-akoestisch is het optreden; drummer Boaz van Willigenburg heeft een theedoek over de snare, zanger Bob Wiebes heeft zijn klavieren thuisgelaten. Gitarist Thijs Huijbens zit verscholen achter saxofonist en zanger. De nummers dragen titels als ‘Arpeggio’, ‘Stay’ en ‘Mad’s Song’.


Het aanwezige publiek is aangenaam verrast door het bandgeluid waarvan er geen dertien-in-een-dozijn gaan. Om te spreken van een ‘sensationele nieuwe band’ is wellicht wat sterk uitgedrukt (die kwalificatie las ik ergens op Facebook, en blijkt van de hand van Gertjan Huijbens, die ongetwijfeld familie is van de gitarist), maar Yes Miss;No Miss intrigeert. Als je dan leest dat de gitarist van ‘gillende rocksolo’s houdt’, dan loont het de moeite om om een van de komende optredens bij te wonen.

Dat kan, want de ‘introduction tour’ gaat verder: dinsdagavond 5 december speelt Yes Miss;No Miss in Stiels aan de Smedestraat, en zaterdag 9 december dus in het Patronaat tijdens de voorronde van de Rob Acda Award.

PL

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *