ASSOCIËREND KLADDEREN

Haarlemse Jasmijn M. Helweg (20) gaat de vormgeving verzorgen voor het nieuwe album van Grey Lotus. Ze is al bezig met het maken van tekeningen en schilderwerk. ‘Soms moet je gewoon beginnen te kladderen en vrij associëren op de muziek’ zegt ze.

 

jasmijn grafisch

 

Eerder dit jaar presenteerde Grey Lotus tijdens Recordstore Day het live-album ‘Acacia’. De in spaarzame kleuren getekende albumhoes verwijst naar de peuldragende boom ‘acacia’. Het ontwerp van ‘Acacia’ is eveneens van de hand van Jasmijn M. Helweg. Ze zocht microscopische afbeeldingen van pollen van de acacia op en gaf er haar eigen draai aan.

 

Ze studeert aan het Mediacollege Amsterdam voor ‘game-artist’, maar houdt eveneens van muziek en fotograferen. Tijdens de roemruchte Impro Sessies in de Pletterij zit ze soms vlakbij het podium te schetsen, maar ook tijdens andere optredens waar vriend en klavierspeler Niels van der Weiden aan deelneemt. Ze tekent vaak ook digitaal. ‘Everything not saved will be lost’, is één van haar favoriete citaten. ,,Zo’n kreet krijg je meestal te zien als je bezig bent met een computerspelletje en vervolgens wil afsluiten”, lacht ze.

 

Voor de schetsen en ontwerpen voor het Grey Lotus-album neemt ze de vrijheid om te experimenteren met materialen: waterverf, acrylverf, inkt. ,,Het is leuk om soms juist grote hoeveelheden water te gebruiken, waardoor de verf dunner wordt en de transparantie groter. Op een gegeven moment heb ik zelfs een spons uitgeknepen boven het papier. Daar komt dan ineens weer een gezicht uit.”

Vanuit het appartement kijkt ze uit op de Botermarkt waar altijd reuring is. Terrasgasten schuifelen voorbij, en op andere momenten is er een antiek- en curiosamarkt, of staat een groenteman zijn aardbeien op niet mis te verstane wijze aan te prijzen.

Haar activiteiten variëren van het gedetailleerd tekenen met kleurpotloden tot het maken van grote acrylschilderijen. Van portret tot dromerige taferelen met surrealistische inslag. ,,Toen het op een gegeven moment hard begon te regenen heb ik een van mijn werken buiten het raam gehouden. Het regenwater zorgde weer voor een speciaal effect. Maar net zo lief bewerk ik mijn tekeningen of schilderijen met de plantenspuit of allesreiniger. Dan kan de verf gaan schilferen. Die speciale textuur die dat oplevert boeit me.”

 

interview: Paul Lips

foto’s: Remco van der Kruis

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *