‘Bewijzen zoeken voor je bestaan’, duo-tentoonstelling in De Waag van Aureen Harthoorn en Miriam de Koning

Onder de titel ‘Bewijzen zoeken voor je bestaan’ exposeren Aureen Harthoorn en Miriam de Koning vanaf donderdag 13 mei in De Waag bij Kunst Zij Ons Doel. Beide kunstenaars tonen nieuw, speciaal op de tentoonstellingsruimte gemaakt werk. Tijdens het inrichten hebben Aureen en Miriam tijd voor een toelichting op het werk. De tentoonstelling kan op afspraak worden bezocht.

door Paul Lips

Aureen en Miriam (foto pl)

‘Een geweldige ruimte. Maar niet makkelijk. Neem alleen al die schouw’. Miriam de Koning valt meteen maar even met de deur in huis. De oud-Haarlemse woont alweer sinds jaar en dag in sleutelstad Leiden, maar voelt zich nog steeds verbonden met haar geboorteplaats. “Het gebouw was heel belangrijk voor wat ik aan het maken was. De geschiedenis, Haarlem, ik woon er niet meer maar het zit in mijn systeem. Kijk, hier zie je hoe ik het uitzicht heb vastgelegd vanuit de flat aan de Leonard Springerlaan in Parkwijk, waar ik opgroeide. Zowel de Grote Kerk als de Nieuwe Bavo konden we in de verte zien.” Ze wijst op een tekening waarop twee figuren te zien zijn. De linker figuur is duidelijk Miriam, en de rechter?

(beeld: Miriam de Koning)

“Die rechter figuur is mijn jongere zelf. In die tijd zat ik op het Lorentz Lyceum in Haarlem-Noord, daar aan de Planetenlaan naast het zwembad. Toen wilde ik heel graag weg, de wereld verkennen. Maar nu heb ik soms heimwee. Hier kom ik vandaan, je ziet me op de tekening achter mezelf staan.”

“Mijn ouders kwamen van buiten Haarlem en zochten gewoon een goede woning, dus waren heel blij met die flatwoning. Ik ben daar heerlijk opgegroeid, ik ervaarde het als een fijne buurt. Later merkten we dat Parkwijk door sommigen als een soort ‘achterbuurt’ werd gezien. Na de Leonard Springerlaan ging ik naar Hazepa, het gekraakte diaconessenhuis aan de Hazepaterslaan.”

Het was midden jaren tachtig, de tijd van de garagerock met de band Honger! als Haarlems trots. Een dynamische, vaak onbezorgde tijd. Uiteindelijk voerde de liefde Miriam naar Leiden.

We kijken naar het donkere werk ‘Met een zucht klim ik op en in een ruis daal ik neer‘. Het is een werk in gemengde techniek, waarin zelfs boekbinderslijm is gebruikt. “In dit werk heb ik allerlei elementen die ik in mijn onderbewustzijn bewaar, van wat ik nog weet van kunst in Haarlemse musea of van wat schilders die actief waren in de stad. Dat geweldige ‘Gezicht op Haarlem met bleekvelden‘ van Jacob van Ruisdael met die prachtige velden, of elementen van stillevens die je kunt zien in het Frans Hals Museum enzovoort. Verderop zie je dan foto’s en een werk waarin ik het duinlandschap van ‘t Wed laat terugkomen. Soms kleur, soms delen zwart-wit. We hebben onze werken een beetje door elkaar gehangen zoals je ziet. Ik zie wel overeenkomsten.”

(beeld: Miriam de Koning)

Zo’n duo-tentoonstelling moet wel een beetje spannend zijn, vinden Harthoorn en De Koning. Het werk toont raakvlakken en sluit mooi op elkaar aan. Ook Aureen Harthoorn vindt het interessanter om nieuw werk te vervaardigen in plaats van ouder gemaakt werk van stal te halen. Voor het uitlichten draagt ‘Waagmeester’ Arnold Janssen zorg. Besloten is de rolgordijnen voor de ramen te laten, zodat de werken vrijwel enkel door kunstlicht worden beschenen.

We staan stil bij het werk van Aureen Harthoorn. “Ik maak veel verschillend werk. Ik ben tekenaar, maar schilder ook en hou me bezig met grafisch werk. Ik merk wel dat ik altijd met het menselijk lichaam bezig ben. Naarmate ik ouder word ben ik mezelf meer bewust van mijn lichaam. Soms moet je erkennen dat je niet alles onbeperkt kunt. Daarnaast laat ik me inspireren door gedichten en songteksten, bijvoorbeeld het gedicht ‘Ik ben het‘ van J.B. Charles. Dat vond ik passen bij waar ik mee bezig was. Het is enigszins apart dat we hier grotendeels werk op papier tonen, want bij Kunst Zij Ons Doel zie je overwegend schilders exposeren. Deze figuur hier op het werk ‘Ik ben het‘ dat ben ik zelf. De figuren die ik teken en schilder ogen niet heel gedetailleerd, ik zet een sfeer neer. Ik werk gevoelsmatig. Zoals je daar ziet in die pastels. Dat is bijna schilderen met pastelkrijt. Je kunt er heel mooi laagjes in maken. Mengen. Soms vegen.”

(beeld: Aureen Harthoorn)

“Die ruimtelijke objecten daar in de hoek zijn geabstraheerde vormen die verwijzen naar het fenomeen ‘vlees’. Misschien een beetje afstotend, maar dat vind ik niet erg. Ik hou van experimenteren en het materiaal laten werken. Zoals inkt die kan uitvloeien.”

Miriam: “Ik vind het fascinerend hoe Aureen gevoelsmatig en zoekend dingen maakt, zonder het precies te definiëren. Dat inspireert mij dan weer.”

Aureen Harthoorn wijst op een werk waarop twee gezichten te zien zijn die elkaar zeer dicht zijn genaderd. Het duidt op de benauwde sfeer in treinen en bussen, waarin je je bewust raakt van het feit dat je ‘je eigen adem opnieuw zit in te ademen’. Een ongemakkelijk gevoel, net zo ongemakkelijk als je soms ziet in performances van Marina Abramović en Ulay.

Het lichaam als spiegel van het innerlijk, gecombineerd met – onderbewuste – beelden van plekken waar je ooit opgroeide, maken ‘Bewijzen zoeken voor je bestaan‘ tot een bijzondere KZOD-Waag-expositie, die op afspraak kan worden bezocht. De tentoonstelling loopt van 13 tot en met 30 mei 2021 en is op donderdagen t/m zondagen te zien (tijdslot reserveren verplicht).

Miriam en Aureen: “We denken dat we mooi op elkaar aansluiten in deze persoonlijke opgraving van het onderbewuste, en dat de combinatie interessant is voor de kijker.”

Harthoorn & de Koning exposeren in De Waag: Bewijzen zoeken voor je bestaan | KZOD | Beroepsvereniging van Haarlemse kunstenaars

(beeld: Aureen Harthoorn)

paulenremco

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *