Leestijd:

Reading Progress:

Blazer/zanger Adam Spoor treedt komend weekend drie keer op met oudestijl-orkest The Flowertown Jazzband

Geplaatst op 15 augustus 2024

Saxofonist/klarinettist/zanger Adam Spoor (82) treedt met oudestijl-orkest The Flowertown Jazzband drie keer op tijdens Haarlem Jazz & More, op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagmiddag. Jazz zoals jazz is bedoeld.

door Paul Lips

Adam Spoor: “The Flowertown Jazzband bestaat al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw, maar sind de jaren tachtig kreeg de huidige bezetting vorm. In die jaren is trouwens Haarlem Jazzstad óók ontstaan. Zo rond ’82/’83 besloten Willem ‘Billy B Jacket’ Kreuger en horecaman Frans Baars een kroegentocht op te zetten, met jazzmuziek. Die was destijds op de donderdagavond. Dat was meteen een enorm succes. Volgens mij werd het destijds ook nog gecombineerd met zoiets als ‘Haarlem Open Stad’.
Maar… in 1984 dreigde die kroegentocht om een of andere reden niet georganiseerd te worden. Toen ik daarvan hoorde heb ik onmiddellijk Dick Vis van De Drinkwinkel gebeld en hebben we de koppen bij elkaar gestoken. Met als gevolg dat er tóch een kroegentocht kwam. En die werd wederom een groot succes. Ook met dank aan journalisten als Udo J. Buys en John Oomkes, die gretig hun steentje bijdroegen. En vanaf 1985 kwam er toen ook het grote podium op de Grote Markt. Daarna groeide Haarlem Jazzstad groter. Dus je zou kunnen zeggen dat ik mede aan de wieg heb gestaan van – toen nog – Haarlem Jazzstad.”

Ontelbare Haarlemmers hebben daar mooie herinneringen aan. Mede omdat in de programmering een visie terug te zien was waarin ruimte was voor ‘geïmproviseerde muziek’, jazz dus.
“Dat klopt, maar je moet niet vergeten dat in die jaren Haarlem ook veel meer een jazzstad wás. In de jaren zeventig en tachtig was er in veel kroegen live-muziek te horen, met veel jazz. En we hadden de Haarlemse Jazz Club nog. Waar ik trouwens trompettist Chet Baker nog heb zien spelen.
Maar wij hadden destijds natuurlijk ook onze lokale helden. Trompettist Dé Kaart. Pianist Rob Hoeke. De saxofonisten Ruud Brink, Harry Verbeke, Toon van Vliet en Fred Leeflang. Allemaal geweldige muzikanten. Dat waren idolen waar ik regelmatig mee samen heb gespeeld. De Haarlemse Jazz Club zat eerst aan de Koudenhorn en later in het Groot Heiligland. Je had De Gravin in de Gravinnesteeg. De Egelantier aan de Gasthuisvest. En in café De Geus aan de Kleine Houtstraat was vaak jazz te horen. Van die hele jazzcultuur is nu weinig meer over. Voor mij als saxofonist zijn er overigens nog tal van mogelijkheden. Met mijn hardbop-formatie Spoor-Loos speel ik regelmatig, zoals bij café Sligting in Overveen.”

Adam Spoor met Dé Kaart in vroeger tijden. (archieffoto)

Hoe begon het voor jou?
“Ik heb klarinet leren spelen bij de Haarlemse harmonie Crescendo. Dan heb ik het over pakweg 1955. Daar kreeg ik les van de heer Boot, een vermaarde klarinettist die destijds verbonden was Haarlemse Orkest Vereniging (de voorloper van het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest). Les kreeg je toen nog voor een kwartje. Toen ik een jaar of vijftien was speelde ik al met een bandje in tal van buurthuizen. Maar toen ik 18 jaar werd ben ik van de ene op de andere dag gestopt en heb een lange periode nooit meer gespeeld. In de jaren zeventig werkte ik in de horeca en begon ik weer met spelen, bij workshop-orkest The Octopians van Herman de Wit. Van een orkestlid kon ik een sax kopen en ging me ook op dat instrument bekwamen. Ik speel trouwens nu ook nog steeds klarinet. Begin jaren tachtig kwam ik dus bij The Flowertown Jazzband terecht. Dat was een uitstekende leerschool. We speelden zo’n drie, vier keer in de week, ook vaak op feesten. In The Flowertown Jazzband speelde ik destijds bijvoorbeeld samen met Hans de Winter, een trombonist. Hans werkte bij de KLM en heeft toen ook internationaal optredens kunnen regelen, zoals in Spanje, Zimbabwe en New Delhi. Mooie tijden.”

Heb je trouwens ook internationale voorbeelden?
“Stan Getz. Een fantastisch saxofonist. Als klarinettist Benny Goodman, een uitstekende bandleider. En Zoot Sims. Die als saxofonist weer beïnvloed was door Lester Young.”

En komend weekeinde dus optreden tijdens Haarlem Jazz & More. Jullie vormen met een handvol anderen de jazz-tak van dit evenement…
Vrijdagmiddag 16 augustus vanaf 17.00 uur bij Proeflokaal De Blauwe Druif in de Lange Veerstraat, zaterdag 17 augustus vanaf 21.00 uur bij café De Zwaan aan de Kinderhuisvest,  en zondagmiddag 18 augustus vanaf 15.00 uur bij café Marktzicht op de Botermarkt. Met Peter van Litsenburg (trompet), Wil van Schaik (banjo), Piet Glas (trombone), Johnny Tevreden (bas), George Gussenhoven (slagwerk) en ikzelf op saxofoon, klarinet en zang. Iedereen is natuurlijk van harte welkom.”

 

We stellen jouw beoordeling op prijs.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde waardering: 4.3

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit artikel niet aan jouw wensen voldeed!

Laten we dit artikel verbeteren!

Vertel ons hoe we dit artikel kunnen verbeteren?

1 Reactie

  1. Hans Rutte

    Mooi artikel. Weer zin in! Tot snel…!

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vergelijkbare artikelen

Wat inspireert… Mirjam Hijstek

Wat inspireert… Mirjam Hijstek

Mirjam Hijstek (1957) is kunstcoach en curator en realiseerde zo'n honderd tentoonstellingen. Ze werd geboren in Den Haag en woont drieëndertig jaar in Haarlem. Maar Mirjam gooit het roer om: ze vertrekt uit Haarlem. Ze wil in een omgeving wonen waar mensen méér doen...

Pin It on Pinterest

Share This