Dansrepetities ‘I Love Xmas’: ‘Iedereen in zijn freeze blijven staan, en dan is het van tik-tik-tik’

 

Ook dit jaar gaan we vast ‘jingle-bellen’, marshmallows in de oven gooien, elkaar mooie verhalen vertellen over kerstmissen van vervlogen tijden, zoenen onder de mistletoe, Christmas-carols zingen in de sneeuw, harten laten gloeien, enzovoort enzovoort. De komende periode is immers ‘de mooiste en meeste wonderschone tijd van het jaar’.

In een prachtige danszaal in het Klein Heiligpand klinkt ‘It’s the most wonderful time of the year’ door de ruimte. ,,Iedereen in zijn freeze blijven staan, en dan is het van tik-tik-tik’’, zegt artistiek leider Haya Maëla. De voorbereidingen voor ‘I Love Xmas, The Symphonic Edition’ zijn in volle gang. En dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Repetities met het Heemsteeds Symphonie Orkest, en nu dus ook hier in het Danshuis Haarlem. Zang, dans, vrolijke acts, theatergroep Eglentier haalt alles weer uit de kast voor een spetterende reeks voorstellingen in de Philharmonie.
,,Dat betekent dus dat de acteurs – naast het vertolken van hun rollen – ook gaan dansen’’, legt Hans Goes van theatergroep Eglentier uit. ,,Wat een droom was gaat nu werkelijkheid worden. Zo’n anderhalf jaar geleden ontstond bij Eglentier het idee om ‘I Love Xmas’ eens met een orkest te doen. Toen directeur Jaap Lampe meldde dat ‘Scrooge’ een jaartje ging overslaan om de volgende editie mooi samen te laten vallen met het jublileumjaar van de Stadsschouwburg, raakten we in gesprek om dan ‘I Love Xmas – The Symphonic Edition’ samen te doen. De Philharmonie neemt een groot deel van de productie voor haar rekening. De voorstellingen zijn op 21, 22 en 23 december in de grote zaal.
Het gaat een groot kerstfeest opleveren. Stoelen eruit, horecapunten erin, en dansen maar. Voor de mensen die écht willen zitten is het balkon eveneens open.’’


Ondertussen proberen de acteurs en dansers mooi gelijktijdig ‘in tableau’ te eindigen. Haya Maëla geeft aanwijzingen. ,,We besluiten om wél de eindpose te doen bij deze scène.’’
Haya Maëla: ,,We hebben natuurlijk al vaker samengewerkt met theatergroep Eglentier en dat is ons goed bevallen. Maar dit keer is het extra spannend omdat alles mooi moet samenvallen met de livemuziek van het orkest. Dus je moet dat heel erg nauwkeurig repeteren. Als het orkest de tempi anders speelt dan jij als danser beweegt, kunnen dingen al mis gaan. Daarnaast moet je zowel als danser als acteur blijven communiceren met je publiek. Blijven kijken, blijven lachen, wat er ook gebeurt. We hopen het publiek natuurlijk te verrassen. Voor ons is het de uitdaging om mensen te laten denken: wow, wat gebeúrt hier allemaal!’’


De lol zit er in elk geval tijdens de repetitie goed in, zoveel is duidelijk. Maar zonneklaar is dat er tijdens die dansmiddagen keihard wordt gewerkt om alles ‘pas’ te krijgen.
Ook choreografe Merel Schrama is razend enthousiast. ,,Samenwerken op deze manier is echt een feestje! Niks lijkt te gek bij deze theatergroep en dat geeft mij ontzettend veel vrijheid, waardoor ik mijn creativiteit volledig de vrije loop kan laten gaan. De stukken van Eglentier weten mij altijd enorm te prikkelen, het verhaal en de regie vragen er echt om om een passend plaatje aan te leveren. Het moment waarop alles samenkomt is dan altijd zo leuk!’’

‘Stop the cavalry’ klinkt door de zaal, dat we kennen van Jona Lewie. Een lied tegen oorlogen van toen en nu. Er mag best een scherp randje aan de kerstvoorstelling zitten, vinden toneelschrijver Jos Ahlers en regisseur Marcel Kragt. Met een Kerstman die geen zin meer lijkt te hebben in het jaarlijkse kerstceremonieel en koninginnen die als geesten verschijnen zal dat ongetwijfeld een intrigerend geheel op gaan leveren op 21, 22 en 23 december.

PAUL LIPS

http://www.eglentier.nl/nieuws.html

 

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *