In 1967 probeerden The Rolling Stones een muzikaal antwoord te geven op het magistrale album ‘Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band’ van The Beatles. Ze brachten ‘Their Satanic Majesties Request’ uit, een psychedelische plaat waarover de meningen tot op de dag van vandaag verschillen. ‘Dandelion’, één van de nummers uit die periode, haalde niet dat album, maar slechts de B-kant van de single ‘We love you’. Zelf Brian Jones is er nog op te horen, en wel op saxofoon, alsook John Lennon en Paul McCartney in het achtergrondkoor. ‘Dandelion’ betekent paardenbloem, volgens velen een lelijke bloem. Daarover later meer.
https://www.youtube.com/watch?v=WOvAxu8D18g
Wie de tentoonstellingsruimte van het Provinciehuis aan de Dreef binnen wandelt ziet direct links een fraai antiek boek liggen, dat – met de bijgaande witte handschoentjes aangetrokken – mag worden ingezien. Dat boek vormt de weerslag van een ‘Nationale bloemententoonstelling’, die in 1910 in de Haarlemmerhout werd gehouden.
,,Dit boek is de aanleiding voor de expositie ‘Natuurtalenten’. Die nationale bloemententoonstelling was een Floriade avant la lettre’’, legt Simone Memel – conservator van Paviljoen Welgelegen – uit. ,,Moet je zien, dat hele Vlooienveld superstrak ingericht met bloemenperken en grindpaden. Er zijn in dat jaar 1910 enorm veel bezoekers naar De Hout gekomen.’’
Het kostbare boek geeft nauwkeurig overzicht van bezoekersaantallen, organisatiestructuur en uitgaven en opbrengsten. Aangezien Paviljoen Welgelegen zich in een natuurrijk gebied bevindt en Haarlem bekend staat als Bloemenstad is de keuze voor kunstenaars waarbij het verschijnsel ‘natuur’ een plaats inneemt in het werk. Het is een zomertentoonstelling en bedoeld voor een breed publiek, legt Memel uit. ,,Curator Willemijn Faber stelt de exposities samen. Maandag aanstaande geeft zij tijdens lunchtijd een toelichting op de werken die bij ‘Natuurtalenten’ te zien zijn. De bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk.’’
Er direct de confrontatie met een monumentaal, weelderig werk van Jacobien de Rooij, uitgevoerd in gouache, pastel en houtskool, dat verschillende bloemensoorten verbeeldt.
Het werk van De Rooij vormt een contrast met dat van Wouter van Riessen, die een aantal variaties toont op de wereldberoemde Zonnebloemen van Vincent van Gogh. De in heldere kleuren geschilderde bloemen hebben stuk voor stuk een eigen karakter, tevens kun je er als kijker van alles in zien.
Zeer apart is het werk van Arjan van Arendonk, die schildert en borduurt op bedrukte stoffen, en tevens werkt met siliconen. Een mooi voorbeeld daarvan is ‘256 roses and more’, een siliconenwerk bestaande uit verbeeldingen van witte rozen, bijna net zo mathematisch vervaardigd als de vermaarde werken van Jan Schoonhoven.
Simone Memel opent de deur naar de tuin aan de zijde van de Paviljoenslaan (met uitzicht op het Vlooienveld) en toont een ‘kampvuurtje’ van Reinier Lagendijk. ,,Je ziet deze boomstam waarvan de takken zijn gebruikt om een kampvuur mee te maken. Maar op het andere gedeelte van de stam ontstaat weer plantgroei. Reinier Lagendijk beïnvloedt dat zelf allemaal, hij grijpt als kunstenaar in in de natuur. Dit werk vormt een mooi contrast met het beeld ‘Laocoöngroep’ dat een vaste plaats op het voorplein heeft: een loden kopie van een antiek beeld uit het Vaticaans Museum.’’
Simone Memel is zelf beeldend kunstenaar en voornamelijk bekend als ontwerper van fantasierijke schoenen. Ze nam deel aan vele tentoonstellingen, en is inmiddels Gerrit Bosch opgevolgd als conservator van Paviljoen Welgelegen.
In sneltreinvaart maken we een tocht door het gebouw, door het trappenhuis, langs de slaapkamer van Lodewijk Napoleon, door de statenzaal richting de voormalige muzieksalon. In deze zaal waarin de kleuren blauw en wit overheersen (met voorstellingen die verwijzen naar de elementen aarde, lucht, water en vuur) vergadert het dagelijks bestuur van de provincie Noord-Holland. Je kunt in die ruimte zómaar de commissaris van de Koning Johan Remkes langs zien schuiven.
,,Over elk element in dit gebouw valt wel iets te vertellen. Het is geweldig om hier te werken en te zien hoe het klassieke een dialoog aangaat met het eigentijdse.’’
We keren terug naar de expositieruimte. Memel wijst op de ‘Nurture studies’ (planten en bloemen gefotografeerd inclusief de wortels en aarde). De foto’s zijn tevens vastgelegd in een boek, verschenen bij Van Zoetendaal Publishers. Onze blik trekt opnieuw richting de serie ‘Dandelions’. Memel: ,,Naast de serie foto’s van Dandelions spreekt zo’n werk als ‘Bunch # 1’ mij persoonlijk aan, een enkele foto van een bos paardenbloemen met de pluizenbollen in volle glorie.’’
Scherer fotografeert niet enkel de gele bloem in volle glorie, maar ook in verlepte staat. Zo vluchtig als het leven voorbijvliegt, zo verwaaien ook de pluizenbollen in de wind. Mick Jagger en Keith Richards verwoordden het als volgt:
Little girls, and boys come out to play
Bring your dandelions to blow away
Dandelion don’t tell no lies
Dandelion will make you wise
Tell me if she laughs or cries
Blow away dandelion, blow away dandelion
PAUL LIPS
https://www.facebook.com/pages/DREEF-Exposities/716645055055293
Aanstaande maandag 29 juni geeft curator Willemijn Faber een korte toelichting op de tentoonstelling Natuurtalenten. Het begint om 12 uur en zal een half uurtje duren. De toegang is gratis. Als je er bij wilt zijn meld je dan even aan op infodreefexposities@gmail.com. Degenen die pas op het laatste moment kunnen beslissen zijn ook zonder aanmelding welkom.
De tentoonstelling ‘Natuurtalenten’ is te bezichtigen op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Belangstellenden kunnen op de hoogte blijven van de tentoonstellingen en openingen via: infodreefexposities@gmail.com
0 reacties