Mijn naam is Paul Lips en ik ben gecharmeerd van koeien, dat is geen geheim. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik vrolijk werd toen ik afgelopen week even in de Vishal ging kijken. Bij binnenkomst is daar een installatie onder de titel ‘Veestapel’, gemaakt door Gemma van Poppelen. Het is een installatie die bestaat uit gestapelde houten blokken, en op elk blok is de kop van een koe, een schaap of een geit geschilderd. Ook al ziet het tafereel er vriendelijk uit, de aanleiding om deze installatie te vervaardigen is wat naargeestiger: de ruimingen van duizenden geiten en schapen en koeien van enkele jaren geleden, toen de dieren werden getroffen door ziekten. Door middel van deze portretten kregen de leden van deze ‘veestapel’ postuum een waardig eerbetoon.
‘Mapping the world’ is de titel van opnieuw een groepsexpositie van leden van kunstenaarsvereniging De Vishal en zeker de moeite waard om met een bezoek te vereren. Dat kan nog tot en met zondag 16 februari.
De variatie is groot: van de sfeervolle, kleurrijke en bijna abstracte landschappen van Helmuth van Galen tot aan de vitrine van Hans Clavin waarin zich een gedicht, een uiteen geknipte oude kaart van Haarlem en twee zooltjes bevinden, of het mooi – met een beperkt palet geschilderde -‘Glass House’ van Alice Brasser.
Bijzonder zijn de materieschilderijen van Jules Kockelkoren, die verwijzen naar de jaren zeventig, toen een groep van zeven jonge Zuid-Molukkers een trein bij de Drentse plaats Wijster kaapten. Het werk is gemaakt met acrylverf, zand en schelpen en oogt daardoor vaag, bijna net zo vaag als de televisiebeelden van destijds. Het zand en de schelpen zouden kunnen verwijzen naar de eilanden, waar de jonge Zuid-Molukkers zich graag hadden willen vestigen, maar dat door de tragische loop van de geschiedenis nooit werkelijkheid heeft kunnen worden.
TEKST: PAUL LIPS
FOTO’S: PAUL LIPS EN REMCO VAN DER KRUIS
0 reacties