Eline Coolen en Shelton J. Brown tonen hun eigenzinnige kunst in nieuwe pop-up galerie in pand Anegang 17

Eline Coolen (Haarlem) en Shelton J. Brown (Brooklyn, NY, VS) exposeren in een splinternieuwe pop-up galerie in het pand Anegang 17 in Haarlem. Eline toont olieverfschilderijen en werk in verschillende grafische technieken (zoals monoprint), en Shelton werkt in gemengde techniek, waarbij de tekenpen veelvuldig wordt gehanteerd. Zaterdag 7 augustus is de officiële opening waarbij iedereen vanaf 12.00 uur welkom is, maar Spaarnestroom mocht alvast komen kijken voor een eerste impressie en interview.

door Paul Lips

Eline Coolen en Shelton J. Brown

Eline en Shelton studeerden beiden aan de Breitner Academie in Amsterdam en het Pratt Art Institute in Brooklyn, New York in het kader van een uitwisselingsproject. In die periode bloeide de liefde op. Eline heeft haar studie bijna afgerond en heeft zich geschoold in de richting Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. “En Shelton is opgeleid als beeldend kunstenaar aan het Pratt Art Institute”, legt Eline uit. ”Een meer technische opleiding. Op de Breitner Academie leer je meer over educatie, concept en kunst.”

Een gedegen technische basis dus. “Kunst maken enkel vanuit een ‘magisch idee’, daar geloof ik niet in”, legt Shelton uit. “Ik denk niet dat een concept kan werken zonder een technische basis. I don’t believe that the ‘Mona Lisa‘ was just an idea.”

Shelton J. Brown beschikt over een vlotte tekenpen, die hij soms combineert met tipp-ex, oostindische inkt, houtskool of acrylverf. De stijl is beheerst maar ook hier en daar los, met invloeden van Outsider Art en surrealisme. Dat ziet hij als een compliment. “Ik ben een grote fan van Outsider Art en Art Brut. Mensen als Jean Dubuffet. Er is een oud gezegde over kunst dat zegt: voor goede kunst heb je de ‘hand’, het ‘hart’ en het ‘oog’ nodig. Daarnaast hou ik ook van Susan Rothenberg, Gustav Klimt, de Impressionisten, Van Gogh, Hans Holbein, maar ook modernisten als Barnett Newman.”

Hij toont een werk met strip-achtige schetsjes, ‘thumbnails’, waarop een beer te zien is waar een anekdote aan vast zit. “Ik geloof dat het in de staat Colorado was, waar ze met vliegtuigen gigantische hoeveelheden cocaïne verpakt in zakken in de bossen dropten, waar de zogeheten ‘traffickers’ ze zouden oppikken. Maar een enorme grizzly-beer had zo’n zak te pakken gekregen en die opengescheurd. Die was die cocaïne op gaan eten. Zijn hart was vervolgens geëxplodeerd. Dus ‘troopers’ vonden die beer naast die zak met kilo’s cocaïne.”

Het oog valt op enkele kleinere werkjes van de hand van Eline Coolen. Kleine schilderijtjes van aardbeien, die langzaam van vorm veranderen. Eline: “Ik heb aardbeien onder een stolp gezet, en om de zoveel tijd nageschilderd. Een groep aardbeien die langzaam gaat schimmelen en uiteindelijk verdwijnt. Dus het huis heeft enorm gestonken, haha. Het onderwerp van mijn afstuderen was vergankelijkheid. Vooral over het vergaan van tijd. Dat zie je ook terug op deze schilderijen van bloemstukken. Ja, daarbij ben ik inderdaad ook beïnvloed door oude meesters, zoals Jan Davidz. de Heem (1606-1684), die uitsluitend stillevens schilderde. Voor mijn eigen stillevens kijk ik naar afbeeldingen van bloemstukken op internet, en daar een samenstelling van gemaakt. Ik schets dan vervolgens op de laptop en daarna schilder ik dat over. Daarbij verander ik kleuren en pas ze soms aan. De achtergrond van het stilleven is daarbij niet belangrijk, dus die wordt donker. Deze schilderijen zijn gemaakt met olieverf, dun opgebracht. Het zwart is bij geen van deze schilderijen al helemaal droog. Shelton heeft me geholpen met het ontwikkelen van de techniek.”

Op de vraag of er vandaag de dag nog wat geld te verdienen valt met het maken van beeldende kunst antwoorden Eline en Shelton volmondig ‘ja’. Shelton: “Natuurlijk zijn er allerlei kunstenaars die heel veel geld verdienen met het maken van ‘terrible art’. Ik trek me eigenlijk niets aan van wat mensen van mijn kunst vinden. Ik vaar mijn eigen koers. Neem het schilderij ‘De Nachtwacht‘ van Rembrandt, dat werd indertijd ook niet mooi gevonden. Of het werk van Vincent van Gogh, de ‘Aardappeleters‘. Waarom schilder je boeren, was de vraag destijds, en waarom zo lelijk en donker? Er is geen garantie dat mensen jouw werk zullen begrijpen of waarderen. Er bestaat nog zo’n uitspraak: ‘art is not for everyone, but it is for anyone‘. Het is niet altijd makkelijk om kunstenaar te zijn, maar je moet je daar ook niet al te veel zorgen om maken.”

De toekomst ligt voor beiden nog open. Mede door de ‘travel ban’ waar Eline mee te maken heeft. “New York kom ik niet in momenteel.” Een kunstenaarsbestaan zou het stel graag willen leiden. En mocht de kunst niet genoeg opbrengen dan kan Shelton altijd nog kickbox-lessen geven, vertelt hij. Eline is inmiddels docent en heeft al ervaring opgedaan in het kunstonderwijs. Voorlopig gaat het duo zich concentreren op de tentoonstelling in de pop-up galerie, gevestigd in het pand waar eerst de kledingwinkel Just Joke was gevestigd, maar die naar de overkant is verhuisd. Een expositie met bijzonder werk – uniek voor Haarlem – die zeer aan te raden is om te bezichtigen.

Pop-up galerie met tentoonstelling van Eline Coolen en Shelton J. Brown, hele maand augustus 2021 in het pand Anegang 17, Haarlem (schuin tegenover C&A). Opening zaterdag 7 augustus 12.00 tot 22.00 uur. Er zijn ook setjes ansichtkaarten te koop met werk van beiden. Geopend van donderdag tot en met zaterdag 12.00 – 18.00 uur.

Studio Eline Eigen (@eline_eigen) • Instagram-foto’s en -video’s

Shelton Brown (@sheltonjbrown) • Instagram-foto’s en -video’s

Illustrator | Studio Eline Eigen

paulenremco

3 reacties

Laat een antwoord achter aan Linda Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *