Het was druk in de Haarlemse Spaarnwouderstraat zaterdagmiddag 1 april. Tientallen belangstellenden trotseerden het miezerige weer en zetten koers naar het Naaiatelier Haarlem, voor de opening van de tentoonstelling ‘RECYCLE! (Torn Models of Yesterday’s Life)‘ van de uit Hillegom afkomstige Hans Duivenvoorden, die zich hiermee min of meer een tijdje ‘Haarlemmer’ mag noemen, zoals hij zelf gekscherend opmerkte. De eerste echte solotentoonstelling van Duivenvoorden heeft op gloedvolle wijze gestalte gekregen.
fotografie © Remco van der Kruis/Spaarnestroom
Allereerst verplaatste het hele gezelschap zich naar de Amsterdamse Poort, alwaar een prachtige toespraak met interessante weetjes klonk van kunstkenner Willem de Winter, die onder meer inging op het ontstaan van de collagetechniek, zoals in 1912 ingezet door Pablo Picasso. In de expositieruimte leidde violiste Suzanne Groot vervolgens de tentoonstelling muzikaal in, met een gloedvolle ingetogen improvisatie op de snaren. Hans Duivenvoorden zelf demonstreerde nog even hoe zijn ‘scheurlingen’ tot stand plegen te komen door twee van zijn tekeningen in stukken te scheuren, hetgeen veel gelach en applaus opleverde. Uiteraard kon daarna het glas worden geheven en van de kunst (en heerlijke hapjes) worden genoten. De eigenaren van het Naaiatelier Haarlem, Hans Goes en Jos Ahlers, genoten na een vermoeiende week zichtbaar van de reuring.
De expositie ‘RECYCLE! (Torn Models of Yesterday’s Life)’ is ook komende week (inclusief tweede paasdag) nog te zien,
met op zaterdagmiddag 8 april de ‘finissage’ (15.00/17.00 u) door De Filistijnen, de band waarin Hans Duivenvoorden gitaar speelt.
Hans Duivenvoorden (@hd_artstonelimited) • Instagram-foto’s en -video’s
Dank jullie wel Remco en Paul! Een prachtig verslag!! Groet van
Hans D.
mooi stuk! Prachtige tentoonstelling1