Frisse neus halen met een varkentje

Het zou gezellig worden. Het zou druk worden. De Grote Paasvarkenshow met werk van dertig kunstenaars en een potje ruige irrational rock ’n roll, in en om het Slachthuis aan de Oorkondelaan. Met daarnaast een Voorjaarsmarkt, optreden van skaformatie The Bouncers en veel kinderactiviteiten. Kortom veel reuring. De coronacrisis gooit echter roet in het eten.

Een evenement in de sfeer van de illustere ‘Pa’s Meubelshow’, zoals die in het verleden werd gehouden in gebouw de Phoenix en het Jan en Piet Museum. Kunst, camp, kitsch, rock ’n roll, theatrale acts, voor elk wat wils, maar vooral met een knipoog naar het paasfeest.
Haarlems Welvaren heet de organisatie die de voorjaarsmarkt zou organiseren. Wellicht wordt de markt verplaatst naar een later tijdstip. Maar Pasen kun je eigenlijk niet naar een later tijdstip verplaatsen, tenzij je Pasen en Pinksteren op één dag wilt laten vallen.

La promenade de la reine’, (c) Hans Duivenvoorden

Een van de kunstenaars die zouden deelnemen aan de Paasvarkenshow is Hans Duivenvoorden uit Hillegom. Hij zette de bijdrage die hij zou leveren op Facebook: ‘La promenade de la reine’.
Links is een dame te zien met een koninginnekroon op het hoofd. Een voile bedekt de ogen enigszins, tot de neus. Ze is naakt, op nylonkousen (hold-ups) en hoge hakken na, onder haar borsten bevindt zich een ondersteunende, blauwe ceintuur. In haar rechterhand met gelakte nagels houdt ze tussen wijs- en middelvinger een glas wijn vast, maar de kleur van die wijn is zo licht dat het ook grenadine rood zou kunnen zijn.
Ze maakt een wandeling met een varken, een beest dat ze aan een lijntje houdt. Alsof ze de hond uitlaat en even een frisse neus aan het halen is.
In het decor hangt een jezusfiguur aan een kleerhanger. De benen gespreid, die door weegschalen worden ondersteund. Een lendedoek draagt de religieuze figuur niet. Zijn geslacht is waar te nemen, en bevindt zich in kennelijke staat van verstijving.
Je komt ook niet elke dag zo’n varkenuitlatende koningin tegen. De vraagt rijst op wie deze dame is, en wie zij uitlaat. Als het de koningin van ons land is, dan ligt majesteitsschennis op de loer. Je kunt fantaseren over wie symbool staat voor het varkentje dat niet al te ontevreden naast haar wandelt.

‘La tentation de Saint Antoine’, Félicien Rops


Het schilderij is natuurlijk een knipoog naar een beroemd werk van Félicien Rops (1833-1898), de Belgische meester van de satanische prentkunst. Hij beeldde vrouwen niet zelden af in benarde posities. Vastgebonden, getuchtigd of anderzijds seksueel geprikkeld. Op dit schilderij in waterverf en gouache is het de vrouw die de man – als varken verbeeld – domineert.
Lieden die dachten dat we het corona-varkentje wel even zouden wassen lijken ongelijk te krijgen. Stemmen gaan op om goed na te denken over hoe de wereld er na de crisis uit zou moeten gaan zien. Over hoe we om moeten gaan met hebberigheid, vervoer als vliegtuig en auto, alsook de intensieve veehouderij.

PAUL LIPS

Hou voor de toekomstige evenementen de website van het Slachthuisterrein in de gaten:

http://www.slachthuisterrein.nl

‘Zelfportret’, Hans Duivenvoorden

paulenremco