Een vrolijke bijeenkomst was het maandagmiddag bij de ‘kunstmuur’ van het gemeentehuis van Bloemendaal aan de Bloemendaalseweg. Cultuurwethouder Henk Wijkhuisen kreeg de eer om drie nieuwe glitch-art werken van David Vijsma te onthullen. Het is onderdeel van het kunstproject ‘Artist in Residence’, geïnitieerd door Julia Henneman.
door Paul Lips
“Het leuke van zo’n kunstmuur is dat je dan weer hele andere mensen ontmoet”, zegt wethouder Henk Wijkhuisen tegen het bonte gezelschap aanwezigen. “En dat je altijd weer iets bijleert. Want ik was nog niet bekend met het verschijnsel ‘glitch-art’. Fascinerend dat deze kunst ontstaat via een computerprogramma waarbij foutjes ontstaan. Dus er ontstaat iets moois door iets dat eigenlijk niet goed ging.”
Drie prominente gebouwen uit de gemeente Bloemendaal werden door David Vijsma (zelf opgegroeid in Overveen) uitgekozen voor zijn kunstwerken. Het gemeentehuis, Van Ouds Het Raadhuis en het Grote Huis op Elswout. Het moest wel glitch-art worden, op uitdrukkelijk verzoek van Julia Henneman; “Want AI-art (Artificial Intelligence) daar houdt ze absoluut niet van”, verklapt Vijsma met een lach.
Vijsma nam de foto’s zo’n anderhalve maand geleden en bewerkte ze met het glitch-programma, waarna ze werden afgedrukt op ‘geborsteld aluminium’, waar een structuur in zit die de afdruk en structuur op sommige gedeelten bobbelig maakt, niet geheel vlak. “Daarom is het belangrijk dat je van verschillende kanten naar het werk gaat kijken, dus ook van de zijkanten, want dan zie je weer hele andere dingen”, zegt Henk Wijkhuisen. David Vijsma heeft voor de gelegenheid een geschenk meegebracht voor de wethouder: een heus glitch-art werk waarop ook weer de ‘geglitch-de’ foto van het gemeentehuis. “Dat gaat een mooi plekje krijgen in de werkkamer”, verzekert Wijkhuisen verheugd.
…Kijkend naar het kunstwerk met de afbeelding van Van Ouds Het Raadhuis wordt de verslaggever als in een ‘glitch’ even terug in de tijd gekatapulteerd richting eind jaren zeventig. Daar beneden rechts was de kamer van Fred, waar wijlen René ook vaak kwam. Waar we gitaar speelden en waar regelmatig een maaltijd van de afhaalchinees werd verorberd. En daar linksboven, daar woonde zij toen, op wie ik hevig verliefd was maar waar – na wat geknipperlicht – door haar toch gekozen werd voor een ander. Dingen waar je uiteindelijk volwassener van wordt. Gelachen hebben we wel in die dagen, tijdens de roemruchte feestjes in de kelder – en de ontmoetingen tussen kamerbewoners als Ernst, Gea, Herbert, Marina, Jolanda, Yusef, Marion, Steven, Jan en al die anderen… Dat was ooit. Maar die sfeer van ontmoeting zal er vandaag de dag ook zijn in het pand Oldenhove aan de Dompvloedslaan in Overveen, waar een bont gezelschap kleurrijke bewoners is neergestreken. De wereld is immers groter dan een clubje bekrompen dorpsbewoners, dus mogen we met een open blik naar de wereld kijken…
Ondertussen vraagt Julia Henneman de aandacht. Want in het Grote Huis – door haar Het Gele Huis genoemd – op landgoed Elswout zat destijds een dependance van het Jac. P. Thijsse Lyceum waar zij les kreeg. Ze heeft er een gedicht over geschreven dat met verve wordt voorgedragen. Groot applaus. Een bijzonder tiep, die Julia, zoveel mag duidelijk zijn.
De tentoonstelling van de drie werken van David Vijsma maakt onderdeel uit van het ‘Artist In Residence-project van Julia Henneman, dat loopt tot eind december 2025. Telkens is er op de kunstmuur twee maanden werk van een kunstenaar te zien, woonachtig in Oldenhove.
0 reacties