Leestijd:

Reading Progress:

[sgmb id=”1″]

In de maanden juni en juli van vorig jaar brachten we jullie op de hoogte van de werkzaamheden van Grey Lotus aan hun nieuwe album. Die artikelen kun je hier, hier, hier en hier teruglezen.

Zanger van de band, Joost Verhagen, heeft na maanden stilte weer een verslag geschreven over de voortgang. Inclusief een spannende liveopname waarop een minimoog wordt gebruikt.

Grey Lotus © Hans de Bruijn

Grey Lotus © Hans de Bruijn

Grey Lotus: overdubs, gitaren, piano, orgel en synths

Afgelopen zondag realiseerde ik me dat jullie al een tijdje weinig van ons opnameproces hebben gehoord. Eigenlijk heeft dat vooral te maken met het feit dat onze werkzaamheden aan het nieuwe studioalbum nogal ver uit elkaar zijn komen te liggen.

Nadat we in de zomer de definitieve opnames voor de drums en basgitaar hebben afgerond, hebben we een tijdje pauze genomen van het opnameproces om aan een nieuwe Robert Wyatt-set en een ander (uiterst geheim) project te werken. Maar tussendoor hebben we wel zoveel mogelijk momenten benut om aan de plaat verder te werken. Inmiddels zijn alle nummers voorzien van opnieuw opgenomen akoestische en elektrische gitaarpartijen die we zowel in Winterswijk als in De Pletterij op band hebben gezet. De pianopartijen zijn opnieuw ingespeeld op een prachtige antieke vleugel die we in een huiskamer hebben mogen opnemen. Afgelopen zondag voegden we synthesizer partijen en Hammond-orgel toe. Normaal spelen we over een digitaal orgel, maar voor de plaat hebben we een authentiek orgel inclusief Lesliebox (roterende speaker in een houten kast) mogen lenen van Jeroen Roelofsen (van o.a. B-Movie Orchestra, Koffie, en Houses). Dat orgel is overigens tijdens het klaarzetten van de spullen bovenop Niels gedonderd die de hoogte van een drempel even verkeerd had ingeschat en achterover viel terwijl we het orgel verplaatsten. Gelukkig was het instrument volledig onbeschadigd. Niels trouwens ook. De synthesizer- en orgelpartijen namen we op bij de Gooi & Vechtstudio in de kelder van het beroemde Wisseloord waar Boudewijn de Groot die dag ook bezig was met de laatste mixen voor zijn nieuwe album. Hier en daar hebben we wat nieuwe lagen aan de nummers toegevoegd omdat we ruim de tijd hadden om te experimenteren.

Mocht je benieuwd zijn, kan je op onze facebookpagina in een live-verslag terugzien wat voor takkeherrie we daarvoor met een minimoog (een synthesizer) hebben ingespeeld.

https://www.facebook.com/GreyLotus/videos/1317685414941222/

Aanstaande zondag 5 februari beginnen we met de laatste fase van het opnameproces. Dan nemen we nog een rhodespartij (elektrische piano) en baritonukulele op. Daarna beginnen we direct met het opnemen van de zang. Naar schatting is deze fase in februari afgerond. Daarna willen we in enkele nummers nog gastoptredens toevoegen. Als dat klaar is kunnen we eindelijk met het mixproces beginnen.

Joost Verhagen

[sgmb id=”1″]

We stellen jouw beoordeling op prijs.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde waardering: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit artikel niet aan jouw wensen voldeed!

Laten we dit artikel verbeteren!

Vertel ons hoe we dit artikel kunnen verbeteren?

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vergelijkbare artikelen

Wat inspireert… Mirjam Hijstek

Wat inspireert… Mirjam Hijstek

Mirjam Hijstek (1957) is kunstcoach en curator en realiseerde zo'n honderd tentoonstellingen. Ze werd geboren in Den Haag en woont drieëndertig jaar in Haarlem. Maar Mirjam gooit het roer om: ze vertrekt uit Haarlem. Ze wil in een omgeving wonen waar mensen méér doen...

Pin It on Pinterest

Share This