Beeldend kunstenaar Hans van Duivenvoorden exposeert zondag 1 mei in het Jan en Piet Museum aan de Dijkstraat 10, op steenworp afstand van het Spaarne. Hij is vooral bekend om zijn vlot getekende landschapsimpressies, waarvan hij regelmatig voorbeelden op Facebook plaatst. De expositie duurt slechts één middag, van 13.00 tot 17.00 uur. Singer-songwriter Milan Couzijn verzorgt om 16.00 uur een optreden.
Van Duivenvoorden beschouwt het als een eer om zijn werk in het museum aan de Dijkstraat te tonen. ,,Ik vind het heel leuk om in het Jan en Piet Museum te exposeren. Het is een alternatieve plek, verre van commercieel. Dat rafelige aspect spreekt me enorm aan.’’
,,Ik werk met pen, aquarel, inkt, potlood, houtskool, acryverf, droge naald of olieverf. Ik woon in Hillegom, dat is natuurlijk een weinig inspirerende omgeving, maar daardoor bezie ik de dingen met de nodige afstand. Tekenen is een vanzelfsprekendheid voor mij. Ik tekende van vroegs af aan al. Mijn beroep is technisch tekenaar-machineconstructeur. Op elk moment dat het kan ben ik aan het tekenen of schilderen. Dat doe ik vaak op locatie. Ik zit dan net als die oude meesters te schetsen. Vaak gebruik ik nog te veel lijnen, vind ik. Je zou zo’n landschap in een paar potloodlijnen of penseelstreken neer moeten zetten. Het is spannend om te proberen dat beeld te vangen. Des te ongemakkelijker ik zit, des te leuker het is. Ja, gewoon in een ongemakkelijke houding, dan werk ik op het top van mijn kunnen.
Zo’n plek als het weiland naast café De Stinkende Emmer vind ik een heerlijk gebied. Een prachtig uitzicht op Haarlem met de Grote Kerk die er bovenuit steekt.’’
,,Begin jaren zestig van de vorige eeuw begon ik met gitaarspelen. Al snel maakte ik deel uit van een beatband: the Maybe 5. We speelden pop, soul en beatmuziek. We speelden overal, want in elk jeugdhonk of boerenschuur konden bandjes optreden in die tijd. Een van de hoogtepunten was een optreden tijdens een Luilaknacht in de Kennemer Sporthal in Haarlem, met een line-up waar ook The Cats, Oscar Benton Blues Band en Soulful Blues Quality stonden. Het heeft er wel toe geleid dat mijn gehoor naar de klote is.’’
,,Ja, dat schilderij van James Ensor maakte grote indruk op me. ‘De intocht van Christus in Brussel’, geschilderd in 1888. Ensor was een zeer eigenzinnige kunstenaar. Dat spreekt me aan.
Ik vond dat Haarlem ook zo’n intocht zou moeten meemaken, dus ik heb er een Haarlemse variant van gemaakt. Toen mijn schilderij in De Waag hing schijnt er een groep schoolkinderen op bezoek te zijn geweest, waarbij er één zei: ‘Ik wist helemaal niet dat Hij ook in Haarlem is geweest’, haha. Het is heel erg leuk om absurdistische elementen in schilderijen of tekeningen te verwerken. Zo heb ik een schilderij dat het ‘Circus Jeroen Bosch’ verbeeldt, gebaseerd op de liedtekst van Lennaert Nijgh. Compleet met twee konijnen met een trechter op hun kop, het harmonieorkest, de provisiekast en de dikke draak.’’
INTERVIEW: PAUL LIPS
Nog minstens tien jaar lang heeft de graffiti van “Maybe 5” gepronkt op het grote pastoriehuis ter westerzijde van de Jozefkerk in Hillegom, het gebouw waar ook langudurig de Hillegomse dorpsbibliotheek in gevestigd was. Geen idee waarom men die graffiti daar zo lang bleef houden. Was het sympathie voor de allang ter ziele gegane band? Omdat de ‘5’ nogal leek op een ‘S’ heb ik lang gedacht dat het om ‘Maybe S’ ging, maar later leerde ik beter. Mijn oudste zus werd 16 in 1969; misschien dat die de band nog eens ergens heeft horen spelen. Op YouTube is niks meer te vinden van deze vergane Hillegomse glorie.
Hier een woordje van ” die oudste zus Anja”: de graffiti “MAYBE 5” staat nóg stééds op dezelfde locatie op de muur van het Theresiahuis! (Echt) toevallig gisteren nog gefotografeerd. Bestaat toeval??
Dag Anja, leuk je reactie!
En… nog steeds staat het op de gevel.
Ik fotografeerde het half jaren ‘80 en dacht dat het nog net op tijd was. Niets is minder waar😉 anno 2022
Groet van
Hans Duivenvoorden