De term ‘Hollandse Meesters’ geniet dezer dagen populariteit. Toets deze twee woorden in op google en er verschijnen verschillende verwijzingen. Er is een serie televisieportretten onder deze naam, die doorgaans wordt uitgezonden in het programma Kunstuur. Het zijn sfeervolle inkijkjes in het atelier van een kunstenaar van ongeveer een kwartier. Hopelijk blijft er in de nieuwe opzet van het programma ruimte voor deze professioneel gemaakt portretten.
‘Hollandse Meesters’ is tevens de titel van het laatste album van Guus Meeuwis, dat hij maakte samen met jazzformatie New Cool Collective. Tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum kwam Meeuwis op de titel voor dit album, dat covers bevat uit de historie van de Nederpop, van Peter & zijn Rockets tot aan Doe Maar, en van Bots tot aan Boudewijn de Groot. Op de hoesfoto van het album staan Meeuwis, Benjamin Herman en andere leden van New Cool Collective afgebeeld in een pose die wel iets wegheeft van groepsportretten zoals ze door Rembrandt en Frans Hals werden vereeuwigd.
De nummers van de ‘Hollandse Meesters’ zijn gearrangeerd voor bigband en klinken soepel, melodieus, swingend en daarmee ‘retecommercieel’ (rare uitdrukking eigenlijk). De uitvoerders van deze prettig in het gehoor liggende vertolkingen blijven dicht bij de originelen en zullen daarmee in juni veel luisterplezier bieden aan vele duizenden liefhebbers. Hier en daar is er een kleine muzikale variatie, bijvoorbeeld het outro van ‘Onderweg’, (bekend van Abel) dat met een mooi latin-sausje is overgoten.
In de expositieruimte van het Provinciehuis aan de Dreef is momenteel de tentoonstelling ’Hollandse Meesters’ te zien, met werk van Natasja Kensmil, Armando, Carel Visser, Jan Roeland en Hans de Bruijn. Het is een gevarieerde expositie met verschillende disciplines als schilderkunst, objecten, tekeningen en fotografie.
Een van de leukste werken is ‘Miss’ van Carel Visser, een assemblage gemaakt met behulp van karton en grafiet. Het lichaam van de dame bestaat uit gesneden stukjes ribkarton met daarop aangebracht grafiet, het gezicht lijkt uit een tijdschrift geknipt. Met de woeste haren en tak-achtige vingers en tenen doet het werk denken aan een kindertekening, waarbij de zwaaiende rechterarm fraai oplicht door het aangebrachte grafiet.
Mooi is ook ‘Compositie bloem/tak’ van Jan Roeland, die we in verschillende variaties terug zien komen. De vormen zijn nog net herkenbaar maar zouden evengoed voor een abstracte voorstelling door kunnen gaan.
De tentoonstelling sluit aan bij de historie van het Paviljoen Welgelegen, zoals het gebouw aan Dreef nummer 3 heet. Lang geleden was er een ‘Museum van Levende Nederlandsche Meesters’ in de ruimte gevestigd.
Curator Willemijn Faber heeft deze levende Hollandse Meesters samengebracht in de tentoonstelling, die nog tot en met 6 februari te zien is op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. De Haarlemse fotograaf Hans de Bruyn is vertegenwoordigd met sfeervolle foto’s, zoals hij die ook vastlegde in zijn boek ‘Atelier: 90 kunstenaarsportretten’.
http://web.avrotros.nl/kunstuur/player/POMS_AVRO_516136/
PAUL LIPS
0 reacties