Ik stond in de Kunstkelder in de Drossestraat bij een foto van Rob van Bruggen, en moest denken aan de Britse muziekformatie Depeche Mode. Aan het nummer ‘Personal Jesus’ in het bijzonder.
Het is een lied dat al uit 1989 stamt. Het staat op de plaat ‘Violator’.
Ik ben nooit zo’n fan geweest van Depeche Mode, ook al kan ik het latere werk best waarderen. Natuurlijk mede omdat Johnny Cash in 2002 een geweldige versie van ‘Personal Jesus’ uitbracht, met onder andere de voormalig Red Hot Chili Peppers-gitarist John Frusciante op gitaar.
https://www.youtube.com/watch?v=7nVr4Ys8zKM
…Your own personal Jesus
Someone to hear your prayers
Someone who cares
Your own personal Jesus
Someone to hear your prayers
Someone who’s there
Feeling unknown
And you’re all alone
Flesh and bone
By the telephone
Lift up the receiver
I’ll make you a believer…
Songschrijver Martin Gore liet zich voor ‘Personal Jesus’ inspireren door het boek ‘Elvis and me’ van Priscilla Presley.
,,It’s a song about being a Jesus for somebody else, someone to give you hope and care. It’s about how Elvis Presley was her man and her mentor and how often that happens in love relationships; how everybody’s heart is like a god in some way.’’
Nu terug naar de Kunstkelder. Momenteel is er een Novemberexpositie te zien, die geopend werd tijdens het Kunstlijn-weekeinde. Zoals bij elke Kunstkelder-tentoonstelling is het aanbod weer breed, met verschillende disciplines, en daardoor een bezoek waard. Lizan van Dijk, Henk Claire Loeffen, Len Beentjes, Saskia Minoli, Lottie Buit, het zijn slechts enkele namen van het rijke palet aan deelnemers.
Is Jezus een vrouw? Je zou het kunnen vermoeden als je naar de foto van Rob van Bruggen kijkt. Links zien we een Mariafiguur in stemmig blauwzwart gewaad, rechts op de foto slechts de voeten van haar ‘persoonlijke Jezus’, hangend aan – waarschijnlijk – een kruis. Getuige de nagellak zijn het hoogstwaarschijnlijk voeten die bij een dame horen. In plaats van roestige, venijnige spijkers is de persoon aan het kruis opgehangen met rode linten, iets comfortabeler. We weten verder niet hoe zij er bij hangt, aangezien de foto ophoudt bij de kuiten, waar de Mariafiguur een eerbiedige blik op werpt.
Een ander opvallend werk – van een andere kunstenaar – is getiteld ‘De tijd gaat de mens voorbij’. Het is een schilderij van de deels in Turkije woonachtige kunstenaar Ernst Merhottein. Merhottein tekent en schildert dagelijks, en laat ons via Facebook kennis nemen van zijn laatste wapenfeiten. Dit schilderij – olieverf op doek – had ik nog niet van hem gezien.
We zien een pijprokende figuur op de rug, die een straatje inwandelt. Het lijkt een straatje in een Zuideuropees land. De figuur moet oppassen, want naast hem gaapt een gat. Een soort extreem groot ‘sink hole’, met gras, bomen en klokken. In de figuur zou je de schilder zelf kunnen herkennen. Het meest opvallende aspect is het schildpadschild, waarin zijn lichaam zich bevindt.
Het zou een symbool kunnen zijn voor het levenspad: de figuur wandelt de straat in, die licht steil omhoog loopt. Een boom midden in het straatje vormt een obstakel. Eén verkeerde stap en de dood is nabij. Immers, zie – als je op je rug valt met je schildpaddenschild – nog maar eens goed rechtop te komen.
Ook deze pijprokende figuur zou op zijn levenspad wel een mentor kunnen gebruiken, die hem zo nu en dan bij staat met wijze raad. Dat de klok langzaam door tikt, is een gegeven. Zo gaat de tijd de mens voorbij.
PAUL LIPS
Novemberexpositie in de Kunstkelder, Raakshalle, Drossestraat 2.
Woensdag tot en met zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Tot en met 22 november.
https://www.facebook.com/kunstkelder/?fref=ts
http://raakshalle.nl/
0 reacties