Klassiek bariton Remmert Velthuis: ‘Nooit te moe om iets uit te leggen’

Haarlemmer Remmert Velthuis (41) is bas/bariton. De laatste jaren verdiept hij zich vooral in de muziek van J.S. Bach. Daarnaast ook Händel, Schubert, Rossini en Mozart. Hij wordt geregeld gevraagd als solist bij oratoriumkoren, en organiseert zelf concerten. In de coronatijd ligt de nadruk meer op het instuderen van vocale werken met zijn pianiste, nieuw repertoire verkennen, en het leggen van nieuwe muzikale contacten.

door Paul Lips

Voorheen was hij actief op diverse instrumenten en in diverse genres. Hij speelt piano, gitaar, bas en drums. Hij geeft les, én dirigeert. ,,Mensen willen niet een alleskunner”, zegt hij daar over. ,,Dus ik profileer me nu alleen nog als klassiek bariton.” 

In juni 2014 ontmoetten Remmert en ik elkaar tijdens een impro-sessie in De Pletterij aan de Gedempte Herengracht. Er werd live gemusiceerd tijdens een zinderend spannende voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Mexico. Velthuis speelde bas en ‘volgens mij zat ik op een gegeven moment ook nog achter het drumstel’, herinnert hij zich. Nederland – begeleid door schitterende live-muziek – won en ging naar de kwartfinale.

Zes jaar later heeft Velthuis besloten zich volledig op het zingen te richten. Daarnaast dirigeert hij, en geeft les, zowel privé als in het basisonderwijs. Deze zomer gaf hij lessen van blad zingen en solfège. Niet met een concert-doel, maar gewoon voor het plezier. Een koorproject-week met zo’n veertien zangers, dit jaar op gepaste afstand. 

Solfège. Volgens Wiki: ‘de stelselmatige training van het muzikale gehoor door middel van een muzikale zangoefening, waarbij de melodie gezongen wordt zonder de tekst en met gebruikmaking van alleen de namen van de noten‘.

Velthuis: ,,Veel koorzangers zingen met weinig besef van hoe de notatie, en de theorie achter de muziek werkt. Die zingen voor een groot deel op gehoor. Sommigen kunnen wel noten lezen, maar gebruiken dat als een geheugensteuntje. De koorrepetities zijn ter voorbereiding van een concert. Dan is er haast geboden en weinig tijd om de achtergronden uit te leggen.’’

,,Mijn uitgangspunt bij de ‘cursus solfège, muziektheorie en van blad zingen’ is dat er geen haast bij is. We onderzoeken ‘wat stáát er precies?’. Wat is een toonladder? Dat pluizen we helemaal uit. Waaróm dat ene bolletje of dat kruisje? Gewoon beginnen met de grondbeginselen. Het zingen van blad vereist natuurlijk studie en tijd, dat leer je niet in zo’n week. Maar je kunt wel een steivge basis leggen. Ik heb vijf jaar conservatorium gedaan, dus ik wéét hoe dat is.”

,,Ik ben nooit te moe om iets uit te leggen. Vaak met behulp van de piano. Waarom zitten er tussen die witte toetsen soms wel en soms niet een zwarte? Op welke plekken, en waaróm? Voor mij is het dagelijkse kost om dat uit te leggen, dat is geen moeite. En als ze het niet meteen begrijpen doe ik vier stappen terug en leg het opnieuw uit.”

In de gymzaal van openbare basisschool De Kring aan de Parklaan was Velthuis in staat om op gepaste afstand les te geven, met zo’n tien deelnemers. Ook deelnemen per zoom was mogelijk. De reacties waren enthousiast. Een deelnemer schreef: ,,Ik heb met recht geweldig geweldig genoten. Heel veel geleerd. En wat ik wist kon en kan ik nu meer uitdiepen; op een andere manier. Je deed het op een ontspannen manier zonder arrogant te zijn. Het was net of je één van de groep was. Iedereen snapte het meteen. En man wat een geduld. Dank je wel.”  

In tijden van corona is het voor uitvoerenden en docenten een grote opgave om lessen te kunnen blijven geven, laat staan uitvoeringen op een podium te kunnen brengen. ,,Met een tweede cameraatje gericht op het schoolbord ging het lesgeven via zoom prima. De muziekfragmenten die ik wilde laten horen deed ik via ‘share sound’. Maar je merkt bij de privélessen via Zoom, dat het wel vermoeiender is om te doen. Mede door de vertraging op de lijn.” 

We blikken terug op de Haarlemse Popscene, waar Velthuis zo tussen 2008 en 2018 actief deel van uit maakte, in verschillende groepen, zoals Southern Train, Reve en ‘The Robert Housefield Blues Fusion’. Die popcarrière is wat hem betreft ten einde gekomen.  ,,Op een gegeven moment moet je kiezen. Het zingen staat voorop. Als je dat op hoog niveau wil doen, dan moet je keuzes maken.” De gitaren en basgitaren aan de wanden van de studio-aan-huis – coronaproof – refereren nog aan die tijd. 

Uitvoerend artiest zijn in tijden van corona is een lastige zaak. Zalen worden coronaproof ingericht. Voor 21 maart volgend jaar staat er in elk geval een concert gepland, een uitvoering van aria’s en duetten van J.S. Bach in  de Maria Christinakerk in Den Dolder. 

,,Hopelijk zijn we in staat met Haarlems Koor Lokaal – waar ik dirigeer – een kerstconcert te verzorgen. Of dat door kan gaan melden we via de website. Ook via mijn eigen website kun je mijn activiteiten volgen.”

En die koorproject-week met solfège, komt die er volgend jaar weer?

,,Dat ben ik zéker van plan. Iedereen mag vast de week van 13 tot en met 17 juli in de agenda zetten!”

remmertvelthuis.nl

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *