‘Pop Your Art’. Werk van maar liefst 56 kunstenaars is momenteel te zien bij Pop Up Galerie De Zout in de Grote Houtstraat, tegenover de oliebollenkraam. Bewust laagdrempelig. Iedereen wordt uitgenodigd om de komende weekenden op zaterdag of zondag tussen 12.00 en 17.00 uur even binnen te lopen. Zaterdagmiddag was de opening. Het was giga-druk en gezellig. Met en glaasje bubbels en een bitterbal. En nóg een bitterbal.

door Paul Lips

Het regent en het regent en het regent maar steeds, deze zaterdag. En het waait hevig. Zo’n januaridag gekenmerkt door ‘binnenzitweer’, warme choco met rum binnen handbereik. Zéker geen dag om gezellig te winkelen of een galerie te bezoeken of überhaupt naar buiten te gaan.
Dus stal ik rond half drie de fiets tussen de ontelbare exemplaren in de Grote Houtstraat, op de plek die in de volksmond ook wel ‘Proveniersplein’ wordt genoemd en die wat mij betreft als officiële naam mag krijgen. Uit het pand op nummer 149 klinken een saxofoon en gitaar. Dat blijken Robert Bakker en Tom Bak te zijn, aan het soundchecken voor de opening van de nieuwe tentoonstelling in De Zout. Ondertussen vraag ik me nog eens af of het nu ‘het zout’ of ‘de zout’ moet zijn. Volgens Genootschap Onze Taal een staaltje van ‘metonymisch taalgebruik’.

de zout / het zout | Genootschap Onze Taal

een prikkelend ijsje van Anno Max Marum

__________________________

Bewust ben ik ietsje eerder zodat ik nog even een blik kan werpen op de werken van al die kunstenaars, van wie ik heel veel namen nog niet ken. Een flink aantal dames, een stuk of tien heren. Elk met twee werken, zonder ballotage.
Meteen bij binnenkomst sta ik oog in oog met Neeltje Mooring, die me meteen langs enkele van haar favorieten leidt: dat van Heidi Koers (‘Silence in the face of the artist playing with light and shadow‘), een werk onder de titel ‘IJsco spelden‘ van kunstenaar en filosoof Anno Max Marum – en een verbeelding van een ‘koningin’ uit het schaakspel, met olieverf geschilderd op lood door Astrid Keijser. Vooral de gebruikte materialen zijn bijzonder, legt Neeltje uit. Naald en draad, ijscospelden, lood als drager. Zie je niet zo heel vaak.

Neeltje Mooring

_________________

Van Neeltje zelf hangen er twee nieuwe schilderijen. Op het rechter doek met als titel ‘Nevermind‘ zien we een manspersoon hangend over de motorkap van een auto. Die heeft genoeg gehad, zo lijkt het. Als decor een gebouw in brutalistische stijl. En op het linker doek een Portugese dame die een stadsbus (bus 69) in stapt. De zwarte jurk van de dame steekt mooi af naast het blauw en rood van de bus. De schilderijen zijn te koop. Daar mag best op geproost worden.
Maar Neeltje schildert momenteel van alles, in verschillende stijlen, zo laat ze zien met behulp van haar telefoon. Ze vertelt over een zomerkamp in België onder leiding van docent Rob Visje van de Kunstacademie Haarlem. Hard werken met mooie resultaten. Dat brutalisme in gebouwen vindt ze een interessant thema en komt – naast allerlei Portugese taferelen – soms terug in haar werken.

‘Hangt het recht?’, Maud in actie.

________________________

In een van de ruimten achterin is kunstenaar Maud Ramaekers (met Lily van Rosmalen curator van deze expositie en deel uitmakend van het collectief van zeven kunstenaars dat De Zout bestiert) bezig de laatste hand te leggen aan het ophangen van werk met als titel ‘Pret‘, gemaakt door Mathilde Hijink. Maud heeft een spijkertje nét iets te ver in de muur geramd. Nu kan ze het werk daar niet meer aan ophangen. “Heb jij de goede nagels om die spijker er uit te peuteren?”, vraagt ze. Als nagelbijter moet ik ontkennend antwoorden. Uiteindelijk komt het goed. Nu nog even het kaartje met de naam recht hangen en dan is dat ook geregeld.

De Pop Up Galerie is inmiddels bijna helemaal volgestroomd met belangstellenden. Er is nauwelijks nog een doorkomen aan. Daar is Miriam de Koning, met hond Siem uit Leiden gekomen om het werk van vriendin Dorine Prins te bewonderen. Maar waar hangt dat? In een kleine polonaise gaan we op zoek door de ruimten. Waar hangen ze nu toch? Ah, daar zijn ze al, in een piepklein kamertje waar alle kleuren okergeel lijken te worden. Een geschilderd silhouet en op het andere doek een zittende vrouwenfiguur. Van de openingsspeech krijgen we nauwelijks nog iets mee, zo stampvol is het in het gangetje.

Astrid Keijser bekijkt ondertussen in de gang een kleurrijk landschap van Anneke Zimmerman dat associaties oproept met het werk van Wim Oepts. We belanden in een gesprek over geabstraheerde landschappen. Ik noem Nicolas de Staël. Astrid noemt de naam van Etel Adnan, een in Frans-Libanon geboren beeldend kunstenaar en dichteres, waarvan ze een tentoonstelling zag in het Van Gogh Museum. Een kunstenaar om te onthouden, vindt Astrid. Langzaam bewegen we richting de grote winkelruimte, waar we van een glaasje bubbels en vegetarische bitterballen mogen genieten. ‘Pop Your Art’, heet de expositie. ‘To pop’ betekent ‘knallen’. Dus knallen met die kunst.

In de verte zetten Robert Bakker en Tom Bak het thema van Art Blakey’s ‘Moanin‘ in (dat overigens werd gecomponeerd door pianist Bobby Timmons). ‘PapaPÁpa papa paapaaa… djoing djoing!‘ Heerlijk. Vervolgens doet het duo een fraaie versie van ‘Dat Mistige Rooie Beest‘ van Rogier van Otterloo, dat menigeen kent als thema uit de rolprent ‘Turks Fruit‘ (met de enige echte Toots Thielemans op ‘broodje’). Weemoedige saxofoonklanken zweven door de ruimte. Buiten regent het nog steeds. Een mooie afsluiting van een fijne openingsmiddag.

De expositie ‘Pop Your Art’ bij galerie De Zout is te bezoeken op zaterdag 21, zondag 22 en zaterdag 28 en zondag 29 januari 2023 van 12.00 – 17.00 uur, Grote Houtstraat 149 in Haarlem.

de Zout

De Zout Arts & Gallery (@de_zout) • Instagram-foto’s en -video’s

Tom en Robert

_______________________

Proost! Paulina, Lily, José, Evelien, Maud en Renée.