Leestijd:

Reading Progress:

Kunstlijntentoonstelling ‘Verwarring’ in Fotostudio Burgwal met werk van zeven fotografen

Geplaatst op 26 oktober 2024

Ook al laten ze zich niet specifiek leiden door het thema, tijdens Kunstlijn 2024 is er een tentoonstelling onder de titel ‘Verwarring’ in Fotostudio Burgwal. Tijd voor een ontmoeting met drie van de zeven exposerende fotografen: Fjodor C. Buis, Anouk De Kleermaeker en Michel Campfens.
Ook Inga Powilleit, Karen Steenwinkel, Hans Vissers en Edwin Walvisch zullen exposeren tijdens de twee Kunstlijnweekenden.

door Paul Lips

Fotostudio Burgwal is waarschijnlijk de enige expositieruimte die tijdens de Kunstlijn louter fotografisch werk toont, legt Fjodor Buis uit. “We doen niet echt iets met het thema van de Kunstlijn. Maar we zijn allemaal entiteiten die mooie dingen ophangen.”
Anouk De Kleermaeker: “Ieder doet z’n eigen ding, het is stuk voor stuk bijzonder. Ieder maakt werk in een eigen richting en we versterken elkaar.”
Michel Campfens: “Vooral als je het goed ophangt, dan juist versterkt het elkaar.”

In Fotostudio Burgwal zijn dagelijks professionele fotografen aan het werk. Ze delen de studio, een proces dat organisch verloopt. Plannen voor fotosessies worden ingepland met behulp van een online-agenda. “Dat gaat al 31 jaar goed, ook al ging het in het begin anders”, zegt Fjodor met een glimlach. “Tijdens de eerste tien jaar dat we hier zaten was er nog geen internet en waren we genoodzaakt elke keer naar deze ruimte te fietsen om een afspraak in een analoge agenda te schrijven. Toen woonden we nog allemaal in Haarlem trouwens. Ik heb het dan over 1993.”

Zeezicht van Michel Campfens.

Iedere deelnemende fotograaf hanteert voor de tentoonstelling een eigen thema. Michel Campfens komt met vier ‘zeezichten’, zoals hij ze zelf noemt. Tachtig breed en veertig hoog. “Mijn foto’s zijn licht abstract. Naar mijn idee moet moet er altijd iets surrealistisch in zitten. Kijk, op deze foto zie je een vrijwel leeg waddenlandschap. Maar als je goed kijkt zie je daar drie personen lopen, die precies op het moment van klikken op de goede plek stonden. Het gaat eigenlijk om het landschap en de zee. Niet als ansichtkaart, maar dat jij je als kijker als het ware in de foto kunt verliezen.”

Stilleven van Anouk De Kleermaeker.

Anouk De Kleermaeker toont tien sfeervolle stillevens. Geen barokke werken, maar kleinschalig werk op het formaat twintig bij dertig. “Je ziet vaak van die stillevens die heel scherp gefotografeerd worden, maar dat vind ik niet zo mooi. Dus ik maak het iets schilderachtiger, meer 19de eeuws. Niet heel drukke stillevens. Maar wel mét de geschilde citroen op een Delfts Blauw-schaaltje. Op sommige foto’s zie je ook bloemen, maar die bloemen zijn dan weer van papier. Gemaakt door Ans Withagen. Dus het is nét anders. Voor de totale styling krijg ik hulp van Yvonne Bakker. Je ziet dat het sobere stillevens zijn, daar hou ik van. Te uitbundig – zoals ze in het Frans Hals Museum zijn te zien – hoeven ze niet te zijn.”

Op de vloer ligt een gigantische banner met daarop van elke deelnemer één foto. Van Inga Powilleit zien we een kleurrijk boeket bloemen, waar een grappig weetje aan vast zit. Fjodor: “Dit boeket is samengesteld uit bloemen die bloeien in verschillende seizoenen. Geïnspireerd op een bloemstilleven dat in het Frans Hals hangt. Die schilder die dat destijds heeft gemaakt kon daar de tijd voor nemen of naar voorbeelden op afbeeldingen werken. Inga heeft dit samen met bloemist Paul Wijkmeijer in de loop van een jaar bij elkaar gefotografeerd en gemanipuleerd en daar dus een niet bestaand boeket van gemaakt. Ook komt Inga met foto’s van bergen met als titel ‘I’ve never been there‘. Screenshots van bergen waar een webcam op staat.”

Hans Vissers maakte een serie foto’s van elektriciteitsmasten in het landschap. In het landschap zien ze er al indrukwekkend uit, zo ook op deze foto’s.
Michel: “Het zijn van die reuzen. Een soort reuzen in een landschap.”
Fjodor: “Die dingen worden over een jaar of dertig allemaal vervangen door van die dingen die je bij het Rottepolderplein kunt zien. Hans heeft ze heel strak en grafisch gefotografeerd.”

Edwin Walvisch toont experimentele zelfportretten, Karen Steenwinkel komt met foto’s uit haar series ‘nouveau vague’.
Fjodor Buis zelf exposeert ‘woeste foto’s’ die zijn geschoten in de Dolomieten.
“Woeste gebergten. Rotspartijen en wolken. Donker. Dreigend. In zwart-wit. Omdat kleur natuurlijk alleen maar afleidt.
Ik ga een klein experiment doen wat ik al heel lang wil: een foto op een doek dat ik dan voor een van die grote ramen hang hier. Zodat je daar als toeschouwer als het ware doorheen kijkt.”

De ‘Verwarring’-foto van Fjodor Buis.

De drie tonen de immense ‘banners’ die straks aan de gevel van het pand zullen worden gehangen. Voor deze banner heeft Fjodor Buis het thema ‘verwarring’ in beeld gebracht: in elkaar verstrengelde kerstlampjes. De foto is tegelijkertijd een idee hoe je zo’n thema op professionele wijze in beeld kunt brengen, legt hij uit. “Deskundig, met de juiste apparatuur, het juiste licht en – wellicht het belangrijkste, met een idéé erachter.”

Kunstlijn-tentoonstelling Fotostudio Burgwal, Burgwal 69, Haarlem. Geopend op zaterdag 2 en zondag 3 en zaterdag 9 en zondag 10 november van 11.00 tot 17.00 uur. Zondag 3 november is er om 16.30 uur een live-optreden van singer/songwriter Biko van Deijck.

Links fotografen:

fjodor.nl

HOME

Studio309.nl 

Homepage – Inga Powilleit

Hans Vissers – HANS VISSERS FOTOGRAFIE

Edwin Walvisch fotografie – Fotografie

HOME | karensteenwinkel

 

We stellen jouw beoordeling op prijs.

Beweeg met je muis over een ster om dit artikel te beoordelen. Waardeer je dit artikel bijv. met vier sterren, klik dan op de vierde ster van links.

Gemiddelde waardering: 4.2

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit artikel niet aan jouw wensen voldeed!

Laten we dit artikel verbeteren!

Vertel ons hoe we dit artikel kunnen verbeteren?

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vergelijkbare artikelen

Afscheid van Max Koning (1950-2025)

Afscheid van Max Koning (1950-2025)

Beeldend kunstenaar Max Koning (Santpoort, 1950) overleed vrijdag 31 januari jongstleden. Hoewel hij al enige tijd ziek was – en daardoor gebonden aan een rolstoel - verruilde Max toch nog plotseling het tijdelijke voor het eeuwige, na een harstilstand. Max Koning was...

error: Kopiëren niet toegestaan!

Pin It on Pinterest

Share This