Leonard Domhof is zanger en tekstschrijver van de Haarlemse skaformatie the Bouncers. Zaterdag 8 februari spelen The Bouncers in de kleine zaal van het Patronaat tijdens de viering van Bob Marley’s 69th Birthday Celebration. Ook al is hij geveld door griep, het interview gaat dóór.
Een eer?
,,We zijn gevraagd door de organisatie van Haarlem Reggae Movement, en de 69ste geboortedag van Bob Marley is natuurlijk een prachtige aanleiding. Ik denk dat Bob Marley nooit uit de belangstelling is geweest. Laatst was die documentaire over hem op de Belgische televisie. Als ik daar naar kijk vind ik het redelijk ontluisterend dat Marley zich niet tegen kanker heeft laten behandelen omdat hij per se wilde blijven voetballen. Er had een teen afgezet kunnen worden voor de behandeling, maar dat weigerde hij. Dan denk ik: had iemand dat nu niet even tegen hem kunnen zeggen? Het was niet nodig geweest.’’
Een prachtige documentaire…
,,Schitterend als je al die gasten over Bob Marley hoort vertellen. Dat zijn van die rasta’s die dan de hele dag tegen een of andere paal geleund staan. Dan denk ik bij mezelf: is dit wat jullie de hele dag doen? Maar de kijker krijgt een mooi beeld van de muzikant Marley. Een koppige, eigenzinnige man die het dan een goed idee vindt om door Engeland te gaan toeren. En dat die band dan vraagt: ‘Verdienen we er geld mee?’. ‘Nee, we verdienen er geen geld mee, maar we gaan het wél doen’. Dan moet je dus wel sterk in je schoenen staan.’’
Leeft de geest van Bob Marley voort naar jouw idee?
,,Zeker. Hoe je het ook wendt of keert, er is in de wereld altijd wel iemand die een musicassette van Bob Marley heeft. Je kunt niet om hem heen. Ik doe niet aan heldenverering, maar ik denk dat meer mensen Bob Marley kennen dan Elvis Presley. Vooral ook in Oosterse landen. Hij heeft een uniek geluid, een geweldige stem en een weergaloze timing. De ultieme plaat voor mij is het live-album ‘Babylon by bus’. Grijsgedraaid op feestjes maar dat vind ik geen bezwaar. Marley was er altijd. En het is iets wat wij met onze blanke billen niet na kunnen doen.’’
Zijn The Bouncers beïnvloed door Bob Marley?
,,Reggae is voortgekomen uit ska dus het is één grote kruisbestuiving van een smeltkroes van samenlopen. Eerst was er de skamuziek van de jaren zestig. Het verhaal gaat dat het tijdens zo’n feest zó ontzettend heet was, dat de musici wel langzamer moésten gaan spelen, zodat het publiek kon blijven dansen. Of het nu waar is of niet, het is een prachtig verhaal en te mooi om niet waar te laten zijn. De reggae kwam op begin jaren zeventig en de Two Tone-bands als the Specials, the Beat en the Selecter waren weer beïnvloed door de ska van de jaren zestig. Bij ons optreden krijgen we overigens assistentie van toaster Tony Punaani.’’
Het is altijd feest met the Bouncers..
,,Ook wij hebben qua hoeveelheid optredens wel last gehad van de crisis. We zouden fulltime promotie moeten doen, maar de tijd ontbreekt. Ik werk momenteel bij natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden en daar gaat de meeste tijd in zitten. In mijn vrije tijd maak ik schilderijen, maar ook daar kom ik nauwelijks meer aan toe sinds onze dochter Lana er is. The Bouncers is natuurlijk ook nog eens een negenmansformatie, heel leuk maar wel een logistieke nachtmerrie. In elk geval zullen we zaterdag in het Patronaat zowel de elementen ska als reggae goed aan bod laten komen.’’
TEKST: PAUL LIPS
FOTOGRAFIE: REMCO VAN DER KRUIS
Er zijn twee vragen die bij 2 voor 12 bij mij opkwamen toen ik Leonard Domhof bezig zag. De eerste : is hij de kleinzoon van een tekenleraar die op het „Karel van Mander“ lyceum tekenleraar was en waar wij in het Spaarne dobberden. Eindexamen: 1966.
De gelijkenis was voor mij verbluffend. Zijn interesses lopen artistiek tamelijk parallel. Er zijn ook foto’s aanwezig.
En ten tweede: bij het grijs draaien kan ik me alleen een LP voorstellen of wordt er digitaal geluisterd? Daar kan digitaal wel iets aan gedaan worden.
Anders vele groeten aan het 2 voor 12 team, mooi gespeeld.