Leestijd:

Reading Progress:

Magistraal op de chromatische mondharmonica: Hermine Deurloo komt naar De Krocht in Zandvoort

Geplaatst op 8 maart 2023

‘Celebrating the music of Toots Thielemans’ is de titel van het concert dat Hermine Deurloo (mondharmonica) zondag 12 maart verzorgt bij Jazz in Zandvoort met op piano Mike del Ferro, op bas Jeroen Vierdag en op slagwerk Arno van Nieuwenhuize. Gedachten over Hermine, Toots en de chromatische mondharmonica.

door Paul Lips
omslagfoto: Hreinn Gudlaugsson (bron: wikipedia)

Het is op de jongenskamer van Paul Bakker aan de Brederoodseweg te Santpoort-Zuid dat ik in vervoering raak van een ‘broodje’. We schrijven 1976. Klasgenoot Paul legt een plaat op de pick-up. Een soundtrack van een film. De eerste tonen klinken. Een elektrische piano – Fender Rhodes naar ik later zou leren – zet in, waarna vier trefzekere noten op een chromatische mondharmonica worden geblazen. Ongetwijfeld zal ik hebben gevraagd: ‘wat is dít??’, om vervolgens ademloos verder te luisteren tot het einde van die zes minuut zevenentwintig die de compositie duurt. De bespeler van de chromatische mondharmonica: Toots Thielemans.

____________________________

Vier jaar later, in 1980, stap ik als uitzendkracht een kantoortuin binnen op het Stationsplein in Haarlem. CBS Grammofoonplaten BV, de Nederlandse verkoopmaatschappij is daar gehuisvest. In de jaren dat ik er werkzaam ben krijg ik de kans om allerlei soorten muziek via – toen nog – langspeelplaten tot me te nemen, van Bob Dylan tot The Clash en van Miles Davis tot… Toots Thielemans. Een andere band, Toto, waardeerde ik op dat moment minder. Deze perfect spelende studiomuzikanten spraken nu eenmaal niet tot mijn verbeelding begin jaren tachtig, waarin postpunk en new wave welig tierden.
Later leer ik dat de muzikanten van Toto aanvankelijk de begeleiders waren van de geweldige Bozz Scaggs en sommigen van hen zelfs grotendeels het album ‘Thriller‘ van Michael Jackson hebben ingespeeld. Slagwerker Steve Gadd was daar overigens niet bij, bij ‘Thriller‘; het bestverkopende album van 1983.

Over die drummer Steve Gadd valt weer een andere anekdote te vertellen. Enige jaren geleden, in 2018, wordt drummer Cesar Zuiderwijk van Golden Earring op de radio geïnterviewd naar aanleiding van een project met tweeduizend drummers op het Scheveningse strand. Hem wordt de vraag gesteld of hij álles zou kunnen drummen, of dat er wellicht muziek was die zelfs Cesar als meesterdrummer boven de pet ging. Het antwoord is verrassend: Cesar bekent dat hij de drumpartij op ‘50 Ways To Leave Your Lover‘ van Paul Simon behoorlijk ingewikkeld vond. Het was moeilijk ’tellen’.
Laat het nu Steve Gadd zijn die te horen is op het in 2020 verschenen album ‘Riverbeast‘ van… Hermine Deurloo. Een prachtige plaat.

______________________________

Bij het televisieprogramma Vrije Geluiden op de zondagochtend zie ik ineens Melchior Huurdeman in gesprek met Willem Breuker. Het is een uitzending die in het teken staat van de componist Rogier van Otterloo. We schrijven 2005. Melchior zet een langspeelplaat op: de soundtrack van ‘Turks Fruit‘, die begint met de mondharmonicapartij in ‘Dat Mistige Rooie Beest‘. Na enkele minuten met een gezicht als een oorwurm geluisterd te hebben (‘aandóenlijk hè’) vraagt Breuker droogjes: ‘Mag-ie weer áf?’.
Gaandeweg het gesprek blijkt wat er is gebeurd: voor de verfilming van de roman ‘Turks Fruit‘ stond voor auteur Jan Wolkers van meet af aan vast dat het Willem Breuker Kollektief de soundtrack zou verzorgen. Producent Rob Houwer en regisseur Paul Verhoeven staken daar een stokje voor: de muziek van Breuker en consorten bleek te ‘ingewikkeld’ met een te hoog piep-kraakgehalte. Reden voor het duo om Rogier van Otterloo binnen te halen met die hele ‘Willem Duys kliek’ in zijn kielzog. Het resultaat: zorgvuldig gearrangeerde, perfect passende jazzy weemoed per strekkende meter, die wonderwel mede debet blijkt aan het enorme succes van ‘Turks Fruit‘. Vele jaren later zou een multi-instrumentaliste (mondharmonica en saxofoon) haar opwachting maken bij het Willem Breuker Kollektief. Haar naam: Hermine Deurloo.

_______________________________________

Zondag 12 maart is Hermine Deurloo vanaf 14.30 uur te gast bij Jazz in Zandvoort in De Krocht aan de Grote Krocht te Zandvoort. ‘Celebrating the music of Toots Thielemans’.

12-03-23 Mike Del Ferro en Hermine Deurloo: Tribute to Toots Tielemans | Jazz in Zandvoort

 

_________________________________________

TOEGIFT: leuk om terug te zien

We stellen jouw beoordeling op prijs.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde waardering: 5

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit artikel niet aan jouw wensen voldeed!

Laten we dit artikel verbeteren!

Vertel ons hoe we dit artikel kunnen verbeteren?

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vergelijkbare artikelen

Wat inspireert… Mirjam Hijstek

Wat inspireert… Mirjam Hijstek

Mirjam Hijstek (1957) is kunstcoach en curator en realiseerde zo'n honderd tentoonstellingen. Ze werd geboren in Den Haag en woont drieëndertig jaar in Haarlem. Maar Mirjam gooit het roer om: ze vertrekt uit Haarlem. Ze wil in een omgeving wonen waar mensen méér doen...

Pin It on Pinterest

Share This