Op bovenstaande foto: Natasja Admiraal bij de opening van de tentoonstelling ‘Mode in Kleur’ in het Kunstmuseum Den Haag.
‘Transformers’ is de titel van een wonderschoon vormgegeven boek over het werk van ontwerper Claes Iversen. Iversen is naast ontwerper ook actief als beeldend kunstenaar, en maakt schilderijen en interieurontwerpen zoals vloer- en wandkleden. Het boek is in beperkte oplage – 2000 exemplaren – verschenen bij uitgeverij Waanders & De Kunst. De Haarlemse modejournalist Natasja Admiraal schreef de tekst. Tijd voor tekst en uitleg bij een cappuccino.
door Paul Lips / beeld: Claes Iversen/Natasja Admiraal
Natasja, ik begrijp dat ik de naam van Claes Iversen eigenlijk verkeerd uitspreek?
,,Eigenlijk is het ‘Clees’. Claes is van Deense afkomst, dus zijn voornaam spreek je officieel uit als ‘Clees’. Zelf maakt het hem eigenlijk niet zo veel uit, hoor.”
Je volgt de ontwikkelingen in de mode op de voet en schrijft al geruime tijd voor modebladen, maar ook voor andere magazines. Consciëntieus geschreven stukken met een flinke lengte, waarvoor je ook regelmatig reizen maakt…
,,Tijdschriften met een bewaarfactor, in Nederland en België. Dan is het een mooie stap om het gebied te vergroten naar boeken. Achtergrondverhalen die beklijven. Claes wil met zijn nieuwe collectie een groot publiek bereiken en koos daarom voor een multidisciplinaire presentatie. Dit kunstboek is daar onderdeel van.”
Ik begrijp dat je gevraagd bent om de tekst van dit boek te schrijven. Hoe was dat voor jou?
,,Half juli rinkelde de telefoon en werd me de vraag voorgelegd. Een enorme eer! Ik ken zijn werk, en we hebben allebei de kunstacademie in Den Haag gedaan. Niet tegelijkertijd overigens. Toen hij afstudeerde begon ik net in het eerste jaar van de modeafdeling. Een ontwerper die ik bewonder vanwege zijn vakmanschap. Ik heb een aantal gesprekken met hem mogen voeren, zo kon ik me verder verdiepen in zijn universum. De samenwerking met de uitgever, het team van Claes en vormgevers Ton Hoogerwerf en Dennis Koot verliep uiterst inspirerend. Het is een prachtig koffietafelboek geworden.”
Opvallend is de lange vorm van het boek, er staan niet alleen modefoto’s in maar ook schitterende kunstwerken in een minimalistische stijl…
,,Ontwerpers tekenen hun ideeën vaak op een manier waarbij de modellen heel lang ogen, met overdreven proporties dus. Deze proporties kun je in werkelijkheid nooit op die manier terug laten komen. Dus heeft Claes zijn modellen op onzichtbare sokkels geplaatst, waardoor er heel langgerekte silhouetten ontstaan. Vandaar dat de vormgevers hebben gekozen voor een langwerpig formaat van het boek. Het naast elkaar beoefenen van kunstdisciplines is kenmerkend voor Claes. Hij deelt zijn dagen zo in dat hij tijd heeft om te schilderen. In die schilderijen draait het om het lijnenspel en de vlakverdeling. Couturetechnieken – zoals borduren – past hij ook toe op zijn wandkleden en schilderijen.”
Wat is ‘Transformers’ voor een collectie?
,,Claes is voor deze collectie uitgegaan van vijf archetypische kledingstukken: de sweater, het overhemd, het pak, de trenchcoat en de Litte Black Dress. Deze iconische items transformeren in vier stappen tot geëvolueerde versies. Voor de presentatie koos hij voor een expositie in hotel MAI aan de Geldersekade in Amsterdam. Dus geen traditionele catwalkshow, maar een multidisciplinaire installatie, met geëxposeerde kleding, schilderijen, wandkleden en een modefilm. Een eigentijdse manier van presenteren.”
Hoe ging je te werk bij het schrijven van de teksten?
,,Je maakt zo’n boek met een team. In samenspraak zijn we tot vijf thema’s gekomen voor de hoofdstukken: ‘Volume‘, ‘Beweging‘, ‘Kleur‘, ‘Lijn‘ en ‘Vorm‘. In het hoofdstuk ‘Vorm‘ bijvoorbeeld wordt beschreven hoe Claes speelt met het gegeven van de ‘Litte Black Dress’. Een tijdloos kledingstuk, waarover Coco Chanel ooit heeft gezegd dat iedere vrouw er minimaal één in de kast zou moeten hebben hangen. Dat zwarte jurkje kent veel verschijningsvormen. Je kunt ‘m heel casual dragen of naar werk. Mooie sieraden erbij en je bent klaar om naar een feestje te gaan. Het is chic, maar ook een beetje veilig. Claes stelt zichzelf de vraag: waarom moet dat jurkje nu eigenlijk altijd zwart zijn? En combineert het vervolgens met de kleur hard-roze. Dus in feite breekt-ie het concept af. Hij transformeert het.”
Nu ik je zo door het boek zie bladeren merk ik dat je het zelf ook prachtige ontwerpen vindt…
,,Kijk hier, wat Claes doet met ruches en revers, ja dat vind ik bijzonder. Kijk hier, bij dit broekpak. Een knipoog naar Le Smoking, oftewel de vrouwensmoking. Yves Saint Laurent is daar onder meer bekend mee geworden. Claes heeft als ontwerper eigenlijk een klassiek handschrift, maar voegt daar vaak onverwachtse elementen aan toe. Een dissonant. Bij dit ontwerp heeft-ie weer Escher-achtige figuratie toegepast. Heel grafisch. En hier gebruikt-ie dan ineens weer van die fel-oranje spanbanden.”
Als kunstliefhebber vind ik ook zijn schilderkunst en wandkleed-ontwerpen bijzonder. Het minimalistische daarvan doet me zelfs enigszins denken aan het Spaarnestroom-logo dat kunstenaar TRIK voor ons heeft ontworpen…
,,Het lijkt er inderdaad wel wat op! Het mooie van die schilderijen vind ik dat hij aparte kleuren gebruikt. Kleuren waar een beetje ‘viezigheid’ in zit, zo omschrijft Claes het zelf. Het schuurt een beetje. Neem dat bruin, grijs en blauw dat hij in dat wandkleed gebruikt. Die veelzijdigheid, dat interdisciplinaire spreekt mij persoonlijk erg aan.”
‘Transformers’ is verschenen bij Waanders & De Kunst, prijs € 31,50 ISBN 9789462623132
0 reacties