Negen autonome kunstenaars presenteren eindexamenwerk bij Kunstacademie Haarlem en daar is heel wat te ontdekken

Bijna lege schoollokalen waar je doorheen kunt dwalen. Met kunstwerken aan de muur en hier en daar een staand object. Ik hou er van. De verfspatten nog op de vloer. Dit weekeinde zijn de eindexamenwerken ‘autonome beeldende kunst’ van studenten van de Kunstacademie Haarlem te zien aan de Kleine Houtweg. Ik zou zeggen: spring op de fiets en ga kijken.

door Paul Lips

Wie er binnenwandelt knalt tegen de toet van prinses Amalia op, realistisch geschilderd door Irina Volova. Een weelderig tafereel, compleet met hermelijnen mantel, bloemenpracht en vogeltjes. De dame lijkt zich te schikken in haar rol van toekomstig vorstin en beziet de kijker zonder vrees met ontluikende glimlach. Het schilderij maakt deel uit van een geestige serie waarin het koningshuis een prominente rol speelt, met de leden als hedendaagse iconen.

werk van Mariejo Hermans

Wat voor route neem je tijdens zo’n eindexamententoonstelling? De meest voor de hand liggende, of juist de grillige. Ik kies voor de nét even andere en beklim de trap. Daar hangt halverwege een schilderij dat me charmeert. Een vlot geschilderd portret van een jongedame, van de hand van Mariejo Hermans. De kleur groen in vele varianten overheerst het beeld. De dame kijkt stuurs – met een blik die sommigen zullen kennen van de vroegere stadsdichteres van Haarlem Sylvia Hubers, die kon ook zo kijken – de handen losjes op schoot. Te zien is dat er nat-in-nat is geschilderd, met hier en daar een dalende verf-traan. Deze eerste klap is een daalder waard.

Gekomen op de eerste etage zijn daar de repetitieve werken van Yolanda Tanja, waarin zowel patronen van flatgebouwen als elementen uit de natuur worden gecombineerd. De blik wordt gezogen naar een groot doek van Leo Dooren, waar direct de figuur van professor Nicolaes Tulp te herkennen valt. Ja, die van zijn anatomische les, indertijd geschilderd door Rembrandt van Rijn. Op links kijken de figuren aandachtig toe… Maar in plaats van een lijk blijkt daar de dame van de Olympia van Manet te liggen, maar dan donker zoals de dienstmeid op het oorspronkelijke schilderij. Een vrolijke verwijzing naar de kunstgeschiedenis, maar met een twist. En als je dan even googelt op Olympia van Manet blijkt dat dat indertijd voor een groot schandaal zorgde, omdat Eduard het had gepresteerd om model Victorine Meurent af te beelden als een heuse prostituee, een sekswerker, zoals we vandaag de dag zouden zeggen. En Victorine is later zelf nog een niet onverdienstelijk schilder geworden. Dat zijn leuke weetjes.

werk van Iris Koolen uit de serie ‘Unlock Your Potential’

Dwalend door de ruimte is daar een wand vol werken en werkjes van Iris Koolen. Zij schildert intuïtief en combineert dit vaak met collagetechniek of assemblage, waardoor ‘gestapelde’ werken ontstaan. ‘Sterke’ vrouwen zijn een thema. Niet voor iets heet de serie ‘Unlock Your Potential‘, alsof ze vrouwen wil aanmoedigen een prominentere plek in te nemen in de maatschappij en misschien ook wel de kunst. Gevleugelde, insect-achtige vrouwen, silhouetten, een associatie met een figuur in Yves Klein-blauw, prachtige ‘gestapelde’ ogen, en dat alles vervaardigd met een ruwe toets, zodat de hand van de kunstenaar goed zichtbaar blijft. Het werk van Iris Koolen is ook te zien in de vitrine aan de buitenkant van het gebouw, die met een knipoog Galerie Windows 47 heet (naar het straatnummer van de academie).

Op de zolder – die heerlijke ruime zolder met een raam dat open staat – is meer werk te zien van Mariejo Hermans (die vanaf september als docent verbonden zal zijn aan de academie). Veel portretten van figuren met een dementie-achtergrond, en daar zitten hele mooie werken bij. Ook de met een bewust beperkt palet gemaakte werken van Maud Ramaekers waarin ribkarton een grote rol speelt komen fraai tot hun recht. De als bijenkorven hangende werken in textiel van Maria van Doornik maken het geheel af. Laatstgenoemde heeft elders trouwens nog een geweldig object staan waarbij allerlei kitscherige porseleinen poppetjes worden gecombineerd met sieraad-prularia.

kunstenaarsboekjes van Anja Stam

Terug naar de begane grond, waar de serie koningshuis-staatsieportretten van Irina Volova hangen maar ook het gelaagde werk van Anja Stam te zien is. Bij een van de werken aan de wand schijnen bladen uit telefoonboeken door – uit de tijd dat die nog werden gebruikt. Maar mooi vooral ook zijn de schetsboekjes op het tafeltje, boekjes met krabbels, ideeën, aantekeningen enzovoort. Volgens Pieter Berkhout van de Kunstacademie Haarlem schijnen exposanten zo’n tafeltje netjes te willen maken met een zwart kleedje, maar hij pleit er juist voor om dat niet te doen, zodat de eerder ontstane verfspatten zichtbaar blijven.

werk van Harry Tomesen

Op verschillende van zulke tafeltjes hebben de exposanten hun eindexamenscriptie ter inzage gelegd, en sommigen doen dat in de vorm van een prachtig boekje, zoals het geval is bij Harry Tomesen. Te merken is dat hij al jaren bezig is met het vervaardigen van kunst, waar het thema ‘luchtvaart’ (inclusief crashes) als een rode draad doorheen loopt. Een ‘mix van schilderkunst en collage’ noemt Tomesen het, en hij heeft daarvoor gebruikt gemaakt van materialen deels afkomstig uit (verongelukte) vliegtuigen. Het beperkte kleurgebruik en de vormtaal die Tomesen hanteert wakkert de interesse aan voor deze kunstenaar, die belooft in de toekomst met nog veel meer verrassend werk te zullen komen. Al met al een geslaagde eindexamenexpositie, die nog vandaag (zaterdag 10 juli) en morgen (zondag 11 juli) te zien is aan Kleine Houtweg 47.

Eindexamenexpo 2021 Kunstacademie Haarlem, nog te zien zaterdag 10 en zondag 11 juli, Kleine Houtweg 47, Haarlem, van 10.00 tot 17.00 uur. Daarnaast ook nog werk te zien bij galerie BHAMD!, Grote Houtstraat 14 (vlakbij Paarlaarsteeg)

KHL Kunstacademie Haarlem Leiden

paulenremco

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *