‘Tokyo with Pica Pica’ is de titel van het kunstwerk van Larissa Neslo
Het kunstwerk is te zien op de noordelijke muur van het parkeerterreintje in de Jansstraat. Het is een van de acht werken die achtereenvolgens dit jaar en in 2023 te zien zijn op die muur. Het werk van Larissa is deze maand en in augustus en september te bewonderen. Paul ging kijken.
door Paul Lips
Het pleintje heeft inmiddels de naam ‘Coornhertplein’ gekregen. De aangebrachte kreet “Wie niet twijfelt, leert niet” valt te lezen op de zuidelijk gelegen muur van het plein. Een uitspraak van de vermaarde kunstenaar, geleerde, theoloog, musicus, humanist en publicist Dirck Volkertz. Coornhert (1522-1590), van wie dit jaar het geboortejaar wordt gevierd. Het deed me denken aan een gedicht van Haarlemmer Peter Bruyn met als thema ‘de twijfel’, dat hij begin jaren tachtig van de vorige eeuw regelmatig in kroegen en op literaire podia ten gehore bracht met de zogeheten ‘Doemdenk Dance Band’ (een vrije variatie op de naam Goombay Dance Band) waarin Fred Kienhuis de snaren beroerde en Stijn de Jong achter de trommels zat. Dat leverde hilarische beatpoëzie op met hier en daar serieuze overpeinzingen. Helaas, foto’s heb ik er nooit meer van mogen zien. Peter Bruyn als rockdichter, dat was me wat.
Afgelopen week fietste ik al een keer door de Jansstraat en zag dat er een nieuw werk hing. Reden genoeg om er vrijdag nogmaals heen te gaan om het nader te bestuderen. De parkeerplaats is een zootje vol bouwmaterialen, troep en een kluwen prikkeldraad. En midden in de rotzooi hangt daar ‘Tokyo with Pica Pica‘, dat werk van Larissa Neslo.
Op Instagram en Facebook deelde Larissa het al. Ze wachtte niet af tot een of ander lokaal krantje de primeur claimde, zoals het geval was bij eerdere opgehangen werken als van Thé Tjong Khing en Jessica Assmann. Larissa kondigt aan dat haar werk ‘Tokyo with Pica Pica‘ in het groot te zien is en deel uitmaakt van het kunstproject Jansstraat 8*. Verder geen enkele duiding, uitleg, niets. U mag het kennelijk zelf uitzoeken of er de eigen gedachten op loslaten.
Wat we zien is een straat met grote gebouwen vol Japanse tekens. Ze reiken naar de blauwe lucht en doen denken aan warenhuizen. Op de voorgrond een heer met een rugzakje die naar het schermpje van zijn mobiele telefoon staart. Achter hem een Pica Pica oftewel een zwart-witte ekster, die ergens op lijkt te azen.
Bij mij persoonlijk doemen er associaties op die niet zo veel met het werk te maken hebben. Ik denk aan de autistische Kees Momma, over wie Monique Nolte de prachtige documentaire ‘Het beste voor Kees‘ maakte en waarin ter sprake kwam dat Japan een prachtig land voor hem zou zijn om te bezoeken.
Ik denk aan Vincent van Gogh, die in Parijs gefascineerd raakte door Japanse prenten en die stijl (‘japonisme‘) toepaste op zijn eigen werk dat hij in Arles in de Provence vervaardigde.
Ik denk aan de evergreen ‘Tokyo‘ van Gruppo Sportivo waarin Hans Vandenburg zingt over dat hij het wil gaan maken in Tokyo (‘I got a million fans’) en al onderweg is: ‘and in my new Toyota it’s not so far away’. Ik denk aan al die artiesten die inderdaad een ongekende populariteit genoten in Japan: Shocking Blue, Deep Purple, Cheap Trick, Bob Dylan.
De eerste reacties op ‘Tokyo with Pica Pica‘ zijn enthousiast, zo valt te lezen op social media. ‘Prachtige werken, mooi project, geweldige invulling van de muur’, schrijft Joes uit Haarlem. Genoeg reden om er even langs te fietsen en te gaan kijken in de Jansstraat, of: Coornhertplein.
kunstproject Jansstraat 8 – Haarlems Beeld
Larissa Neslo – beeldend kunstenaar (lnx.nl)
Larissa Neslo-de Groen (@larissaneslodegroen) • Instagram-foto’s en -video’s
0 reacties