HAARLEMSE NINA POOTS GAAT INSTRUMENTENBOUW DOEN IN GLASGOW: ‘HET BESPELEN VAN EEN CONTRABAS IS RETEMOEILIJK’

Nina Poots is bassiste en studeerde twee jaar geleden af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. In augustus begint zij aan een tweejarige opleiding vioolbouw met als specialisatie contrabas aan het Clyde College in het Schotse Glasgow. ‘Als ik het nu niet doe, doe ik het nooit meer’, is haar stelling. Spaarnestroom wilde er meer van weten.

Nina Poots

Nina, we kennen je als muzikante op de elektrische basgitaar, je speelde onder meer bij Casual Fire…

,,Ik speelde inderdaad tien jaar op de elektrische bas en had les van onder andere Joop Riedijk. Op een gegeven moment vond ik dat niet meer zo uitdagend. Ik ben me toen gaan oriënteren op de staande contrabas. Meer de kant van de jazz en klassiek. Ook strijken met zo’n stok. Ik dacht: dat doe ik wel effe. Maar het bespelen van zo’n ding is retemoeilijk. Ik doe het nu zo’n tweeënhalf jaar heel intensief.’’

,,Ik heb inmiddels ook mijn eigen contrabas. Ik ging naar Lucas Suringar, die is zelf ook bassist en bouwt ze. Een hele ruimte vol contrabassen daar, echt een snoepwinkel. Ik heb er een aantal uitgeprobeerd en gekozen voor een handzaam model. Ja, het was wel proppen in de auto van mijn ouders, haha. Maar voor optredens gaat-ie gewoon mee met het openbaar vervoer hoor.’’

Nina Poots

Je groeide op in Zandvoort. Lekker dicht bij de zee?

,,Ik vond het heel stom om daar op te groeien. Mensen zeggen dan: mooi wonen, dan kun je vaak naar het strand’. NEE! Voor mij is Zandvoort 3 keer niks.’’

Wilde je altijd al basgitaar spelen?

,,Aanvankelijk wilde ik drummen. Maar dat wilden m’n ouders liever niet. Toen koos ik voor de basgitaar. Een vriend van me zei: ‘mooi, dan heb je altijd werk’. Bands zijn vaak op zoek naar bassisten. Ik kan het goed combineren met mijn docentenopleiding aan de kunstacademie.’’

Nina Poots

In augustus naar Glasgow. Spannend…

,,Als ik het nu niet doe, doe ik het nooit meer. Het Clyde College ligt zo’n vijf kilometer buiten de binnenstad van Glasgow. Ik ben er al een keer geweest voor een toelatingsgesprek. Dat verliep positief. Ze houden zestig gesprekken, maar er kunnen er maar vijfentwintig worden aangenomen. Het is een opleiding vioolbouw met als specialisatie basbouw. De eerste zeven weken staan in het teken van ‘basic houtwerking’. Waarschijnlijk nog niet echt leuk. Maar ik ga het gewoon zien.’’

Tot slot, heb je een muzikaal voorbeeld?

,,Esmeralda Spalding is een jazzbassiste die waanzinnig speelt, loepzuiver zingt en ook nog eens bloedmooi is. Dominic Seldis vind ik ook geweldig, hij voert de contrabassen aan in het Koninklijk Concertgebouworkest. Je kent hem vast wel, want hij zit in de jury bij het televisieprogramma ‘Maestro’.’’

 

 

INTERVIEW: PAUL LIPS

FOTOGRAFIE: REMCO VAN DER KRUIS

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *