Onderhoudende talkshow met ruimte voor ‘tegendraadsigheid’

‘Wilt u zo min mogelijk koffie met melk bestellen?’
Ja, het is echt waar. Dit grappige verzoek klonk zondagmiddag uit de mond van presentatrice Ziggy Klazes, die met collega-radiomaker Louis Pirenne weer een aantal gasten uit de wereld van kunst en cultuur aan de tand voelde. Alles heeft er mee te maken dat als de melk moet worden opgeschuimd, dat dwars door een gesprek heen kan klinken, live op de radio bij Haarlem105. Vandaar de vriendelijke vraag voorafgaand aan de onderhoudende Schuurshow.

De aanwezigen hielden zich er overigens keurig aan, en dat in een behoorlijk volle foyer tijdens die regenachtige zondagmiddag. Het ging onder meer over het Slachthuisterrein, dat een dagburgemeester en een nachtburgemeester krijgt om een tijdelijke culturele invulling te verzorgen, en over Haarlem als Filmstad. Daarnaast stelde de nieuwe Toneelschuur-directeur Marelie van Rongen zich voor in een vraaggesprek. Van Rongen blikte terug op de periode dat zij functioneerde als algemeen directeur van het Oerol Festival op Terschelling. ,,Hoe gekker hoe beter.’’ Ze herinnerende zich hoe het idee werd geopperd voor een dansvoorstelling tijdens zonsondergang, rond zes uur ’s ochtends. ‘Daar komt natuurlijk niemand op af, dat kan helemaal niet’, was de opvatting. Toch gebeurde het, en kwam het publiek in groten getale opdraven om iets bijzonders mee te maken. Een beetje ‘tegendraadsigheid’, daar is de in Haarlem getogen Van Rongen wel van. ,,Het is belangrijk om nooit het geloof in de makers en de kunst te verliezen’’, is haar opvatting.

‘Fountain’, Marcel Duchamp, (1917)

Freek de Jonge schoof aan om vooruit te blikken op De Week van Freek, die in juni in de Stadsschouwburg Haarlem wordt gehouden, en waarvan delen van de inhoud nog niet helemaal vast staan. Freek was ontspannen, waardoor ruimte ontstond voor een geanimeerd gesprek. Hij refereerde aan ‘de pispot’ waarmee Marcel Duchamp in 1917 alles wat kunst is onderuithaalde, en dat sindsdien alles en iedereen ‘kunst kan zijn’.
Dat de Beeldende Kunst Regeling (BKR) ooit werd afgeschaft vond Freek geen goed idee. Het was de regeling waarbij kunstenaars in ruil voor vervaardigd werk recht hadden op een inkomen. ,,Mijn idee was: als je nu iederéén in die BKR zou stoppen, dan is voortaan álles kunst. Een ‘upgrading’ van iedereen. Dan wordt er nooit meer iemand gedegradeerd tot werkloze mafkees.’’
Grappig moment was het ogenblik dat Freek zelf de vraag stelde: ‘Gaan we het nog over De Week van Freek hebben?’, de presentatoren de voorzet gevend die ze zelf mochten inkoppen. Getuige de manier waarop de komiek daarover vertelde belooft dat voor zijn fans een interessant tijdsbestek te worden, van 14 tot en met 22 juni. Er komen masterclasses waar De Jonge uitleg zal geven over kleinkunst, maar ook ruimte geeft aan lieden die ‘mij mogen vertellen hoe ik het zou moeten doen’.
Naast de voorstelling ‘De Suppoost’ zal er op zondag een kerkdienst plaatsvinden in Aerdenhout, met medewerking van klavierspeler Jaap Stork, waarbij De Jonge min of meer zal preken. Immers: ‘alles wat ik in het theater doe verandert in een preek’. Daarnaast nodigt hij collega-domineeszoon en auteur Jan Brokken uit om van gedachten te wisselen over ‘wat wij van de wereld van nu vinden’. Want: ,,God is morsdood en de waarheid dreigt continue onderuit te worden gehaald. Wat blijft er dan nog over?’’
Daarnaast is er een moment ‘Freek ontmoet Hella en Hella ontmoet Freek’, een avond ‘Neerlands Hoop in Bange Dagen met band’, en een avond met groot orkest. Uiteraard spoorde Freek de aanwezigen en luisteraars nog even aan ‘vooral te komen kijken’. ,,Want nu ben ik er nog. Straks ben ik dood.’’

PL

https://www.theater-haarlem.nl/programma/themas/178/De_Week_van_Freek/

paulenremco