Oud-Haarlemmer en auteur Jeroen Thijssen gaat de biografie schrijven van underground-tekenaar Peter Pontiac (Beverwijk, 1951 – Amsterdam, 2015). ,,Een grote eer, want Pontiac was een bijzondere, grote tekenaar”, zegt Thijssen er over. Peter Pontiac was tijdens zijn werkzame leven populair in Haarlem, mede door zijn connectie met punk en rock ’n roll en de popscene in de Spaarnestad. Even bellen met ’s Hertogenbosch, waar Jeroen Thijssen sinds jaar en dag woont.
door Paul Lips
Wanneer kunnen we de biografie verwachten?
,,Nou, pas in 2023 hoor. Eerst ga ik heel veel mensen interviewen en allerlei gesprekken voeren. Ook met heel veel mensen die ik nu nog niet ken. Dat wordt een heel interessante tijd, want Peter Pollmann, zoals hij werkelijk heette, heeft zeker geen saai leven geleid. Als tekenaar was hij autodidact. Eerst raakte hij aan de heroïne en was hij vooral tekenaar van de underground, en in zijn latere leven heeft hij het verhaal van zijn familie en vader in stripvorm getekend. Zijn vader Joop was lid van de Waffen SS en oorlogscorrespondent aan het Oostfront. Dat boek ‘Kraut’ heeft Pontiac een hoog aanzien gegeven in de stripwereld. Hij kreeg er verschillende prijzen voor.”
Je schreef eerder de uitstekend ontvangen biografie over de markante culinair recensent Johannes van Dam… Hoe kwam het idee om juist de bio over Peter Pontiac te gaan schrijven tot stand?
,,Ja, je zou kunnen zeggen dat ik de smaak te pakken heb. Dus ik heb tegen mijn uitgever Nieuw-Amsterdam gezegd dat ik graag de biografie van Peter Pontiac wil schrijven. Er zijn namelijk plannen om in 2023 in een museum in Heerlen een overzichtstentoonstelling te houden die in het teken staat van Peter Pontiac.”
Wat heb je zelf met zijn werk?
Via school kende ik de broer van Peter Pontiac, Paul Pollmann, later trouwens een puike drummer. In onze scene op het Lorentz Lyceum aan de Planetenlaan – officieel Sportweg – in Haarlem-Noord bevond zich ook Peter Stufkens, die nu beeldend kunstenaar is maar in die jaren zeventig-tijd van die Pontiac-achtige stripjes en cartoons tekende. Ik ben toen begonnen met het scenario voor een stripverhaal, maar eigenlijk is dat nooit verder gekomen dan één getekende pagina. Maar de tekeningen die Peter Pontiac in die tijd maakte, met al die junkies, muzikanten en pin-ups, die spraken zeker tot de verbeelding. Bijzonder was dat Pontiac ook met kleurpotlood werkte. Dat was niet gebruikelijk bij striptekenaars, maar dat werd een van zijn kenmerken. Maar in feite was hij een duivelskunstenaar die net zo makkelijk een parodie maakte op een klassiek schilderij.”
Lees ook:
Ik zie dit artikel nu pas, vandaar mijn late reactie. Over de ‘eigen foto’: die is door mij gemaakt, aan mijn eigen tafel. Er staat dat Pontiac eigenlijk Peter Pollman heette, maar dat moet zijn: Peter Pollmann. De tentoonstelling van Peter samen met Crumb, waarvoor ik in 2020 voorbereidend werk heb gedaan, is inmiddels veranderd in een solo van Peter, maar het is niet bekend wanneer die gaat plaatsvinden.