Leestijd:

Reading Progress:

Papier staat centraal op de tentoonstelling van het Garenkokerskollektief die zaterdag en zondag te zien is tijdens ‘Over de Brug en Terug’

Geplaatst op 5 april 2024

Het blad van de centrale tafel van Het Naaiatelier Haarlem in de Spaarnwouderstraat heeft dezer dagen een ’tafelsprei’ van papier, waar de aanwezige kunstenaars zo nu en dan met vloeiende lijnen op tekenen. Dat past helemaal in de gedachte om het materiaal ‘papier’ centraal te stellen op deze tentoonstelling. ‘Blik Op Papier’ is zaterdag en zondag te zien tijdens kunstmanifestatie Over de Brug en Terug die kunstenaars rond het Spaarne (Burgwalbuurt en Bakenesserbuurt) in het zonnetje zet.

door Paul Lips

Er zitten in de aanloop naar het evenement Over de Brug en Terug wat hindernissen: immers, de Gravenstenenbrug ligt er voor groot onderhoud uit, en de halve Spaarnwouderstraat lag tot voor kort open. De organisatie heeft al laten weten dat de belangstellenden aangeraden wordt gebruik te maken van de Melkbrug. ‘Over de (Melk)brug en Terug’ dus. De manifestatie is ontstaan uit de voormalige Spaarne Kunstroute en voorziet in de behoefte om naast de Kunstlijn ook elders in het jaar te kunnen genieten van ‘een rondje kunst’, zoals ook de Vijfhoekkunstroute doet.
Het Garenkokerskollektief bestaat uit Lenneke Overmaat, Caroline Doornenbal, Ilja Warmerdam, Joanne Luijmes, Marguérite Feld, Juliette Verhofstad en Larissa Neslo. Niet alle leden komen uit het Haarlemse Garenkokerskwartier, maar aangezien kunst universeel is en hokjesdenken mijdt hoeft niemand daar aanstoot aan te nemen. Een leuk extraatje is dat de expositie ‘Blik Op Papier‘ gepaard gaat met een folder met een werk (of detail) van elk van de leden.

De tentoonstelling was ook al het derde weekend van maart te zien, dus een kans voor een bliksembezoek van de razende reporter. Het verschijnsel ‘papier’ spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Sinds jaar en dag drager om informatie uit te wisselen, en dat is toch een tikje makkelijker dan rooksignalen, kleitabletten of ijlbodes. De leden van het Garenkokerskollektief zijn niet per definitie kunstenaars die uitsluitend met papier werken, maar sommigen – zoals Lenneke Overmaat, Ilja Warmerdam en Juliette Verhofstad – tonen in hun werk door de jaren heen een liefde voor het materiaal. Neem Lenneke Overmaat, die met haar duidelijk eigen handschrift allerlei aspecten van het materiaal papier onderzoekt met behulp van fineliner of oost-indische inkt. Op deze expositie toont Overmaat enkele werken uit haar serie ‘Soundwaves’, abstracte, zwart-witte partituren die zij vervaardigde voor een multimedia-project (met musici en filmer) tijdens de recente Kunstlijn van 2023, hetgeen een eclatant succes werd bij kunstruimte 37PK.
Meteen bij binnenkomst links valt een collage van Marguérite Feld op, waarbij gebruik is gemaakt van fotografische elementen. Het beeld van een vis en een kommetje verwijzen naar de werkelijkheid, het overige is met lagen gescheurd papier opgebouwd in blauwgroene, grijze en zwarte tinten.

Werk van Joanne Luijmes.

Aan de overzijde hangt een abstract werk van Joanne Luijmes, die experimenteert met materialen (zoals vilt en papier) en technieken. Hier zien we hoe zij enkele fameuze (beruchte) blauwe enveloppen van de belastingdienst als uitgangspunt heeft genomen voor een kunstwerk. Door middel van scheuren en het aanbrengen van enige toetsen verf onstaat er een boeiend lijnenspel met vloeiende bewegingen. Ook de achteloosheid van het niet al te keurige stuk papier als drager maakt het geheel tot een ‘lekker werk’.

Voor een vlotte tekenstijl moet je bij Ilja Warmerdam zijn, die trouwens ook goed is als schilder. In haar tekeningen voegt zij naar eigen zeggen maatschappelijke thema’s samen met eigen ideeën om al doende ‘dichter bij de wereld te komen’. Op een groot werk in een van de achterste hoeken zien we een in zwierende lijnen getekend paard omringd door kleurvlakken, die weer lijken te corresponderen met de plafondelementen die het Naaiatelier sieren. De vlakken lijken verbeeldingen van het fenomeen ‘haren’, zoals ze vaak terugkeren in het vaak dromerige werk van Warmerdam. Paardenharen, vrouwenharen. Aan weerszijden van het hoofd van het paard twee armen met de handen omlaag wijzend, als vleugels van een vogel. Hitchcockiaanse kraaien lijken in de verte krijsend weg te vliegen. Een fraai monumentaal werk. Reden genoeg om even binnen te lopen bij het Naaiatelier Haarlem tijdens Over de Brug en Terug.

Tentoonstelling ‘Blik Op Papier van het Garenkokerskollektief met werk van
Lenneke Overmaat, Caroline Doornenbal, Ilja Warmerdam, Joanne Luijmes, Marguérite Feld, Juliette Verhofstad en Larissa Neslo. Naaiatelier Haarlem, Spaarnwouderstraat 124, 2011 AH Haarlem. Geopend van 12.00 tot 17.00 uur.

Agenda (naaiatelierhaarlem.nl)

Home (overdebrugenterug.nl)

 

Werk van Ilja Warmerdam.

We stellen jouw beoordeling op prijs.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde waardering: 4.5

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit artikel niet aan jouw wensen voldeed!

Laten we dit artikel verbeteren!

Vertel ons hoe we dit artikel kunnen verbeteren?

3 Reacties

  1. Lenneke Overmaat

    Ha Paul,

    Leuk en informatief artikel! Dank je wel.
    Jammer dat ik je in maart gemist heb .
    Wellicht tot op onze finissage morgenmiddag om 16.00 uur?
    Lentegroet Lenneke

    Antwoord
  2. Joanne Luijmes

    Wat een prettig en vlot geschreven artikel, informatief en toch niet alles weggegeven. Het nodigt uit tot een bezoek. Leuk!

    Antwoord
  3. Hans Geerdink

    Hoi Paul, als altijd weer een goed te lezen en informatief stuk. Ik ga zeker even kijken een dezer dagen. Keep up the good work!
    Muziek en kunst maakt het leven waard te leven.
    Groet Hans

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vergelijkbare artikelen

WAT INSPIREERT… MIRJAM VERSCHOOR

WAT INSPIREERT… MIRJAM VERSCHOOR

Mirjam Verschoor (1975) is beeldend kunstenaar en maakt digitale collages waarbij zij zeventiende-eeuwse klassieke stillevens vermengt met hedendaagse afvalfotografie. Daarnaast maakt zij stillevens waarin subtiele, 'bitterzoete' waarschuwingen met betrekking tot...

Pin It on Pinterest

Share This