De tentoonstelling van werk van de Fotogroep Kunstacademie Haarlem aan de Kleine Houtweg leverde vrijdag 18 en zaterdag 19 juni jongstleden opgetogen reacties op bij de bezoekers. Met zulk enthousiasme zou je denken dat zo’n expositie gerust over twee weekenden uitgesmeerd had mogen worden. ‘Een weetje voor een volgende keer wellicht’, aldus een van de exposanten. Helaas niet meer te zien dus, maar niettemin een verslag.
door Paul Lips
Een uitnodiging voor de expo van de Fotogroep Kunstacademie Haarlem kwam binnen via de app. Maar op het laatste nippertje. De ondertitel ‘creatieve fotografie o.l.v. Udo Geisler‘ triggerde. Als deze vermaarde fotograaf uit Zandvoort zo’n studiejaar heeft geleid dan kun je er van op aan dat het wel snor zit. Waarvan akte.
De trap oplopend is aangekomen op de eerste verdieping direct werk te zien van Roos Tacken, die via landschapsfoto’s op zoek is gegaan naar ‘stilte in fotografisch beeld’. Dat levert bijna-abstracte voorstellingen op met lijnen en sobere kleuren, groen, bruin roze.
Simone Klingers bezocht een jaar lang De Nije Dijk bij Annen in Drenthe. ‘Stoer en leeg boerenland’ noemt ze het, met bulken zand, puin of aardappelen die op een bestemming wachten. Daar legde ze schitterende wolkenluchten vast, weiden met koeien, een trekker of slootjes, en – iets dat mij persoonlijk aanspreekt – kleigrond met de sporen van de banden van een trekker waarbij de die groeven volgelopen zijn met water. Zoals op de foto rechtsonder uit de serie, mijn favoriet.

Er is van alles te zien, portretten van ‘5 vrouwen en hun kunst’ van Christine de Reus, een reis naar ‘memory lane’ (haar ouders reflecterend op belangrijke momenten in hun leven) door Arlette van Cleeff, foto’s van de hoogovens en het omringende landschap – met rookrijke beamer-beelden als bewegende begeleiding) van Jaap Plas en verbeeldingen in surrealistische sferen van Kras Bocklandt.
Exposant Pia Broersen is opgegroeid in IJmuiden en werkte jarenlang bij een firma gespecialiseerd in de zogeheten ‘kunststof spuitgiettechniek’, waar onder meer plastic bloempotten worden geproduceerd. Door tijdens haar werkzaamheden ook met fotografie bezig te zijn leerde Broersen nauwkeurig kijken en via de export kwam zij in aanraking met de kunstwereld. Broersen toont een serie Tata Steel-impressies, waarin industrie, witte uitstoot en het blauw van de lucht een fraaie combinatie vormen. Maar wellicht interessanter nog is haar serie van een witte muur met daarop de schaduwwerking van bomen. In detail worden het dan bijna abstracte schilderijen in wit, grijs en zwart. Een mooie fotografische zoektocht.
Zoektochten in fotografie, cursusleider Udo Geisler heeft de deelnemers begeleid onder het motto ‘álles is al eens gedaan, doe het op joúw manier’. Daarbij werken series (selecties) prima, omdat je dan het ‘work in progress’ krijgt te zien, stelt hij. “Neem die Hoogovens-serie van Jaap Plas, die daar die bewegende beelden van rook bij projecteert, dan wordt het een multimedia-installatie. Zo heeft elke cursist het op zijn of haar manier aangepakt. Via een 1 op 1 constructie kon ik het lesgeven tijdens de pandemie hier in het gebouw op gepaste afstand fysiek voortzetten.”
Spelen met beelden en letters en het thema ‘dyslexie’, dat doet Cassandra de Klerck in haar werk. Ze is filmmaker, schrijver en fotograaf en bewijst dat dyslexie niet altijd een beperking hoeft te zijn maar ook kan leiden tot letters die vrolijk door de lucht dwarrelen en dansen in dat zuchtje wind dat door de openstaande ramen naar binnen waait. ‘Letters kunnen een vijand, maar ook een vriend zijn’, zegt ze er over. Aan de begeleiding van Udo Geisler heeft ze veel gehad. “Een mooie kunstenaar met een kunstzinnige visie. Hij gaat echt op zoek naar wat jíj nodig hebt voor je werkt, en komt dan met voorbeelden uit fotoboeken die hij altijd paraat heeft. Zoals het werk van Duane Michaels.” Ook de schaduwwerking van haar op transparante films afgedrukte foto’s maakt onderdeel uit van haar kunst waarin ze zichzelf heeft gefotografeerd in talloze portretten.
Al met al een boeiende kijkervaring, waarbij valt aan te tekenen dat zowel op de website van de kunstacademie als van de makers individueel iets meer informatie welkom zou zijn. Promoot jezelf, is het devies.
Jammer dat ik niet in daar ben te gaan kijken. Je artikel nodigt daar wel toe uit!
Sorry, mijn reactie moet natuurlijk zijn:
Jammer dat ik niet in staat ben daar te gaan kijken. Je artikel nodigt daar wel toe uit!