Rattenplaag‘ is de titel van de nieuwe roman van Haarlemmer Harmen Malderik. Het boek gaat over de strijd om de publieke ruimte in een veranderende stad, en ongemakken van oprukkende scooters en motoren in een idyllisch steegje in een provinciestad. Zaterdag was de presentatie bij boekwinkel De Vries Van Stockum aan de Gedempte Oude Gracht.

tekst: Paul Lips
fotografie: Remco van der Kruis, Paul Lips

Hoewel, Gedempte Oude Gracht? Wie langs de vroegere ingang aan de gedempte gracht rijdt kijkt al maanden naar een ruimte die min of meer leeg staat, waar in elk geval nauwelijks iets lijkt te gebeuren. Via Twitter blijkt de aap langzaam uit de mouw te komen, er schijnt een café in de voorste ruimte te worden opgetrokken. Bezoekers voor de boekhandel gaan nu via de ingang aan de Jacobijnestraat. Daar hebben zich op zaterdagmiddag al heel wat belangstellenden genesteld, voor de presentatie van ‘Rattenplaag’.

Allereerst brengt zanger/gitarist Bert Vissers enkele van zijn melancholieke liedjes, vergezeld door Bender-gitarist Tom Bak. Een functionaris van De Vries van Stockum schetst vervolgens de volgorde en het tijdschema van de presentatie, waarna interviewer Frénk van der Linden het woord krijgt, die meteen schertsend opmerkt: “Ik hoop dat er niéts terechtkomt van dat tijdschema, anarchist die ik ben.”

Meesterinterviewer Van der Linden is een kei in het opbouwen van een vraaggesprek, waarbij eerst wat achteloze vragen worden gesteld die niet ter zake doende lijken, maar gaandeweg onderdeel blijken van een ingenieus web dat langzaam rond de geïnterviewde wordt geweven. “Wat beschouw jij als een kruispunt in je leven?”, is zo’n vraag. Harmen Malderik weet er een antwoord op. “Het moment dat ik uit het notariaat besloot te stappen. Want daar heb ik me nooit goed gevoeld. Overal waar ik kwam werd ik namelijk vergeleken met mijn vader en mijn broer.”

Jarenlang was Malderik evenals zijn vader en broer werkzaam als notaris. Vervolgens breidde hij zijn actieradius uit in de functie van juridisch tolk-vertaler. Hij raakte verslingerd aan het schijven, gedichten, romans en verhalen, en heeft al vele titels op zijn naam staan. Eerdere romans schreef hij vanuit de ik-persoon, bij ‘Rattenplaag‘ heeft hij gekozen voor de derde persoon. Peter – ook wel Peer genoemd – die zich als romanpersonage ontpopt als iemand die nogal losjes om pleegt te gaan met eerder gemaakte afspraken.

En passant krijgt Malderik nog even een veer in de spreekwoordelijke reet. Frénk van der Linden: “Je schrijft heel soepel, het boek leest ontzettend lekker weg”, waarna de vraag komt of de auteur een ‘beperking’ van zichzelf als schrijver kan opnoemen. “Een beperking heb ik eigenlijk niet”, concludeert Malderik. Lachsalvo bij de aanwezigen. Frénk geeft zich niet gewonnen en stelt de vraag anders: “Waarin zou je jezelf kunnen verbeteren?” Ah, daar weet de Brabantse Haarlemmer wel een antwoord op. “Meer onderzoek doen. Gedegen research. Zoals de schrijver van de roman ‘De kapperszoon‘ heeft gedaan, Gebrand Bakker. In dat boek komt de vliegtuigramp van Tenerife voor waarbij je kunt merken dat hij zich heel terdege research heeft gepleegd. Hij beschrijft dat allemaal heel precies.”
Na nog een melancholisch lied van Bert en Tom waarin ‘alles er nog steeds zo bij staat als toen’ – leest Malderik een fragment uit ‘Rattenplaag‘ voor en neemt plaats achter de signeertafel. De dienbladen met alcoholische versnaperingen gaan rond en de aanwezigen verheugen zich nu al op het leesplezier dat hen straks ten deel gaat vallen.

‘Rattenplaag’ van Harmen Malderik is verschenen bij uitgeverij Palmslag en kost 21,95. ISBN 978 94 9324 5419.

Leuk weetje: de auteursfoto op de achterflap van ‘Rattenplaag’ is van de hand van Spaarnestroom-fotograaf Remco van der Kruis. De oorspronkelijke foto verscheen bij onderstaand Spaarnestroom-artikel: 

Dichter Harmen Malderik: ‘in poëzie moet je in originele bewoordingen iets van een andere kant proberen te laten zien’ – Spaarnestroom

Pin It on Pinterest

Share This