Dennis Kivit & kompanen woensdagavond in Theater De Liefde

‘Het schrijven van een goed lied is een kwestie van kwetsbaarheid en moed’

Wat is het geheim van een goed lied? Hoe schríjf je een goed lied? Waarom raakt het je tot in je botten of het diepst van je hart? Wat is toch dat geheime recept waardoor je een universeel gevoel ervaart van een herinnering, een grote liefde of diep verdriet?
Daar zal het woensdagavond 19 april over gaan in Theater De Liefde aan het Begijnhof in Haarlem-centrum. Dennis Kivit nodigt vijf singer-songwriters uit om liederen te vertolken en er over te vertellen. En zij dagen elkaar uit om favoriete songs van hun geliefde singer-songwriters te vertolken.

door Paul Lips

“Ik kan kennelijk niet goed tellen”, zegt Dennis Kivit met een lach. “We zijn er met zes, terwijl in de aankondiging staat dat het er zeven zouden zijn haha. Nou ja, dan is die zevende maar de universele singer-songwriter, die er als een soort beschermengel boven hangt.”

Een soort Paul McCartney… of John Lennon?

“Voor mij allebei grote favorieten. John Lennon vooral vanwege zijn teksten, Paul McCartney vanwege zijn melodieën. John schreef ‘Imagine‘, misschien wel het állerbeste lied dat er bestaat. Dat verbindt mensen, het zegt álles over ons en ons leven. En het idee komt van Yoko Ono trouwens, dat is ook mooi. Als zangeres kan ik haar niet zo waarderen, maar als kunstenares is ze interessant. Het was voor John natuurlijk perfect om met haar in New York te gaan wonen en daar deel uit te maken van de kunstscene.
Tja en Paul McCartney is natuurlijk een geweldenaar als het om melodieën en arrangementen gaat. Hij is misschien niet iemand van de meest poëtische teksten, maar ik waardeer hem ook vanwege zijn creativiteit en moed. Het schrijven van een goed lied is een kwestie van kwetsbaarheid en moed.
Lennon & McCartney waren elkaar spiegels. In een hele korte periode van minder dan tien jaar maakten zij als songschrijvers een revolutionaire ontwikkeling door met een impact van heb-ik-jou-daar.
Neem zo’n nummer als ‘Hey Jude‘. Dat schreef Paul McCartney die de toen vijfjarige Julian – de zoon van John – een hart onder de riem wilde steken omdat zijn ouders in een scheiding verwikkeld waren.
‘Kom op, Julian, neem het niet te zwaar, het komt weer goed’.
Dus hij zat te broeden op dat lied. Eerst ‘Hey Julian’, maar dat was qua personage natuurlijk te concreet. Uiteindelijk maakte hij er ‘Hey Jude’ van. De rest is min of meer geschiedenis.
Maar er zit nóg een interessant aspect aan ‘Hey Jude‘. In het lied zit de regel ’the movement you need is on your shoulder’. Paul liet dat aan John horen maar vond eigenlijk dat die regel anders zou moeten. John vond van niet. ‘Gewoon zo laten, het is de beste regel van het hele lied’, zei hij er over. Het is natuurlijk een mooie poëtische vondst: de beweging die jij nodig hebt bevindt zich op je schouders.”

Het proces van het schrijven van een lied is een wonderlijk iets. Het juiste moment, de juiste inspiratie en de juiste middelen om het vast te leggen of op te schrijven…

“Ik doceer zelf ook songschrijven en geef met grote regelmaat de opdracht om binnen drie kwartier een lied te schrijven. Dat gebeurt dan door twee aan elkaar gekoppelde studenten. Want juist dat elkaar inspireren en de samenwerking kan mooie dingen opleveren. Die ene ingeving die jij hebt en die de ander dan aanvult of net dat beetje verandert waardoor het eindresultaat sterker wordt.
Muziek kan zóveel teweegbrengen. Neem het album ‘What’s Going On‘ van Marvin Gaye. Dat gaat over misstanden met name in de Verenigde Staten: verslaving, milieuproblematiek, oorlog (Vietnam), armoede enovoort. Marvin Gaye wilde met zijn muziek ons bewustzijn vergroten en dat magistrale album is na meer dan vijftig jaar nog steeds actueel. Dat muziek die werking kan hebben, dat vind ik wonderschoon. Bruggen bouwen door middel van muziek.”

___________________________

Jij presenteert de avond en bent ook zelf te horen. Wie neem je nog meer mee?

“Van Americana tot kleinkunst, van singer-songwriter tot cabarock, alles komt langs woensdagavond. Mylou Frencken bijvoorbeeld, zelf een begenadigd liedjesschrijver en mede-initiatiefnemer van het mooie Theater De Liefde. Ze heeft ook een boek met interviews gemaakt over het schrijven van liedjes: ‘Leven in het lied‘.
We hebben Stan Vreeken, die geweldige, heel soepele songs schrijft en die tijdens De Parade vertolkt, waarvoor hij onlangs vijf sterren kreeg.
Gijs Batelaan is een uitmuntende gitarist die heel creatieve nummers schrijft.
Géonne Hartman heeft een prachtige stem en timmert momenteel aan de weg met haar album ‘He Went To The Sea’.
En dan is er ook nog Danique Carmen die vooral bezig is met spoken word en daar onlangs een prijs voor heeft ontvangen.
We gaan allemaal iets vertellen over het schrijfproces en de aanwezigen mogen ook vragen stellen. Daarnaast zullen we de verbinding aangaan door ook samen te spelen. Stel je het huis voor van Mama Cass Elliot (Mama & The Papas) in Laurel Canyon begin de jaren zeventig, waar iedereen langs kwam om te jammen. Dan komen daar ineens Graham Nash en Joni Mitchell binnen, dat is toch ongelofelijk!”

________________________

Agenda – My WordPress (theaterdeliefde.nl)

Stan Vreeken (Amsterdam), Gijs Batelaan (Haarlem), Danique Carmen (Rotterdam), Mylou Frencken (Haarlem), Dennis Kivit (Hoofddorp) en Géonne Hartman (Utrecht) betreden samen het podium om de beste vertolking geven van hun mooiste lied… En zij dagen elkaar uit om hun favoriete songs van hún favoriete songwriters te spelen. Woensdagavond 19 april 2023, Theater de Liefde, Begijnhof 10, Haarlem. Aanvang 20.30 uur.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vaardigheden

Gepubliceerd op

11 mei 2023

Pin It on Pinterest