Roelofs & Sluis volgen tijdens het schilderen hun gevoel en vieren een feestje met gezamenlijke tentoonstelling bij Broedplaats BOGOTÁ

Haarlemmers Jaap Sluis en Anja Roelofs schilderen allebei. Én ze hebben iets te vieren. Komend weekeinde gaan ze daarom gezamenlijk exposeren. Een mooie omlijsting van het feit dat ze elkaar veertig jaar – als geliefden – kennen. Dit jaar is Anja 70 en Jaap 65 jaar. De tentoonstelling is vrijdag, zaterdag en zondag in de ‘puntloods’ van Broedplaats BOGOTÁ, gelegen tussen Haarlem en Halfweg. Daar delen ze ook een atelierruimte. Landschappen, portretten en schilderijen waarin de vrije expressie de boventoon voert. Tijd voor een rondgang tijdens de inrichting van de tentoonstelling.

Interview: Paul Lips

fotografie: Remco van der Kruis

In de bijna lege voormalige fabriekshal (de zogeheten ‘puntloods’) op het terrein van Broedplaats BOGOTÁ zijn Jaap Sluis, Anja Roelofs en Jan Willem Meurkens bezig met het inrichten en ophangen van de werken. Een tikje naar rechts wellicht, die moet ietsje hoger enzovoort. De portretten de door Anja zijn geschilderd hangen al. Links een portret van een man met hoed, wiens gezicht is ondergedompeld in schaduw. Het is de verbeelding van Anja’s al lang overleden vader, door haar gepenseeld met een losse toets. Hoewel haar nichtjes hem direct herkenden, hoeven de portretten die ze maakt niet per se gelijkend te zijn, vindt ze. “Ik maak er mijn eigen ding van.” Regelmatig gebruikt ze een beperkt palet – bijvoorbeeld met prachtige tinten blauw – om het werk een sfeer mee te geven. In de verte soms een lichte invloed van Amedeo Modigliani (1884 – 1920), die ze bewondert. Op een andere muur weer een portret waarvoor ze haar vader als vertrekpunt heeft genomen. “Maar deze is heel anders geworden. Een soort figuur zoals je ze kunt zien in de film ‘De Noorderlingen‘ van Alex van Warmerdam. Die sláger.”

Ze houdt enorm van mooie portretten, maar landschappen zijn ook niet te versmaden. Dat zal te maken hebben met de plek waar ze opgroeide, in het weidse Oost-Groningen. “Ik wil graag heel veel dingen uitproberen. Ik kan slecht focussen op één ding. Dan zie ik iets en dan denk ik: ja, dat wil ik óók proberen. Daarbij word ik ook gestimuleerd door Helmuth van Galen, de docent waar ik nog steeds lessen bij volg. Dat is zó’n goeie leraar. Hij houdt van lesgeven, en hij maakt zelf ook nog eens heel mooi werk.”

Inspiratie doet het stel op tijdens bezoeken aan musea. Museum Kranenburgh in Bergen, Museum Belvédère in Heerenveen, Museum More in Gorssel (Gelderland), het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen, Singer Museum in Laren. Liefst niet te groot en niet te druk.

Even terug in de tijd, om precies te zijn 10 april 1981. Vrienden van Anja gingen trouwen. “Via die vrienden had ik al een en ander gehoord over Jaap. Ze vonden dat ik hem wel zou moeten leren kennen, ‘omdat-ie zo grappig was en leuk’.”

Tijdens het bruiloftsfeest bleek Cupido meerdere pijlen op de boog te hebben, dus de vonk sloeg over bij Jaap en Anja. Na die eerste ontmoeting kwam er een volgende. Het klikte zodanig dat Jaap – in die tijd werkzaam voor IJmuider Courant (onderdeel van Haarlems Dagblad) – allerlei onderwerpen in het Noorden van het land verzon om maar richting Groningen te kunnen afreizen. Precies op het moment dat hij begon te denken aan ‘functie elders’ bleek Anja zich te realiseren dat ze wel toe was aan een nieuwe stap: wonen in de stad Haarlem en een opleiding B-verpleegkundige in de psychiatrie volgen, om uiteindelijk aan de slag te gaan in het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort-Zuid. Zo geschiedde. En met de romantiek kwam ook de komst van twee dochters en kleindochters.

“Veertig jaar alweer”, zegt Jaap, die zich maanden geleden al boog over de vraag over op welke manier ze zo’n feest nu eens zouden kunnen vieren. “Met een expositie in deze geweldige ruimte! Ik heb m’n hele zakelijke netwerk uitgenodigd. Dat is eigenlijk ook best spannend.” Immers, de oud-stadsverslaggever Sluis is inmiddels alweer sinds jaar en dag actief als communicatiespecialist bij De Coalitie. Een drukke baan, waardoor hij vaak ‘te weinig aan schilderen toekomt’, vindt hij zelf. Maar áls hij dan eenmaal in het gedeelde atelier staat en dat muziekje van Pink Floyd door de ruimte klinkt dan belandt hij in een andere wereld. De wereld van verf en verbeelding. Hij laat de kleuren de richting bepalen.

“Ik heb bijna nooit een vooropgezet plan. Kijk dat schilderij in die hoek. Een volkomen abstract werk, waar ik de kleuren van mijn ouderlijk huis in heb verwerkt. Dat hing jaren in mijn kantoor, en nu kiest Jan Willem Meurkens het uit om hier te hangen. Het doet wel enigszins CoBrA-achtig aan ja. Dat doet me denken aan die keer dat we met school naar het Stedelijk Museum gingen. Ik had op dat moment dat filmpje van Appel al gezien, dat-ie daar staat te schilderen en met verf smijt, in zijn wollen trui. In het Stedelijk besteeg ik die magische trap en wist dat er in een van die zalen rechts een Karel Appel moest hangen. Ik liep die zaal in, en keek van opzij naar dat abstracte schilderij. En zag daar zó’n laag verf. Opgebracht in dikke, pasteuze lagen. Ik vond dat zó fantastisch. Dat is dus waar ik zelf ook heel erg van hou: spetteren, lagen aanbrengen, soms zelfs krassen met de achterkant van het penseel in de verf, zoals je daar op dat Bergense landschap kunt zien. Daar heb ik de stammen van de bomen ingekrast. Maar op een ander moment schilder ik weer mijn eigen ‘fantasie-partituur’ van ‘Canto Ostinato‘ van Simeon ten Holt, dat doek dat je daar tegen die wand ziet staan. Ik heb dat fantastische muziekstuk opgezet en ben gaan schilderen. Simeon ten Holt woonde trouwens ook in het dorp waar ik vandaan kom.”

Jaap Sluis groeide op in Bergen (NH) en is bij het schilderen van landschappen dan ook beïnvloed door voormalig dorpsgenoot Jaap Min (1914 – 1987), die op een boerderij woonde. “Als je mooi wil wandelen, en je wil het landschap zien wat ik geschilderd heb, met die combinatie van weiland, bos, duin, strand, zee, dan kan je het beste naar het Wiertdijkje in Bergen gaan. Daar staat een bankje, tegenover de boerderij van Jaap Min. Als je op dat bankje gaat zitten en eens een uur voor je uitkijkt, dan ben je in het paradijs.”

Tentoonstelling Roelofs & Sluis in de puntloods op het Broedplaats BOGOTÁ-terrein, Haarlemmerstraatweg 79, 1165 MK Halfweg. Vrijdag 8 oktober van 11.00 tot 17.00 uur, zaterdag 9 oktober van 11.00 tot 15.30 uur en zondag 10 oktober van 11.00 tot 17.00 uur.

paulenremco

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *