Foto: Rogier Polman en Maria van Vlijmen
‘Carte Blanche‘ is de titel van een Kunstlijn-tentoonstelling die te zien is in De Kloostergangen van stadhuis Haarlem. Tiijdens het Kunstlijn-weekend, maar ook in de weken daarna nog. Acht exposanten die louter recent gemaakt werk tonen. Pieter Berkhout, Charles Bruijn, Annemieke Couzy, Margriet Gehrels, Herman van den Heuvel, Florence Marceau, Rogier Polman en Liselotte Schut. Curatoren Rogier Polman en Maria van Vlijmen geven tekst en uitleg. “Er zitten contrasten in, maar dat is juist goed.”
door Paul Lips
De Kloostergangen bieden jaarlijks ruimte aan Kunstlijn Haarlem, maar in 2020 ging het hele feest vanwege de pandemie niet door. Ook het doorgang van de editie van dit jaar was nog lange tijd helemaal niet zeker. Daarom zijn Rogier Polman en Maria van Vlijmen blij dat de expositie is ingericht en enkel nog wat kaartjes met daarop de werken en namen van de deelnemers nog even opgehangen hoeven te worden. Maar: “Kijk, dat schilderij van Annemieke Couzy, dat hangt slechts aan één draad. Ik denk dat het misschien beter is om daar een draad bij te hangen”, merkt Rogier op. “Je zou toch niet willen dat het naar beneden dondert.”
Afgelopen maandag is er ingericht en zijn de werken over de ruimte verdeeld. Het is een mooi, bont geheel. Met hier en daar contrasten, maar dat is juist goed, vindt Maria. Zo val je van de fijne, geabstraheerde pentekeningen van Florence Marceau (winnares van De Vishal Kunstprijs 2020) in een fraai gepenseeld landschap van Margriet Gehrels, dan weer langs grafische collages van Charles Bruijn, film-stills van Herman van den Heuvel, een monumentaal schilderij met driedimensionaal element van Liselotte Schut, de kleurrijke schilderijen van Annemieke Couzy en de digitale prints van Pieter Berkhout, om te eindigen bij de fascinerende tekeningen van Rogier Polman. Voor Rogier Polman is het de laatste editie dat hij de vormgeving van Kunstlijn-uitingen als de affiches en de krant De Kunstlijner voor zijn rekening neemt. “Na twintig jaar is het goed om het stokje door te geven. Dat houdt de organisatie fris.”
Rogier: “De Kloostergangen is een van de grotere ruimten waar de Kunstlijn prominent aanwezig is. Joke Breemouer had mij gevraagd om hier een tentoonstelling te organiseren. Tussen haakjes: ik hou eigenlijk niet zo van exposities, omdat ik vaak vind dat het werk buiten het atelier niet zo mooi tot zijn recht komt. Het werk is immers gemáákt in het atelier. Daarnaast weet ik dat zo’n organisatie vaak veel meer werk is dan je denkt. Een mede-organisatrice van de Kunstlijn moest dor omstandigheden afhaken en toen zat de organisatie even met de handen in het haar. Maar vervolgens kwam Maria dus in beeld.”
Maria: “Ik had hier vorig jaar ook al een Kunstlijn-tentoonstelling georganiseerd, maar dat was in dat vreselijke corona-jaar. Dus die tentoonstelling was meer dicht dan open voor publiek. Toen waren er ook al kunstenaars bij betrokken die hier nu te zien zijn.”
Rogier: “De gedachte was dat er kunstenaars uit elke regiogemeente vertegenwoordigd zouden zijn. Dus uit Haarlem, Bloemendaal, Heemstede en Velsen.”
Maria: “Maar voordat we echt aan de slag konden was het begin augustus. Op een gegeven moment kom je tot een keuze. We hebben veel websites bezocht, uiteindelijk acht kunstenaars gekozen en kwamen tot het thema ‘Carte Blanche‘. Het is namelijk best lastig om een nieuw thema te bedenken, dat wordt vaak geforceerd. Dus dachten wij aan recent werk, carte blanche. Iedereen levert nieuw werk aan. Dat lukte. De technieken zijn heel gevarieerd: van digitale techniek tot handgetekend met een heel fijn pennetje, er zitten contrasten in, kleur en zwart-wit, printen en schilderwerk en collages. Deze tentoonstelling representeert de Kunstlijn op een mooie manier.”
Rogier: “Ik vind dat het resultaat evenwichtig is geworden. Een mooie verdeling, ook tussen toegankelijk en minder toegankelijk werk. Dat het hier en daar botst maakt het spannend. Het leuke is wel dat als je op zo’n tentoonstelling als deze hangt, dat de bezoekers dan vaak met het krantje in de hand doorwandelen naar mijn atelier in de Lange Wijngaardstraat. Dat is echt te merken, dat daar de loop in komt.”
Maria: “Zo is de Kunstlijn natuurlijk óók bedoeld. Dat bezoekers allerlei ateliers gaan bezoeken en daar de sfeer kunnen opsnuiven, kunnen zien wat daar allemaal te vinden is. Als je zo’n atelier bezoekt merk je dat het grootste deel van de kunstenaars het leuk vindt om over het werk te vertellen. Die ontmoeting, dat maakt de Kunstlijn tot zo’n interessant evenement.”
Rogier Polman: “Mijn werk is autobiografisch. Ik kom uit Oud-Velsen, ben geboren in een héél groot pand, veertig kamers of zo. Een vleugel had ik tot mijn speelgebied gemaakt. Ik had heel goed contact met zeelui. Ik groette ze en we riepen naar elkaar. Dat pand bestaat niet meer, dat is verdwenen met de verbreding van het Noordzeekanaal. Alles wat ik maak heeft te maken met dat fascinerende gebied, met de Hoogovens op de achtergrond. Daar had ik zicht op vanuit het raam. Ik wist niet wat daar gemaakt werd, maar ik had wel het idee dat daar iets geheimzinnigs gebeurde. Mijn ouders hadden een goede verrekijker. En ik ben gek op rook. Ik vind die uitstoot helemaal niet zo erg. Al die rook in variaties. En die ruimteschip-sfeer van de Hoogovens bij avond, dat is fascinerend. Om de zoveel tijd huur ik een kamer in Hotel Augusta in Oud-IJmuiden, met uitzicht op de Hoogovens. Dan gaat ’s avonds het raam open en dan wil ik de ‘rumble’ horen. Want de Hoogovens maken geluid. Een heel diep onderaards geluid. Je hoort gepiep, gesis. Dat is muziék. Neem die warmbadwasserij, een gebouw van ongeveer 800 meter lang. Dat is ongelofelijk. Aan het begin wordt de gloeiende ijzererts op een lopende band gestort en dan gaat het het hele gebouw door. Aan het einde voel je daar die enorme warmte. Het rijk waar Hades regeert, de god van de onderwereld, rijkdom en kostbare metalen. Die fantasierijke wereld verbeeld ik met pen, penseel, aquarel en gouache.”
‘Carte Blanche’, Kunstlijntentoonstelling in De Kloostergangen van het stadhuis, Grote Markt 2, Haarlem. Te zien op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Tijdens het Kunstlijn-weekend op 6 en 7 november van 11.00 tot 17.00 uur. Daarna van 8 tot en met 19 november tijdens werkdagen. Opening vrijdagmiddag 29 oktober om 16.00 uur door wethouder Marie-Thérèse Meijs.
0 reacties