SCHONE KUNSTEN! volgens: Eric J. Coolen

illustratie (c) Eric J. Coolen 2017

Wat zijn volgens stads- en regiogenoten de allermooiste Schone Kunsten? In deze Spaarnestroom-rubriek wordt uitgelegd welke en waaróm bepaalde kunstwerken steeds opnieuw blijven inspireren. Het zijn schone, en dus hóge kunsten.
Eric J. Coolen trapt af.

Eric J. Coolen (Haarlem,1965) is tekenaar en illustrator, vormgever, beeldhouwer, muzikant, evenementenorganisator en nog veel meer. Hij beschouwt het lied ‘Old Town’ van Phil Lynott als het mooiste ‘popliedje aller tijden’. Komende nacht tussen 03:00 en 04:00 uur is ‘Old Town’ te horen tijdens de Top2000 op Radio2.
In de bovenstaande illustratie verwerkte Eric J. Coolen zijn keuzes.

‘Old Town’, Phil Lynott
,,Ik houd van veel muzieksoorten: rock, country, pop, disco, heavy metal, reggae enzovoort. In al deze categorieën heb ik diverse favoriete liedjes. Alleen in de categorie ‘pop’ heb ik één absolute favoriet: ‘Old Town’ van Phil Lynott. Zo moet voor mij een popliedje zijn. Klein, melodieus, up-tempo, veel harmonieën, herhalende eenvoudige tekst over de liefde, eigen geluid en niet pretentieus. ‘Old Town’ heeft dat allemaal en dan ook nog eens briljant geproduceerd. Phil Lynott had/heeft één van de fijnste stemmen uit de popgeschiedenis. Uit duizenden herkenbaar. Ik kan het liedje wel dertig keer achter elkaar horen. Verveelt nooit. Lynott is het bekendst door Thin Lizzy: de hardrockband die in de jaren zeventig en tachtig een aantal hits had, en waar Lynott de zanger en bassist van was.’’

‘Haarlem in Vogelvlucht’, Romeijn de Hooghe (detail)

Haarlem In Vogelvlucht
,,Eén van mijn favoriete tekenaars is Romeijn de Hooghe (1645 – 1708). Een groot voorbeeld qua tekenstijl en tekendrift. Altijd maar doorgaan. Zijn mooiste werk is voor mij de stadsplattegrond ‘Haarlem In Vogelvlucht’ uit 1688. Er hangt er één in de St. Bavo en één in het Noord-Hollands Archief.’’

(c) Timmers Elektro en Illuminatie Techniek B.V. Foto: Arjan Boes

Lichtornamenten binnenstad Haarlem
,,Tijdens de wintermaanden wordt de Haarlemse binnenstad al jaren opgesierd door prachtige lichtornamenten. Gemaakt en geplaatst in opdracht van Haarlem Lichtstad door de firma Timmers Elektro en Illuminatie Techniek B.V. Ik vond dit al jaren mooi vóórdat ik Alain Timmers leerde kennen. Waar andere steden verzuipen in overdadige en kitsche licht-ellende heeft Haarlem pure lichtkunst. Het ontwerp van de Bavo-silhouetten zou naar mijn idee een monumentale status moeten krijgen.’’

Beelden uit de Camera Obscura
,,In De Hout staat een beeldenpartij van Jan Bronner. Deze beelden stellen Hildebrand en de figuren uit zijn boek ‘Camera Obscura’ voor. Als kind was ik al gefascineerd door deze beelden. Helaas vielen de originele exemplaren van euville-kalksteen telkens ten prooi aan vernieling en vandalisme. Ieder keer als ik het deze beeldengroep zie lijken ze nog mooier dan de vorige keer. Ik ben erg blij dat de beelden en fontein zijn gerestaureerd.’’

Edward Hopper, ‘Night Shadows’, 1921

Potloodschets (of ets) van Hopper
,,Van vrijwel alle tekenaars en schilders vind ik de studies en schetsen het mooist. Mooier dan het eindresultaat. Mijn grote favoriet is een ets van Edward Hopper die hij in in 1921 in schetsstijl vervaardigde: ‘Night Shadows’. Het is een vogelperspectief van een wandelend figuur door de straten van New York. Mijn silhouet-figuur in de ‘Verscholen Haarlem’-reeks is gebaseerd op deze illustratie.’’

‘Haarlem Bestaat Niet’, Lennaert Nijgh
,,Het mooiste boek wat over Haarlem is verschenen is voor mij ‘Haarlem Bestaat Niet’. Hierin beschrijft Lennaert Nijgh een reeks zogenaamde historische Haarlemse verhalen die geen van allen waar blijken te zijn. Ieder verhaal is verfraaid met prachtige illustraties van het crème de la crème der illustratoren. Een juweel van een uitgave. Ik heb een aantal exemplaren van het boek. Iedere nieuwe Haarlemmer zou van de gemeente dit boek moeten krijgen. Verplichte kost.’’

Winsor McCay
,,Mijn grootste voorbeeld en inspiratiebron op illustratiegebied. Wat een genie was deze man. Op alle vlakken. Qua tekenstijl, lijn- en kleurkeuze, werkdrift, originaliteit, zakelijkheid enzovoort. Zijn mooiste werk is voor mij een aflevering uit ‘Little Nemo’ (een paginavullende krantenstrip) die 2 december 1908 in de New York Herald verscheen. Op deze bijgaande foto zie je mij met een afbeelding uit het boek van Winsor McCay, en rechts op de achtergrond enkele originele prenten van Romeijn de Hooghe.’’

Tekst: Eric J. Coolen, redactie Paul Lips

https://www.ericcoolen.nl/

 

 

paulenremco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *