Bovenstaande foto: Muziekdocent Martijn Breebaart (foto © Remco van der Kruis)
1 juni 1967 is een belangrijke datum in de mondiale popgeschiedenis. Op die datum kwam het meest geroemde album van The Beatles uit. Op het Haarlemse Eerste Christelijk Lyceum wordt donderdag 1 juni door middel van een happening stilgestaan bij deze mijlpaal. Belangstellenden kunnen komen kijken op het schoolplein aan de Van Merlenstraat/Drakensteynstraat. ,,Het is natuurlijk fantastisch dat leerlingen een aantal stukken van Sgt. Pepper’s live op het schoolplein gaan spelen, terwijl ze niet met die muziek zijn opgegroeid’’, zegt Martijn Breebaart, de bevlogen muziekdocent aan het ECL.
Martijn Breebaart verspreidde het volgende bericht via sociale media:
PERSBERICHT
Geachte heer, mevrouw,
Donderdag 1 juni is het exact 50 jaar geleden dat het baanbrekende album “Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band” van The Beatles uitkwam.
Het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem (een cultuurprofielschool) wil deze verjaardag niet onopgemerkt voorbij laten gaan.
Op 1 juni zullen meer dan honderd leerlingen en docenten tussen 12.45 uur en 13.15 uur op het schoolplein een groot Sgt.Pepper spektakel verzorgen.
Er zullen delen uit het album worden uitgevoerd, er zal een blow-up van de fameuze hoes worden geschilderd, de deelnemers kleden zich als hippies.
“It was 50 years ago today”; maar het album blijkt nog springlevend!
Graag nodigen wij u uit om bij dit spektakel aanwezig te zijn.
WANNEER? Donderdag 1 juni 12.45-13.15 uur
WAAR? ECL Haarlem
Zuider Emmakade 43, 2012 KN Haarlem
De belangstelling voor de muziek van ‘de meest invloedrijke popgroep uit de geschiedenis’ is onverminderd groot. De vijftigste verjaardag wordt gevierd met een remix van het album, waardoor ineens het fantastische slagwerk van Ringo Starr prominenter te horen is. Het ensemble the Analogues speelt het album integraal in de Ziggo Dome, en op tal van andere plaatsen zal eveneens worden stilgestaan bij die bonte verzameling popliedjes, waarin allerlei muzikale stijlen en uitheemse instrumenten te horen zijn.
Een echte hippieplaat was het niet helemaal, wel qua artwork op de klaphoes, kostumering en dergelijke, maar in de nummers ging het over een meisje dat van huis wegliep, over hoe het in de liefde zal zijn als je de leeftijd van vierenzestig jaren bereikt, over een vrouwelijke parkeerwacht of het fenomeen ‘circus’. Paul McCartney is creatief sterk op dreef, terwijl John Lennon tekstueel enigszins aan de oppervlakkige kant blijft:
‘Nothing to do to save his life call his wife in/Nothing to say but what a day how’s your boy been/Nothing to do it’s up to you/I’ve got nothing to say but it’s OK…’ zingt hij in ‘Good Morning, Good Morning’.
Qua muziek is het album natuurlijk een explosie van creativiteit. Vooral het magistrale ‘A day in the life’ is een mooi voorbeeld van hoe Lennon en McCartney een lied schreven, door afzonderlijk bedachte ideeën te combineren. George Martin voegde daar zijn fantastische productionele talent aan toe.
Overigens schijnt de naam van de kunstenaar die de hoes samenstelde, Peter Blake, niet voor te komen op de credits. Hij ontving er tweehonderd pond voor. Blake was toen al een belangrijke vertegenwoordiger van de Britse pop-art.
Tot slot: het nummer ‘Within you without you’ vond ik destijds als negenjarig jochie nogal een zeurderig nummer van George Harrison, met al die pingelende sitars, Indiase harpen en dergelijke. Maar als je dan eenmaal de instrumentale versie uit de Anthology-serie hebt beluisterd, in combinatie met de dingen die George Martin in een documentaire liet horen, dan dringt door hoe monumentaal ook dit nummer is. Patti Smith maakte er een mooie cover van.
Wie tijd heeft, komt donderdag 1 juni om 12.45 kijken op het schoolplein van het ECL. ‘Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band forever!’
PAUL LIPS
[sgmb id=”1″]
O jongens, wat mis ik Haarlem!!