Sfeervolle, voortkabbelende liedjes, weinig bliksemschichten


Het Dolhuys is open op donderdagavonden, hetgeen betekent dat er bijvoorbeeld kan worden deelgenomen aan ‘yoga voor de geest’ of in café Thuys in het Dolhuys gratis optredens van singer-songwriters kunnen worden bezocht. De zogeheten Thuyskamersessies. Donderdag was het de beurt aan Clara Dijkema oftewel CLaRa.

CLaRa heeft een prima stem, speelt prettig in het gehoor liggende liedjes over wat haar zoal bezig houdt. ‘Higher’ bijvoorbeeld gaat over het feit dat ‘iedereen in z’n eigen bubble zit, en wat er gebeurt als iemand anders die bubble kapot prikt’, zo vertelt ze bij de aankondiging. In het middenstuk enkele leuke fantasie-akkoordjes die zich richting de hoge regionen van de hals van haar akoestische gitaar bewegen, waarna het tokkelen overgaat in een pittig stukje slaggitaar.

I was once at a party, where everyone was on drugs…’ zijn de eerste regels van ‘Try out’, een lied over het experimenteren met genotsmiddelen. Bij die eerste zin duikt meteen het bezwaar op dat je als luisteraar bij hedendaagse singer-songwriters kunt hebben: het opzetten van een curieus – in dit geval kinderlijk – stemmetje, waarbij je je afvraagt welke internationale artiest inspiratie heeft gediend die zich van een dergelijke dictie bedient. Ook in de liedjes als geheel genomen lijkt de maakster over net iets te weinig fantasie te beschikken om er bijvoorbeeld eens een verrassende ‘bridge’ in te schrijven. Enkele nummers van Clara Dijkema kun je beluisteren via soundcloud.

Clara studeert aan de Herman Brood Academie in Utrecht. De foto’s op haar instagram-account (waarbij de naam ‘Clara’ omringd is door twee bliksemschichten) doen vermoeden dat zij een leuk en afwisselend – reislustig – leven leidt. Ze zoekt samenwerkingsverbanden met andere studenten en timmert aan de weg. De foto waarop ze op een herenracefiets zit oogt stoer.


Er bestaan van die liedjes waarvan je als luisteraar vermoedt dat de vertolker ook degene is die het heeft geschreven. Zo heb ik jarenlang in de veronderstelling verkeerd dat Harry Nilsson de auteur was van dat fantastische lied ‘Without you’, waarmee hij begin jaren zeventig van de vorige eeuw doorbrak. Anderen denken weer dat Mariah Carey dat nummer heeft geschreven.


Als Clara Dijkema ‘Free fallin’ aankondigt vertelt ze dat we gaan luisteren naar een cover: ‘een nummer van John Mayer’. Een mens kan niet alles weten. De uitvoering is verder prima. De aanwezigen genieten met een glaasje wijn of kopje thee, en applaudisseren keurig na elk voortkabbelend lied. Een enkeling verlangt naar iets onverwachts, een tempowisseling, een keihard psychotisch punknummer tussendoor; of een oerschreeuw waar dokter Arthur Janov en John Lennon of voor mij part Dave Grohl blij van zouden worden. Bliksemschichten. We zitten immers in het Dolhuys, waar gekte heel normaal is.

Ook de komende donderdagen staan er muzikale optredens gepland bij Thuys in het Dolhuys: op 16 augustus Maurice van Hoek en op 23 augustus Ayonne. Op donderdag 30 augustus is er dan weer een Pubquiz over de Geest.

PAUL LIPS

paulenremco