De opening van een tentoonstelling. Met flink veel bezoekers, die met een glaasje in de hand luisteren naar een speech van de directeur, en vervolgens langs de fraaie werken wandelen die de ruimte sieren.
Afgelopen zaterdagmiddag 21 maart had dit zullen plaatsvinden in Kunst centrum Haarlem aan de Gedempte Oude Gracht. Dat ging niet door, om redenen die we allemaal kennen.
Nu het werkelijke beeld: zaterdagmiddag jongstleden stap ik de lege ruimte van het kunstcentrum binnen om een blik te werpen op ‘Stille sporen’, de tentoonstelling van Maartje Blans en Christina Hallström. Stuk voor stuk wonderschone werken die op een prettige manier bij elkaar passen, elkaar misschien zelfs versterken.
Bij Maartje Blans draait het om de schoonheid van vergankelijkheid, zoals zij uitlegt in een youtube-filmpje (zie onder). De bedoeling van het kijken is dat het een meditatief effect teweegbrengt. Tijdens de Bloemendaalse Lente van vorig jaar toonde Blans haar werken op twee locaties. Vooral in boerderij Elswout kwamen haar werken – vol intrigerend, fragiel lijnenspel – fraai tot zijn recht. Dat is ook het geval op deze plek aan de Gedempte Oude Gracht.
Christina Hallström maakt zogeheten ‘fotogrammen’, werken waar geen fototoestel aan te pas komt, maar alles te maken heeft met belichting. Zeewier in grillige vormen tegen een blauwe achtergrond. Daarnaast toont zij werken in Oost-Indische inkt op Japans papier.
De kleur blauw komt terug in een monumentaal schilderij van Blans. Je zou het een geabstraheerd landschap kunnen noemen. Een indrukwekkend werk vol diepte waar je niet op uitgekeken raakt.
NB: Vanwege de huidige omstandigheden mogen momenteel niet meer dan vijf personen tegelijk naar binnen in het Kunst centrum Haarlem. Geluk bij een ongeluk: daardoor is het werk in alle rust te bewonderen.
‘Stille sporen’, Kunst centrum Haarlem, Gedempte Oude Gracht 117-121. Te zien van donderdag t/m zaterdag tussen 11 en 17 uur. Voor meer info zie de website van het kunstcentrum.
0 reacties