Een tentoonstelling getiteld ‘Green Is Furniture’ bij 37PK en een kunst-gossip magazine: beeldend kunstenaar Anne Kolbe timmert aan de weg. Paul bekeek de tentoonstelling ‘Green is Furniture’ en Barend las het gossipmagazine ‘Schande’.
door onze razende reporters Paul Lips en Barend J. Cardoes
De Instagram-foto’s van beeldend kunstenaar Anne Kolbe stemmen mij vrolijk. Zoals de benen van een figuur op een muurtje, verdwijnend in een enorme bos takken met bladeren. De broek is donkerblauw, de sokken zijn paars en de schoenen donkerbruin. Is het een mens? Of is het een sculptuur? Ik hou het op het laatste. ‘Bergselaan, Rotterdam‘, staat er bij.
Is zij een performancekunstenaar? Een conceptueel kunstenaar, een schilder of beeldhouwer, installatiekunstenaar? Misschien is ze het allemaal wel. Feit is dat er momenteel een tentoonstelling onder de titel ‘Green is Furniture‘ van haar te zien is bij 37PK aan het Groot Heiligland. Kunst waarbij het verschijnsel ‘plant’ nooit ver weg lijkt te zijn.
In de riante ruimte die 37PK is bevinden zich een aantal kleurrijke objecten (zitzakken, overalls, blok-achtige doosvormen alsook zuilen) en er is eveneens een soort hemellichaam rechtstreeks op de wand geschilderd. De kleuren: blauw, rood en paars overheersen, ontelbare geschilderde gele bloemetjes (soms ook rood en groen) sieren de kunst.
Dat deze razende reporter onwillekeurig het melodietje ‘weet je wat ik wel zou willen zijn… een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn’ (van wijlen Wim Kersten) in het hoofd afgespeeld krijgt is een grappige bijzaak.
Anne Kolbe (1989) verbleef voor een werkperiode in de gastateliers VOL22 en DOC4 van 37PK en onderzocht verschillende manieren om te verblijven in een zelfgebouwde, huiselijke omgeving. Het resultaat is deze tentoonstelling, een ‘performatieve installatie’ die doet denken aan een woonkamer, met meubels die zich manifesteren als scultpturale ‘follies’. ‘De gecreëerde ruimte in 37PK is een geheime plek van hiërarchische en symbiotische verhoudingen tussen mens, meubel en plant’, aldus de persinformatie.
Het ziet er allemaal mooi verzorgd uit, maar wat een beetje ontbreekt is de vrolijkheid van het performance-element. ‘Had je maar bij de opening moeten zijn Cardoes’, hoor ik Anne denken. Op de Instagram-foto’s zie je hoe de bij 37PK opgestelde objecten daadwerkelijk door een persoon ‘gedragen’ worden (in binnenruimtes of ook op straat), wat het beeld nu juist zo geinig maakt. Deze tentoonstelling maakt in elk geval wel nieuwsgierig naar Anne’s artistieke uitgangspunten en kunstzinnige filosofie. Reden om haar nauwlettend in de gaten te houden.
==============================================
Maar dit verhaal is nog niet klaar. Want tijdens haar verblijf in de werkateliers van 37PK heeft Anne Kolbe zich volledig in het Haarlemse ondergedompeld schijnt het.
Het heeft geresulteerd in een heus ‘lifestyle gossipmagazine‘ met de naam ‘SCHANDE‘, voor slechts vijf eurootjes te koop bij bijvoorbeeld 37PK. De naam SCHANDE is wel een tikje karig en iets te weinig humoristisch voor een gossip-periodiek-met-knipoog, is de mening van deze jongen. Maar dit terzijde.
Hoe dan ook, SCHANDE ligt er nu. Het is een dappere poging om sappige weetjes over het rijke en bonte Haarlemse kunstenaarsleven samen te brengen in een glossy, een zine, een issue of hoe het ook heten mag.
Vlot opgeschreven leren we alles over Beth Namenwirth, Ronald Ruseler en Margreet Bouman, Kees van Leeuwen, Eric van Straaten en het paard van Tamara Sterman. Een centerfold in de vorm van de afgetrainde Joep Jaspers (75) maakt het geheel af.
Over sappigheid gesproken, daar is nog niet zo heel veel van te merken in dit magazine. Kennelijk zijn Haarlemse kunstenaars hardwerkende lieden die geen tijd hebben voor divertissementen en ligt de tijd dat ‘iedereen het met iedereen deed’ ver achter ons. De enige controversiële uitspraak doet eigenlijk Beth Namenwirth: “Na 20 jaar in Amsterdam te hebben gewoond, liep ik hier ’s avonds door de straten en er was niets – het was uitgestorven. Ik vond Haarlem zo saai en tuttig. Mensen hebben hier kinderen en gaan niet uit ’s avonds. Ze komen hier als ze zwanger zijn.”
Hahaha. De spijker op z’n kop. Behalve dan in de Smedestraat, waar de nachtelijke overlast tijdens weekenden tot enorme hoogten schijnt te stijgen en waar bewoners van perpedure appartementen van pure wanhoop in de gordijnen schijnen te klimmen ’s nachts.
Anne Kolbe heeft zelfs subsidie aangevraagd bij de gemeente Haarlem, maar de dienstdoende ambtenaren zijn niet overtuigd ‘dat dit project een belangrijke meerwaarde heeft voor het Haarlemse cultuuraanbod’.
Moet je natuurlijk helemaal niet doen, subsidie aanvragen. Typ de inhoud voor het magazine gewoon uit en maak er een bonte collage van die je bij de eerste de beste kopieerwinkel zélf drukt en in elkaar schuift. Do It Yourself, zoals de punkers zeiden. Maar ik leg als nieuwsgierige reporter graag vijf euro neer voor elk nummer van SCHANDE. Zo ben ik dan ook wel weer.
‘Green Is Furniture’ van Anne Kolbe is te zien tot en met zondag 27 oktober 2024 bij 37PK, Groot Heiligland 37, Haarlem. Geopend donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Het centrale platform voor kunsten, kunstenaars en kunstliefhebbers in Haarlem / 37PK
0 reacties