Vanavond is in het Patronaat het grootste eerbetoon voor de in het afgelopen jaar heengegane artiesten: RipLive. In een exclusieve serie blikt Spaarnestroom vooruit op wat er zal gaan klinken. Deze keer: Mindel Koning. Zij is een van de backgroundvocalisten tijdens het hele concert en brengt ‘House for Sale’ van Lucifer ten gehore, als eerbetoon aan Margriet Eshuijs die op 29 december 2022 overleed.
door Paul Lips
(omslagfoto: Franklin van der Erf)
Het gebeurt zomaar in een straat, ergens in een stad of dorp. Ochtendgloren. De zon komt op na net nog een regenbui, een buurvrouw trekt het gordijn open en verwondert zich over wat er aan de overkant allemaal gaande is. De spullen zijn ingepakt, het is over en uit. Het huis staat te koop.
Songwriters Gloria Sklerov en Harry Lloyd schreven in 1973 ‘House For Sale‘, dat na een bezoek aan de Verenigde Staten door een functionaris van Bovema in Nederland werd geïntroduceerd en werd opgenomen door de uit de regio Zaandam afkomstige groep Lucifer met Margriet Eshuijs als frontvrouw. Het werd een Top40-hit in de lente van 1975. De productie was in handen van Hans Vermeulen (Sandy Coast), die voor de opname de muzikanten van zijn Rainbow Train inschakelde: de bandleden van Lucifer waren ‘niet goed genoeg’ in de studio. De oorspronkelijke bandleden zijn overigens wel in de televisieopnames te zien (met Henny Huisman op slagwerk). Margriet Eshuijs stuwt het lied naar hartbrekende hoogte, vooral in de passage met de rozen. Om over de slaapkamer vol herinneringen nog maar te zwijgen.
Mindel Koning: “Ik had les van Margriet Eshuijs aan het conservatorium Alkmaar. Ik herinner me nog hoe ik het leslokaal binnenstapte. Daar zat ze. Een grote vrouw achter die vleugel. Het was het vak ‘interpretatie’, dus tekstbeleving. Het muzikale verhaal ‘vertellen’. Niet de techniek van het zingen, dat kreeg ik van een andere docent, Herman van Doorn.
Om Margriet Eshuijs kon je niet heen. Die prachtige grote mond. Ik keek tegen haar op. Ze had een groot geluid, die stem. Ze zingt natuurlijk geweldig. Volgens mij is ze aan de piano autodidact en heeft ze zich dat helemaal zelf eigen gemaakt. Zichzelf een weg gebaand. Of ze wel alles uit haar muzikale carrière heeft gehaald? Dat weet ik niet. Lesgeven vond ze erg leuk om te doen. Ik heb trouwens maar anderhalf jaar op dat conservatorium gezeten, ben er voortijdig mee gestopt. Ik wilde gewoon lesgeven en daarnaast zingen. Het zingen vind ik leuk, maar die solfège en het notenschrift interesseert me gewoon minder. Op dit moment geef ik nog steeds les aan een lagere school.
‘House for sale’ is natuurlijk qua lied, qua vertelling een drama, in positieve zin. De tekst is heel klein en spreekt daarom heel veel mensen aan. Ik vind het een erg mooi nummer. Ook de beelden die worden geschetst: die mevrouw aan de overkant die de gordijnen opentrekt en dan ziet dat het huis van dat leuke stel wordt leeggehaald. Gaan dié scheiden, hoe kan dat nou? Zowel dus vanuit het perspectief van de buren als vanuit het perspectief van de vrouwelijke hoofdpersoon. Zij mijmert over die ene zilveren schaal, en over de rozen die ze komend jaar niet meer zal zien groeien. Dat ene schilderij dat ze tijdens een zomer in Spanje kochten, toen ze moesten schuilen voor een bui en toevallig terecht kwamen in dat leuke winkeltje. Er kleven herinneringen aan, maar het moet allemaal worden verdeeld.
Het moment dat ik het nieuws hoorde dat Margriet Eshuijs was overleden ben ik wel even stil geweest. ‘House For Sale‘ is een lied over tegenslag waar we allemaal wel eens mee te maken krijgen in het leven.”
0 reacties