Leestijd:

Reading Progress:

Vooruitblikken op RipLive in het Patronaat met: zanger Erwin Aubroeck

Geplaatst op 31 maart 2025

Het grote eerbetoon voor in het afgelopen jaar heengegane artiesten is in aantocht: RipLive, vrijdagavond 4 april in het Patronaat aan de Zijlsingel. In een exclusieve korte serie blikt Spaarnestroom vooruit, dit keer denkend aan Max Werner (1953-2024), zanger en latere slagwerker van Kayak.
Vandaag: zanger Erwin Aubroeck.

door Paul Lips

Het was de periode van de zogeheten symfonische rock. Muziek die zich kenmerkte door lange composities, poëtische teksten, tempowisselingen, het gebruik van instrumenten als orgel en mellotron en invloeden van de klassieke muziek.
In Nederland was het pad al gebaand door Ekseption, de groep rond de onvolprezen toetsenist Rick van der Linden. Al snel volgden Supersister, Earth & Fire en Focus, en weer iets later Kayak, Solution, Finch en Alquin.

Kayak met links Max Werner (foto archief Kayak)

Kayak. Een woord met grafische mogelijkheden. Palindroom. Keerwoord. Lees het van voor naar achter of van achter naar voren. En dan de muziek: melodieuze composities waaruit blijkt: deze gasten kunnen spelen.
Ik herinner me een optreden tijdens Koninginnedag 1974 in de Kennemer Sporthal met zanger Max Werner gehuld in cape achter het mellotron, als een soort graaf Dracula. Een puik concert, zeker.
Soms klinkt het alsof ze in de mist staan te musiceren (‘Mammoth‘) en een andere keer weer lijkt het alsof ze een minachting willen laten blijken voor de noodzaak van een goede liedtekst (‘Lyrics‘) door de klemtónen béwust vérkeerd op de múziek te bouwén.
Dat is ook het geval bij de hit ‘Ruthless Queen‘ uit 1979. Kayak beleeft op dat moment een doorstart: vocalist Max Werner blijkt een hekel te hebben aan de eigen stem en verkiest de drumkit boven de zangmicrofoon. Fan van het eerste uur Edward Reekers wordt de nieuwe zanger en dat levert prompt nieuw succes én een top tien-hit op. Een Shakespeariaans drama in 4 minuut 49 over een medogenloze koningin en een mannelijk personage dat niet kan accepteren dat de liefde over is.

De slagwerkpartij van Max Werner in ‘Ruthless Queen‘ kenmerkt zich overigens door een behoorlijk saaie vierkwartsmaat. Pas helemaal op het eind gunt de drummer het zichzelf en de band om enkele ‘fills‘ te slaan. Bij andere stukken op het album ‘Phantom of The Night‘ is dat drumwerk meer gevarieerd.

Dat de organisatie (en vooral de band) van RipLive heeft gekozen voor het lied ‘Ruthless Queen‘ en niet voor ‘Rain in May‘ (de solo-single van Max Werner) snapt zanger/toetsenist Erwin Aubroeck wel.
“De formule van de avond is het herdenken van de overleden sterren met aansprekende nummers. Dus dan begrijp ik dat ze kiezen voor een aanstekelijk nummer.
Ik kwam in aanraking met muziek van Kayak uit de periode waar Edward Reekers de zanger was. Later heb ik me ook verdiept in het oudere werk. Ik was en ben nog steeds gecharmeerd van het werk van Kayak. Kayak is toch een toonaangevende Nederlandse band geweest in de jaren zeventig. Toetsenist Ton Scherpenzeel zie ik als het muzikale brein van de groep. Ze hebben veel albums gemaakt. Dat symfonische spreekt me aan. Dat je elementen gebruikt uit de klassieke muziek, ook qua instrumentatie. Het was een razend interessante periode voor de popmuziek.”

RipLive remembering 2024, vrijdagavond 4 april 2025. Patronaat, Zijlsingel. Zaal open 20.00 uur. Aanvang 20.30 uur.

Tributeconcert RipLive Remembering 2024 – Patronaat

Home

Uitleg van Ton Scherpenzeel over klemtónen: klemtoon

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vergelijkbare artikelen

error: Kopiëren niet toegestaan!

Pin It on Pinterest

Share This