Haarlemmer Martijn Breebaart is muziekdocent op het Eerste Christelijk Lyceum. Hij leidt de zogeheten ‘Masterclass Band’ tijdens de schooltheatervoorstelling ‘Perfect Day’, die deze dagen te zien is. Zittend tussen de instrumenten in de aula geeft hij tekst en uitleg.
Hoe gaan jullie te werk bij het verzorgen van de muziek voor zo’n voorstelling?
,,Regisseur Christa Filius komt met het concept van de theatervoorstelling, dat samen met de leerlingen wordt uitgewerkt door middel van improvisatie. Gaandeweg wisselen we ideeën uit en dan zitten we vrij snel op één lijn. Bij bepaalde scènes stel ik me ‘Twin Peaks’-achtige muziek voor die ik verder uitwerk. Ook laat ik me beïnvloeden door jazzmuziek in de sfeer van Miles Davis of Art Blakey. Dat past mooi omdat er vrijwel geen tekst in zit. Het is een verhaal met meerdere thema’s: pesten, ouders die ruzie maken, docenten die niet op de juiste wijze handelen, er speelt van alles. Ik speel dit keer zelf niet mee met de uit leerlingen bestaande band, maar ik geef de aanwijzingen vanaf de rand van het podium.’’
Hoe bevalt het om muziekdocent te zijn op het Eerste Christelijk Lyceum?
,,Het is geweldig. Ik heb het enorm naar mijn zin. Het voelde echt als thuiskomen toen ik hier twee jaar geleden aan de slag ging. Daarvoor was ik actief als muzikaal begeleider in het theater, van cabaretières als Lenette van Dongen en Sara Kroos. Maar ook de crisis sloeg toe in de theaters, de speellijsten werden korter. In dezelfde periode kwam er een vacature vrij op deze school. Ik had lang geleden al met veel plezier een opleiding docent muziek gedaan. Muziekonderwijs is een prachtig vak. Ik weet zelf niet meer welke cijfers ik voor wiskunde had op de middelbare school maar nog wel aan welke schoolmusicals ik mee deed. Als docent moet je naar muziek leren kijken met de ogen van een 17,18-jarige.’’
Is er veel verschil om te werken in het theater of om het muzikale team te leiden tijdens zo’n schooltheatervoorstelling als ‘Perfect day’?
,,In het theater is alles natuurlijk heel goed geregeld, qua licht en geluid en dergelijke. Op een school moet je zelf met het team zorgen dat alles in orde is. Met misschien iets beperktere middelen.’’
Ik herinner me een filmopname die de ronde deed op Facebook, niet lang na het overlijden van Lou Reed.
,,We hebben toen met een aantal leerlingen ‘Walk on the wild side’ in het muzieklokaal vertolkt. Mensen van mijn generatie denken vaak dat jongeren Lou Reed niet kennen, het tegendeel blijkt waar. Het was een prachtig moment. De directeur stond met tranen in de ogen te luisteren.’’
Welke muziek inspireert jou?
,,Duke Ellington zei het al: je hebt alleen goede en slechte muziek. Mijn smaak is heel breed, van Franse romantiek als Fauré tot en met Bach en Mozart. Qua moderne muziek is het vaak jazz, maar ook funk en soul. Daarnaast heb ik ook alles van James Taylor in de kast staan, naast Steely Dan. Toen ik jong was hadden we in Amstelveen twee jongerencentra: in het éne werd James Brown gedraaid, in het andere Pink Floyd. Toen was ik vooral van Pink Floyd, maar ik hou nu eveneens van James Brown. Via mijn zoons kom ik dan weer in aanraking met muziek van deze tijd, zoals Maroon 5.’’
INTERVIEW: PAUL LIPS
FOTOGRAFIE: REMCO VAN DER KRUIS
Bent u een kleinzoon van een werkelijk reusachtige grootvader?