‘Who the fuck is Al Season?’ ofwel: luister eens naar het album ‘Nobody Cares’

De muziek klinkt soms als pop, dan weer als rock, soms zelfs lichtelijk punky. Het komt allemaal samen op het album ‘Nobody cares’ van de Haarlemse act Al Season. Een groep muzikanten die bewust een mysterie om zich heen bouwt.

door Paul Lips

sleeve: Fonts + Files, Haarlem

Bandnamen zijn van meer belang dan menigeen vermoedt. Je kunt in een melige bui een naam bedenken als ‘Bettie Serveert’, denkend aan het instructieboekje waarin de vermaarde Betty Stöve haar tennistechniek uit de doeken deed, van forehand tot backhand. Of een naam verzinnen als Eagles of Death Metal, en dan juist géén death metal over het voetlicht brengen. Ha ha ha. De vraag is of zo’n naam beklijft.

Een Haarlemse punkband uit de jaren tachtig – The World War Rockers – kreeg zelfs last van de naam toe ze hun horizon wilden verbreden richting Duitsland. En stel nou dat je een schitterende ballad (‘Careless Whisper’) uitbrengt en de naam van jouw act is Wham! Ik krijg de neiging om uit te roepen ‘hoe dan??’, maar dat doe ik niet. Dan zijn er ook nog formaties die hun identiteit niet prijs willen geven, zoals The Residents, die optreden in weirde kostuums met oogbalhelmen op.

Wat gebeurt er de naam ‘Al Season‘ intikt op een zoekmachine en vervolgens bij afbeeldingen kijkt? Bij de ene zoekmachine verschijnt er een trits aan Bob Ross-achtige schilderfrutseltjes, om vervolgens richting autobanden te bewegen en bij de andere zoekfunctie vliegen de autobanden je direct om de oren. Er blijkt zelfs een elpee gemaakt met de titel ‘Songs for all seasons‘ door het Nederlandse duo Saskia & Serge, het Engelstalige equivalent van ‘Liedjes voor alle tijden‘.

Kortom, via internet zul je niet veel wijzer worden wie er schuilgaan achter Al Season. Gelukkig kreeg ik een tip via een bevriende Haarlemmer, zodat ik niet te lang in het duister hoefde te tasten. Daarnaast deed het platform Haerlems Bodem een duit in het zakje door een interview te plaatsen met Erik ‘ET’ Timmerman, die de drijvende kracht achter de formatie schijnt te zijn. Dat interview kun je hier zien:
https://haerlemsbodem.nl/goed-voor-elkaar-al-season-maak-muziek/

Beelden uit het verleden schieten langs. Van dat moment in 1977 in de Bloemendaalse dancing Toshaba, waar Hans Sargentini mij wees op een blondgepiekhaarde jongeman tussen een stel woest dansende punkers: ‘Heb je Timmermannetje al gezien?’. De Muziek Express die ik in ’79 kocht vanwege het interview met The Cure, geschreven door… De verhalen die ik hoorde over dat eerste optreden van U2 in ‘t Heem Hattem in ’82, waar ‘ET’ rondgewandeld scheen te hebben. tot in de kleedkamer toe. Spaarzame optredens van reggaeband The Sundance Kid, die meer uitblonken in studio-opnames en waarvan ET de bassist was. De kantine van de vroegere NPS in Hilversum in de jaren negentig, waar op vrijdag de pluggers hun rondje langs radiodeejays kwamen maken en waar je bij ET op de betere platen kon rekenen.

https://www.youtube.com/watch?

En nu is er ‘Nobody Cares‘, het in eigen beheer uitgebrachte album van Al Season. Met het titelnummer als aanstekelijke opener, waarin de zanger cynisch concludeert dat niemand zich om hem bekommert. Compleet met fijne slide-solo en minimal-doowop-koortjes.
Strijdbaar klinkt de zang in het uptempo ‘I’ll Get by‘. Met zo’n lekkere Lennon-wending na de regels ‘You can leave me on my own, I can live my life alone…’ De hoofdpersoon zoekt het zelf wel uit in z’n leven, daar heeft-ie z’n verloren geliefde niet meer voor nodig. Niet voor niets is het laatste woord ‘Goodbye’.
Het nummer ‘World Gone Mad‘ (verrassend begin met dat spinet!) behelst de bekende conclusie: de wereld is gek, we hebben er een zootje van gemaakt met z’n allen. Laten we het beter doen. ‘Let love re-create, the world that people made’, ook zo’n fraaie regel, die zomaar uit de koker van een Lenny Kravitz had kunnen komen.

Al Season (eigen foto)

Mooi vind ik het melodieuze ‘Where Did You Go?‘, een overpeinzend liedje met ruimte voor blazers. Een compleet andere sfeer ontstaat dan weer bij de langzame chant ‘God is Good‘, zelfs voorzien van een kerkorgel dat door wijlen Rick ‘Ekseption’ van der Linden ingespeeld had kunnen zijn. Conclusie: ‘God is good and the devil is evil’. Dat u het maar weet.
Al met al (!) mag worden gesteld dat ‘Nobody Cares‘ een aanrader is voor liefhebbers van alternative rock, maar ook voor die van pop. Hier en daar is er al airplay geweest, maar ik zou het persoonlijk geen straf vinden als een nummer als ‘You Can Do Anything‘ binnenkort bij Rob Stenders op Radio2 te horen is. ‘Nobody Cares‘ van Al Season is een fijn album met veel te ontdekken pareltjes.

Spotify:
https://open.spotify.com/album/1ICtlibaw3SQ2iDOK8n4N8

‘Nobody Cares’, Al Season, Cut the Crap Recordings, eigen beheer.

Meer info: https://www.facebook.com/al.season.music/

paulenremco

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *